Łańcuchy śniegowe: kiedy je zakładać i jak ich używać ?

Zimą warunki drogowe mogą zmienić się z minuty na minutę i zagrażać bezpieczeństwu jazdy.
Może się zdarzyć, że tego samego dnia będziemy poruszać się po drodze suchej, mokrej, zaśnieżonej, a nawet oblodzonej.
Wszędzie tam, gdzie drogi pokryte są błotem pośniegowym, śniegiem czy lodem, łańcuchy śniegowe są standardowym wyposażeniem pojazdów.
Oto krótki przewodnik, kiedy i w jaki sposób z nich korzystać.

Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe ?

1 - Łańcuchy śniegowe zakładamy, gdy wymagają tego przepisy

Na niektórych drogach, w szczególności na drogach górskich oraz drogach prowadzących na stoki narciarskie, może istnieć prawny wymóg jazdy na łańcuchach śniegowych. W Polsce nakaz ich używania jest sygnalizowany znakiem drogowym C-18.

W większości przypadków obok tego znaku znajduje się drugi, który informuje, że dopuszczalne są również opony śniegowe.

Znak drogowy nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych

obecne przepisy

 

guide ue regulations

2 - Łańcuchy śniegowe zakładamy, jeśli jeździmy na oponach letnich

panneau b26

foto: Stéphane DUCLET

Mimo że opony letnie nie są przeznaczone do użytku w temperaturze poniżej 7°C, to wielu kierowców jeździ na nich przez cały rok. Wtedy, w przypadku konieczności kontynuowania jazdy po śniegu na oponach letnich, konieczny będzie montaż łańcuchów śniegowych.
Trzeba pamiętać, że stosowanie łańcuchów wiąże się z pewnymi ograniczeniami:

Zakładanie łańcuchów śniegowych zimną nocą gdzieś na poboczu, nie należy do przyjemności. Wielu kierowców zakłada łańcuchy w ostatniej chwili, gdy już od pewnego czasu najprawdopodobniej jechali w warunkach ograniczonej przyczepności, narażając siebie i innych użytkowników drogi na niebezpieczeństwo.
W Polsce maksymalna prędkość jazdy na łańcuchach przeciwpoślizgowych jest ograniczona do 50 km/h
Ponadto, ze względów bezpieczeństwa i aby uniknąć zniszczenia łańcuchów i nawierzchni, należy je zdjąć z kół na drodze odśnieżonej.
Aby nie skazywać się na wszelkie niedogodności związane z łańcuchami śniegowymi, Michelin zaleca stosowanie opon dostosowanych do warunków drogowych zimą, czyli opon zimowych lub całorocznych.

3 - Gdy jeździmy na oponach zimowych lub całorocznych

W przeciwieństwie do opon letnich, opony zimowe i całoroczne są przystosowane do jazdy w warunkach zimowych. Guma tych opon nie traci elastyczności w niskiej temperaturze, a głębokie rowki ich bieżników wzmacniają przyczepność na nawierzchni zmarzniętej, mokrej i pokrytej śniegiem. Ale nawet z tymi oponami łańcuchy śniegowe zapewniające przyczepność na śniegu i lodzie mogą się przydać w ekstremalnych warunkach.

Zaleca się staranny dobór łańcuchów. Opony zimowe i całoroczne znakomicie spisują się z łańcuchami kompozytowymi lub metalowymi, natomiast nie jest zalecane ich stosowanie z tekstylnymi nakładkami przeciwpoślizgowymi, które pozbawiają i opony zimowe i całoroczne ich naturalnej przyczepności na śniegu. 

Czy opony letnie z założonym łańcuchem będą bardziej efektywne na śniegu lub lodzie od opon zimowych?

Z testów przeprowadzonych przez Michelin wynika, że opony letnie nawet z najlepszym łańcuchem śniegowym nie jest w stanie zapewnić osiągów opon zimowych lub całorocznych na śniegu zarówno w zakresie trakcji, jak i hamowania.

Jednak użycie łańcuchów metalowych nawet z oponami letnimi na lodzie może zapewnić większe bezpieczeństwo niż opony zimowe i całoroczne w tych warunkach.

guide chains

Jaka jest różnica między łańcuchami śniegowymi a skarpetami śniegowymi ?

Główna różnica polega na konstrukcji: łańcuchy śniegowe są dodawane na wierzchu bieżnika opony, a skarpety śnieżne całkowicie zakrywają koła. W przypadku łańcuchów śniegowych przyczepność jest wynikiem współpracy opony i łańcucha. W przypadku skarpet śnieżnych to materiał, z którego wykonane są skarpety, zapewnia przyczepność.

Efektywność łańcuchów śniegowych i tekstylnych, czyli tzw. skarpet śniegowych

Na twardym, ubitym śniegu te dwa systemy działają mniej więcej tak samo, podczas gdy na świeżym śniegu i gołoledziach łańcuchy są bardziej efektywne. Są również bardziej odporne i wolniej się niszczą na odśnieżonych drogach. Skarpetki jednak dużo łatwiej i szybciej zakłada się na miejsce.

Różne rodzaje łańcuchów

Do początku XXI wieku na rynku można było znaleźć tylko metalowe łańcuchy. Jednak przez ostatnie piętnaście lat, szczególnie za namową Michelin, opracowywano nowe koncepcje łańcuchów, takie jak skarpety (SOS Grip) i łańcuchy kompozytowe (Michelin Easy Grip) w celu ułatwienia użytkowania, zwłaszcza w zakresie montażu. i ciągłe poprawianie wydajności.

Aby dowiedzieć się więcej o naszej linii łańcuchów śniegowych, odwiedź naszą dedykowaną stronę internetową.

bibendum 514

Co mówią przepisy o łańcuchach śniegowych w Europie?

 

 

Państwa europejskie mają odrębne przepisy regulujące kwestię stosowania łańcuchów przeciwpoślizgowych. Przepisy określają rodzaje dozwolonych produktów (np. w Niemczech i Austrii można używać tylko łańcuchów metalowych), a także dopuszczalne warunki ich użycia i okres, w którym ich stosowanie jest dozwolone.

Poniższa tabelka zawiera informacje o przepisach obowiązujących w poszczególnych krajach europejskich.

shutterstock 92325316

* Dane mogą ulec zmianie, prosze zapoznać się z aktualnymi przepisami danego kraju

carousel produit x ice north

Snow road in the mountains near Big Almaty Lake at sunrise in Kazakhstan

Czy łańcuchy śniegowe można zakładać we wszystkich typach pojazdów

 

W większości pojazdów można stosować standardowe łańcuchy, ale są także pojazdy, w których można montować tylko określony typ łańcuchów. Zazwyczaj jest to spowodowane ograniczoną przestrzenią w nadkolu, gdzie użycie standardowych łańcuchów mogłoby uszkodzić elementu pojazdu. Jeśli zastosowanie standardowych rozwiązań nie jest możliwe, należy zastosować nakładki tekstylne, łańcuchy kompozytowe lub łańcuchy z siatką boczną.

Aby wybrać właściwy produkt, trzeba znać model pojazdu i rozmiar opon.

Ważny jest także rodzaj układu napędowego samochodu. W pojazdach z napędem na przednią oś, łańcuchy śniegowe należy zakładać tylko na przednie opony, w pojazdach z napędem na tył, łańcuchy należy założyć na wszystkich 4 opony, aby mieć gwarancję trakcji na tylnej osi i przyczepności na przedniej. Pojazdy 4x4 muszą również posiadać łańcuchy na wszystkich 4 oponach.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny