Polska

JAK DBAĆ O OPONY

Jak mierzyć poziom zużycia bieżnika?

18 sty 2011

Bieżnik opony

Ponieważ bieżnik jest jedynym elementem pojazdu mającym kontakt z podłożem, głębokość bieżnika opon jest bardzo ważna dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy. Głębokość bieżnika sygnalizuje również ogólny stan opon. Bieżnik z płytkimi rowkami zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia opony, wystąpienia aquaplaningu i obniżenia osiągów opony w zimie. Płytki bieżnik opon zimowych może znacznie obniżyć przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Kierowcy jeżdżący na oponach z rowkami bieżnika o głębokości mniejszej niż dopuszczalna ryzykują otrzymaniem mandatu i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Krok 1 – Dostęp do bieżnika opon

Pierwszym krokiem sprawdzania głębokości bieżnika jest ustawienie kół w pozycji umożliwiającej inspekcję przednich opon.
• Zaparkuj na płaskim i równym podłożu.
• Zaciągnij hamulec ręczny, aby zaparkować (przy samochodach z automatyczną skrzynią biegów) lub wrzuć pierwszy bieg (przy skrzyni manualnej).
• Następnie skręć kierownicę o 45° w lewo lub w prawo, tak abyś wyraźnie widział bieżnik i mógł rozpocząć oględziny opon.

Z tylnymi kołami nie jest tak łatwo, ale z pewnością znajdziesz sposób, by dokładnie obejrzeć opony.

Krok 2 – Sprawdzanie bieżnika

Po ustawieniu kół przedniej osi w pozycji umożliwiającej inspekcję, możesz przystąpić do sprawdzania bieżnika i ogólnego stanu opony. Nie zdawaj się na zgadywanie i kup łatwy w użyciu głębokościomierz bieżnika, by móc na bieżąco śledzić głębokość rowków. Dzięki temu nieskomplikowanemu urządzeniu, pomiar głębokości bieżnika będzie znacznie łatwiejszy i zajmie Ci zaledwie kilka minut.

Głębokość bieżnika opon pojazdu samochodowego musi wynosić co najmniej 1,6 mm. Pomiaru głębokości bieżnika dokonuj zawsze w kilku miejscach na oponie. Wszystkie opony posiadają wskaźniki zużycia bieżnika znajdujące się na dnie rowków. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźników oznacza, że zgodnie z przepisami opona jest zużyta i należy ją wymienić.

ZNAJDŹ WŁAŚCIWE OPONY

OSTATNIO CZYTANE ARTYKUŁY

Brak ostatnio czytanych artykułów

  • Energy E-V

    Pierwsza gama opon MICHELIN przeznaczona wyłącznie do pojazdów elektrycznych. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy E-V
  • Energy Saver +

    Przeznaczona do samochodów miejskich, rodzinnych i minivanów DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy Saver +
  • Primacy 3

    BEZPIECZEŃSTWO DO POTĘGI 3 DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Primacy 3
  • Pilot Sport 3

    Przeznaczona do samochodów o charakterze sportowym oraz do limuzyn dużej mocy DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 3
  • Pilot Super Sport

    Opona opracowana specjalnie dla seryjnie produkowanych samochodów sportowych oraz pojazdów tuningowanych, o ultrawysokich osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport PS2

    Przeznaczona do samochodów o najwyższych osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport PS2
  • Pilot Sport Cup 2

    Opona opracowana na tor wyścigowy i dopuszczona do użytkowania na szosie DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport Cup 2 !Nowy produkt w gamie MICHELIN
  • Alpin A4

    Przeznaczona do samochodów miejskich, rodzinnych i minivanów. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    Przeznaczona do sportowych modeli i limuzyn o najwyższych osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Pilot Alpin PA4