visuel clé

Zapoznaj się z 7 zaleceniami Michelin dotyczącymi bezpieczniejszej jazdy zimą

Dowiedz się, jak zachować kontrolę nad pojazdem w niesprzyjających warunkach pogodowych oraz jak jeździć po drodze zaśnieżonej i oblodzonej.
W naszym praktycznym przewodniku powiemy Ci, co warto mieć w samochodzie zimą i jak przygotować opony do jazdy po śniegu.

Zalecenie nr 1: Przygotuj samochód i opony na nadejście zimy!

Zanim siądziesz za kierownicą, oczyść przednią szybę ze śniegu lub szronu, aby mieć jak najlepszą widoczność.

Gdy temperatura zacznie spadać poniżej 7°C stopni, Michelin zdecydowanie zaleca zmianę opon letnich na opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF. W ofercie opon zimowych (zwanych również oponami śniegowymi) Michelin znajdziesz gamę MICHELIN Alpin oraz gamę opon całorocznych MICHELIN CrossClimate.

Jeśli po przyjeździe w góry musisz nałożyć łańcuchy śniegowe, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu lub skorzystaj ze specjalnie wydzielonych zatoczek przeznaczonych właśnie do montażu łańcuchów.

marquages m s et 3pmsf fiche 06

marquages m s et 3pmsf fiche 06

Zalecenie nr 2: Dostosuj ciśnienie w oponach

cjzsgqez707g00pp5ph60mlqq tiretips inflation 0 32 400 299 max

cjzsgqez707g00pp5ph60mlqq tiretips inflation 0 32 400 299 max

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia spada ciśnienie w oponach. Dlatego z powodów bezpieczeństwa i zużycia paliwa, zimą należy zadbać o właściwe ciśnienie w oponach.

Zalecenie nr 3: Właściwa technika jazdy po śniegu

Jazda po zaśnieżonej drodze może być bardzo stresująca dla niedoświadczonych kierowców. Aby panować nad pojazdem, trzeba zachować szczególną ostrożność, cały czas koncentrować się na drodze i trzymać kierownicę obiema rękami.

Bryan Bouffier, francuski kierowca wyścigowy i zwycięzca jubileuszowej, 100. edycji rajdu Monte Carlo w 2011 r., radzi: „Podczas jazdy po zaśnieżonych drogach najważniejsze jest przede wszystkim, aby zachować spokój. Wszelkie manewry, hamowanie i przyspieszanie należy wykonywać spokojnie i łagodnie. Cały czas kontrolujemy sytuację na drodze przed sobą, zachowujemy większą odległość od pojazdów przed nami i przede wszystkim – choć to jest chyba oczywiste – poruszamy się z mniejszą prędkością".

Nie używamy tempomatu, ponieważ nie jest on przeznaczony do poruszania się po śliskiej nawierzchni i może spowodować utratę kontroli nad pojazdem.

Zalecenie nr 4: Opanuj właściwą technikę hamowania na śniegu

W pierwszej kolejności zmniejszamy prędkość i trzymamy się w bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Pamiętajmy, że droga hamowania na śniegu wydłuża się czterokrotnie, zatem zjeżdżając lub wjeżdżając pod górę, zachowujemy bezpieczny odstęp od pojazdu przed nami.

Warto przećwiczyć hamowanie w różnych warunkach drogowych, czyli na drodze suchej, mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej. Przed tym upewnijmy się jednak, czy pozwalają na to warunki na drodze i nie będziemy stanowić zagrożenia dla innych kierowców. Zwalniamy i utrzymując tor ruchy w linii prostej, zaczynamy powoli i stopniowo hamować. Jeżeli po naciśnięcia pedału hamulca pojazd ma problemy z wyhamowaniem, to znak, że droga jest śliska. Ograniczamy prędkość i zachowujemy większą ostrożność.

Bryan Bouffier, francuski kierowca wyścigowy i zwycięzca jubileuszowej, 100. edycji rajdu Monte Carlo w 2011 r., radzi: „Złota zasada hamowania: unikamy gwałtownych ruchów”.

Winter driving tips - Keeping control while braking

Zalecenie nr 5: Zachowuj kontrolę nad pojazdem na zakrętach

Winter driving tips - Keeping control in bends

Napęd na przednią oś

  • Zbliżając się do zakrętu, zdejmujemy nogę z gazu i lekko hamujemy, traktując każdy zakręt, jakby był o wiele ciaśniejszy niż jest w rzeczywistości. Dzięki temu nasze opony zagwarantują większą przyczepność na łuku.
  • Wychodząc z zakrętu, zmniejszamy obroty silnika dla większej trakcji i lepszego przeniesienia napędu na koła.

 

Napęd na tylną oś

  • Jeżeli czujemy, że zarzuca tyłem pojazdu, staramy delikatniej operować gazem i hamulcem. Aby zapanować nad pojazdem, patrzymy w kierunku, w którym chcemy jechać i odpowiednio korygujemu tor jazdy.

Zalecenie nr 6: Jazda pod górę po zaśnieżonej drodze

Aby zachować trakcję i uniknąć buksowania kół na zaśnieżonej drodze, stopniowo zwalniamy sprzegło, bardzo lekko dodając gazu.

Pojazdy 4x4

Pojazdy 4x4 mają większą trakcję i bardziej efektywne przeniesienie napędu. W 90% przypadków pojazdy 4x4 świetnie poradzą sobie na wzniesieniach nawet na oponach letnich. Jednak z uwagi na większą masę pojazdu, problemem może być zjazd z góry i hamowanie. Dlatego do jazdy po śniegu najlepiej używać opon zimowych, nawet w pojazdach z napędem 4x4. 

Winter driving tips - Starting on a slope

Zalecenie nr 7: Jazda po śniegu: różnica między pojazdami z manualną i automatyczną skrzynią biegów

Jadąc po śniegu samochodem z automatyczną skrzynią biegów, nie musimy zastanawiać się, który bieg będzie odpowiedni w tych warunkach. Niektóre modele samochodów z automatem posiadają specjalne przełożenie na śnieg. W samochodzie z manualną skrzynią biegów, staramy się poruszać na wyższym biegu, aby uniknąć utraty przyczepności.  Na zaśnieżonej drodze możemy także wyłączyć system ESP i nie korzystamy z tempomatu.

eb002316

eb002316

O czym trzeba pamiętać podczas jazdy zimą?

Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie najważniejszych zaleceń Michelin odnośnie jazdy w warunkach zimowych:

  • Przygotuj pojazd do jazdy, usuwając śnieg lub lód z przedniej szyby
  • Zmień opony letnie na opony zimowe (śniegowe)
  • Ogranicz prędkość
  • Hamuj płynnie i powoli
  • Zachowaj bezpieczny odstęp od pojazdów przed Tobą i miej na uwadze długość drogi hamowania
  • Zachowuj kontrolę nad pojazdem na zakrętach
  • Opanuj jazdę pod górę na śliskiej nawierzchni

Znajdź idealne dla siebie opony Michelin w kilka sekund