Polska

PRZED ZAKUPEM

Co kryje się za etykietą?

r.pankiewicz 31 maj 2012

co kryje się za etykietą, czyli kto i jak bada opony?

Zgodnie z nowym rozporządzeniem UE nowe opony sprzedawane w Europie będą posiadać etykiety przedstawiające kluczowe parametry osiągów. W sposób umożliwiający szybkie sprawdzenie osiągów, etykiety będą informować konsumentów o klasie efektywności energetycznej, przyczepności  na mokrej nawierzchni  i zewnętrznego hałasu toczenia. Tak więc od 1 listopada 2012 r. będziemy dysponowali nowym narzędziem do porównywania opon podczas zakupów ogumienia. Pozostaje tylko pytanie, kto i jak ocenia opony?

 

 

Cel etykietowania opon jest trojaki: poprawa bezpieczeństwa drogowego, obniżenie zużycia paliwa, a wraz z tym obniżenie emisji gazów cieplarnianych oraz obniżenie poziomu hałasu ruchu drogowego.

 

Wycieczka z przewodnikiem po etykietach

 

Klasyfikacja wspólnym standardem

Na wszystkich producentach i importerach opon działających na terenie Europy ciąży obowiązek zmierzenia osiągów opon według restrykcyjnych metod badawczych. Celem tej samooceny jest spójna i wiarygodna klasyfikacja umożliwiająca konsumentom, czyli nam, rzetelne porównanie opon różnych marek. Państwa członkowskie muszą zadbać we własnym zakresie o sprawdzanie, czy metody badawcze są przestrzegane.

 

 

Jak mierzy się efektywność energetyczną?

Opony podczas jazdy stawiają pewien opór zwany oporem toczenia, przekładający się na zużycie paliwa przez pojazd. Innymi słowy opór toczenia jest energią, jaką tracą opony na danym dystansie. Opony o NISKIM oporze toczenia będą wykazywać DOBRĄ efektywność  energetyczną.

 

 

 

 

 

 


Badanie:

oponę umieszcza się na znormalizowanej  maszynie toczącej  odtwarzjącej przeciętne warunki użytkowania opony. Symulacja jazdy odbywa się przy prędkości 80 km/h i obciążeniu wynoszącym 80% indeksu nośności opony.

 

 

 

 

Wycieczka z przewodnikiem po etykietach

 

 

Jak mierzy się przyczepność na mokrej nawierzchni?

 

 

Opony testuje się na pojeździe w znormalizowanych warunkach określonych odpowiednimi regulacjami, czyli w odpowiedniej temperaturze, na nawierzchni o odpowiednich parametrach, na warstwie wody o ustalonej  grubości i,  przy określonej prędkości pojazdu.


Zgodnie z rozporządzaniem UE warunki testowe to:

. Opony zimowe: temperatura 2-20°C

. Opony letnie: temperatura 5-35°C

. Grubość warstwy wody: 0,8-1,5 mm

. Hamowanie 4 opon na pojeździe z włączonym ABS od 80 do 20 km/h


 

 

Warunki testów Michelin: zdecydowaliśmy się testować opony w warunkach najbardziej zbliżonych do warunków panujących w Europie. Oznacza to:

. około 20°C  dla letnich opon osobowych i dostawczych

. około 7°C  dla zimowych opon osobowych i dostawczych


 

 

Ponieważ niemożliwe jest testowanie opon dostępnych na rynku w identycznych warunkach, testów dokonuje się w odniesieniu do opony referencyjnej.  Dlatego klasa osiągów jest odniesieniem do wspólnego wzorca.

 

Wycieczka z przewodnikiem po etykietach

Jak mierzy się zewnętrzny hałas toczenia opon?

Pomiaru zewnętrznego hałasu toczenia dokonuje się w decybelach (dB).

Badanie: mikrofon ustawiony na krawędzi toru testowego mierzy natężenie dźwięku pojazdu przejeżdżającego z prędkością 80 km/h.












Wycieczka z przewodnikiem po etykietach

Co jeszcze należy wziąć pod uwagę przy wyborze opon?

Etykietowanie opon to dobry początek, ale są jeszcze trzy inne parametry  opony równie ważne dla Ciebie:

Trwałość opon: trwalsze opony mogą  kosztować  mniej w dłuższej perspektywie. Z właściwą oponą możesz przejechać o jeden sezon dłużej w porównaniu do innej opony.

Przyczepność na zakrętach: do 25% wypadków (2)  dochodzi na zakrętach.

Przyczepność na suchej nawierzchni: 70% wypadków drogowych(2) ma miejsce na suchej nawierzchni.

 

Od ponad 120 lat nasi inżynierowie pozostają pionierami w konstruowaniu opon  oferujących wszystkie ważne parametry osiągów, również te prezentowane w  etykietach.  Z Michelin nie musisz wybierać między najważniejszymi osiągami opon


Zgadnij, kto produkuje opony szczycące się wysokimi parametrami wszystkich istotnych osiągów?

Od ponad 120 lat nasi inżynierowie pozostają pionierami w konstruowaniu opon  oferujących wszystkie ważne parametry osiągów, również te prezentowane w  etykietach.

Z Michelin nie musisz wybierać między najważniejszymi osiągami opon



1) Wyniki uzyskane zgodnie z metodami testowymi ustalonymi w Rozporządzeniu (WE) 1222/2009. Źródło: Ocena Komisji Europejskiej Oddziaływania na Środowisko SEC (2008) 2860
2) Źródło: Verkehrsunfallforschung (VUFO) i Uniwersytet Techniczny w Dreźnie: analiza 10 000 wypadków drogowych w ciągu 10 lat.

ZNAJDŹ ODPOWIEDNIE OPONY OSOBOWE MICHELIN

Zobacz rekomendację, wpisując dane pojazdu lub rozmiar opon i określając swoje potrzeby.

  • Alpin 5

    BEZPIECZEŃSTWO I MOBILNOŚĆ W surowych WARUNKACH ZIMOWYCH DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin 5
  • Alpin A4

    Przeznaczona do samochodów miejskich, rodzinnych i minivanów. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    Przeznaczona do sportowych modeli i limuzyn o najwyższych osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Pilot Alpin PA4
  • CrossClimate

    Przygotuj się na każde warunki drogowe. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Crossclimate

    CrossClimate
  • Primacy 3

    IDEALNE POŁĄCZENIE BEZPIECZEŃSTWA, TRWAŁOŚCI i KOMFORTU JAZDY DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Primacy 3
  • Energy Saver +

    OSZCZĘDZAJ JESZCZE WIĘCEJ PALIWA I JEDŹ BEZPIECZNIE DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    MICHELIN Pilot Sport 4. Od myśli do natychmiastowej reakcji na drodze. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 4 !Nowa
  • Pilot Super Sport

    Opona opracowana specjalnie dla seryjnie produkowanych samochodów sportowych oraz pojazdów tuningowanych, o ultrawysokich osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Prawdziwa pasja. Wyjątkowe emocje. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 4 S DOSTĘPNA WKRÓTCE
  • Pilot Sport Cup 2

    Opona opracowana na tor wyścigowy i dopuszczona do użytkowania na szosie DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich Tor wyścigowy

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    Pierwsza gama opon MICHELIN przeznaczona wyłącznie do pojazdów elektrycznych. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy E-V

USŁUGI