OPONYOPONY POKAŻ WSZYSTKIE OPONYPOKAŻ WSZYSTKIE OPONY DILERZYDILERZY

AKTUALNOŚCI I KOMUNIKATY PRASOWE

1952–2012: Opona ciężarowa Michelin X Radial skończyła 60 lat

1952–2012: Opona ciężarowa Michelin X Radial skończyła 60 lat

Opona opatentowana przez firmę Michelin w 1952 r. zapoczątkowała prawdziwą rewolucję w branży transportowej. Całkowicie zmieniła sektor transportu drogowego i zainspirowała innych producentów do podążenia tą samą drogą. Michelin jest dumny ze swojej innowacji, która przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa i podniesienia wydajności transportu drogowego.

Dziś można z całą pewnością stwierdzić, że rynki światowe przesuwają się w kierunku opon radialnych, nawet jeśli sytuacja różni się w poszczególnych regionach, gdzie panują odmienne warunki gospodarcze.

 

Odsetek ciężarowych opon radialnych w 2011 roku:

  • Świat: 73%
  • Europa Zachodnia: 100%
  • Japonia i Korea Południowa: 98%
  • Ameryka Północna: 97%
  • Chiny: 80% (wzrost z 61% w 2007 r.)
  • Ameryka Południowa: 74% (wzrost z 55% w 2007 r.)
  • Afryka (w tym Afryka Północna) i Indie: 43%
  • Europa Wschodnia i Rosja: 43% (ostry wzrost z 21% w 2007 r.)
  • Azja Południowo-Wschodnia: 33% (wzrost z 27% w 2007 r.)

Od diagonalnych do radialnych

Mimo iż opony o konstrukcji diagonalnej przyczyniły się w pierwszej połowie XX wieku do niezwykle dynamicznego rozwoju mobilności na całym świecie, to ich producenci doskonale zdawali sobie również sprawę z jej ograniczeń. Niska wytrzymałość przy dużych prędkościach i przegrzewanie się mieszanki gumowej stanowiły poważny problem.

Pod koniec lat 30. ubiegłego wieku konstruktor Michelin Marius Mignol opracował prototyp opony, której boki zastąpił ułożonymi promieniowo, czyli radialnie, metalowymi linkami. Z uwagi na niecodzienny wygląd prototyp nazywano w firmie „klatką na muchy". Testy i pomiary potwierdziły, że bieżnik opony nie przegrzewał się, podczas gdy w standardowej oponie na skutek ruchów warstw opasania najbardziej nagrzewały się boki opon. W Michelin zapanowało przekonanie, że oponę radialną czeka wielka przyszłość.

 

„Klatka na muchy", prototyp opony radialnej

(Fot. Michelin)

Badania nad technologią kontynuowano potajemnie w okupowanej Francji podczas II wojny światowej, by 4 czerwca 1946 r. złożyć wniosek patentowy na oponę X. Wystarczyło zaledwie kilka lat, aby opona radialna zademonstrowała swoją wyższość nad oponami diagonalnymi.

Aby całkowicie przygotować się do rewolucji na drogach, jaka miała nadejść wraz z oponami radialnymi, Michelin zastosował tę technologię również w oponach do pojazdów innego typu. W 1952 r., przedstawiając światu swoją pierwszą oponę radialną do samochodów ciężarowych, Michelin dokonał całkowitej transformacji przemysłu transportowego. W 1959 r. na rynek trafiła pierwsza przemysłowa opon radialna Michelin. Michelin szybko przeniósł technologię na opony szosowe, a pierwszą gamą opon radialnych była wprowadzona na rynek w 1987 r. A59X/M59X, która ustanowiła nowe standardy w zakresie przyczepności. Historia Michelin to historia innowacyjności, czego najlepszym dowodem jest właśnie opona radialna.

 

Pojawiło się dzisiejsze społeczeństwo konsumenckie, a wraz z nim rósł popyt na transport towarów i ludzi. Firmy transportu publicznego stawiały sobie za cel nie tylko przewożenie jak największej liczby pasażerów autobusami z coraz większą liczbą miejsc, ale także przewożenie ich szybciej i bezpieczniej. Było to wyzwanie i dla pojazdów, i dla opon. Dla przykładu, średni dzienny dystans pokonywany przez autokary firmy CITRAM z Bordeaux wzrósł z 98 kilometrów w 1938 r. do 155 kilometrów w 1950 r. i dalej do 169 kilometrów w 1961 r. Rosły też autobusy: od średnio 24 miejsc w 1934 r., 39 w 1950 r., aż do 43 w 1961 r.[1] Drogi stawały się coraz bardziej uczęszczane, zatem produkowano coraz bezpieczniejsze i - co warto podkreślić - coraz bardziej paliwooszczędne pojazdy.

Opony radialne X do samochodów ciężarowych i autobusów szybko udowodniły swoją wartość, ponieważ wraz z szeregiem korzyści oferowały przewoźnikom także podniesienie rentowności firm. W porównaniu do standardowych opon diagonalnych opona MICHELIN X Radial zapewniała następujące korzyści:

  • doskonałą przyczepność
  • większą odporność na przecięcia i otarcia
  • większą trwałość
  • większy komfort jazdy
  • obniżenie zużycia paliwa
  • niższy całkowity koszt użytkowania

Dowody poparte faktami

Michelin skłaniał się ku demonstrowaniu skuteczności swoich innowacji poprzez analizę faktów, zamiast poprzez komunikaty reklamowe. Tę strategię opierania się na faktach zastosowano, żeby przekonać potencjalnych użytkowników ciężarowej opony Michelin X Radial o jej zaletach. Michelin zaoferował dużej liczbie przewoźników możliwość przetestowania[2] opony X Radial i porównania jej ze standardową oponą diagonalną w rzeczywistych warunkach użytkowania.

Jedną z firm przeprowadzającą testy była francuska firma Cipierre z siedzibą w Thiviers. Na dni testowe wyznaczono 17 i 22 grudnia 1962 r.[3] Do testów przygotowano dwie ciężarówki Berliet TLM10, które miały pokonać dystans ok. 435 kilometrów w kierunku Paryża. Oba pojazdy były załadowane 40 m3 desek. Jedną ciężarówkę wyposażono w konwencjonalne opony diagonalne[4], natomiast drugą w radialne opony Michelin X Radial.

Na trasie do punktu docelowego pojazd z oponami diagonalnymi spalił 212,95 l paliwa, podczas gdy ciężarówka z oponami MICHELIN X Radial spaliła 175,9 l paliwa. W drodze powrotnej różnica także była znacząca: 211,05 l kontra 190,1 l. Podsumowując, zużycie paliwa na 100 km było niższe o 6,76 l, co stanowiło oszczędności rzędu 13,87 proc. na korzyść opon Michelin X Radial.

 

Kierowcy, którzy wymieniali się na trasie przyznali, że woleli X Radial, ponieważ oprócz korzyści w osiągach, opona zapewniała wysoki komfort jazdy i znakomitą przyczepność. Ponadto ciężarówka z oponami Michelin X Radial była w stanie pokonać niektóre wzniesienia na trzecim biegu, podczas gdy konkurent z oponami diagonalnymi miał problemy z podjazdem pod te same wzniesienia na drugim biegu.

 

Dalsze innowacje dotyczące opon dla samochodów ciężarowych

Firma Michelin nie poprzestała na opracowaniu przed 60 laty pierwszej opony radialnej Dwadzieścia lat temu zespoły badawczo-rozwojowe Grupy Michelin zapoczątkowały nową erę, konstruując opony do samochodów ciężarowych i osobowych zdolne do obniżania zużycia paliwa pojazdów i idącej za tym emisji dwutlenku węgla do atmosfery bez poświęcania kluczowych parametrów osiągów, czyli bezpieczeństwa jazdy i potencjału przebiegu opon.

Niedawno firmy transportowe otrzymały dwie kolejne istotne innowacje:

-       MICHELIN X-One, szeroką oponę zastępującą dwie opony w układzie bliźniaczym i obniżającą zużycie paliwa. Opona sprzedała się jak dotąd w liczbie ponad 1 mln sztuk.

 

-       Oponę komunikującą się z kierowcą dzięki chipom RFID[5] i czujnikom TPMS[6]. Nowe opony mają usprawnić działania konserwacyjne we flotach pojazdów poprzez optymalizację dwóch kluczowych obszarów osiągów opon uważanych za niemożliwe do pogodzenia: oszczędności czasu i bezpieczeństwa z jednej strony oraz możliwości monitorowania ogumienia z drugiej.

 

Dla Michelin „Lepsza droga do postępu" wyraża stałe, niesłabnące zaangażowanie. Po złożeniu w 1946 r. wniosku patentowego na radialną oponę do samochodów osobowych innowacyjna opona ciężarowa, do której szybko przylgnęła nazwa X, rozpoczęła drugi etap upowszechniania się opon radialnych.

 

Grupa Michelin: kamienie milowe

Od ponad 100 lat, w oparciu o zgromadzoną wiedzę i doświadczenie, Michelin opracowuje innowacyjne rozwiązania usprawniające mobilność ludzi i towarów na całym świecie.

1889:   Założenie Michelin.

1891:   Michelin składa pierwszy wniosek patentowy na wymienne opony, które można naprawiać.

1895:   Michelin przedstawia światu automobil L'Eclair, pierwszy pojazd wyposażony w opony pneumatyczne.

1898:   „Narodziny" Bibendum, Ludzika Michelin.

1900:   Michelin wydaje pierwszy Czerwony Przewodnik Michelin.

1905:   Michelin opracowuje „bieżnik Michelin" z ćwiekami poprawiającymi przyczepność i wytrzymałość opony.

1910:   Michelin publikuje pierwszą mapę drogową w skali 1:200 000

1913:   Michelin opracowuje zdejmowane koło stalowe.

1923:   Pierwsza niskociśnieniowa opona do samochodów osobowych (2,5 bara)

1926:   Michelin wydaje pierwszy Zielony Przewodnik dla turystów.

1930:   Michelin składa wniosek patentowy na oponę ze zintegrowaną dętką.

1938:   Michelin wprowadza na rynek oponę Metalic, pierwszą oponę ciężarową wzmocnioną stalowym kordem.

1946:   Michelin opracowuje oponę radialną.

1959: Michelin przedstawia światu pierwszą przemysłową oponę radialną.

1979:   Radialna opona Michelin wygrywa mistrzostwa świata Formuły 1.

1981:   Wyprodukowanie MICHELIN X Air, pierwszej opony radialnej do samolotów.

1989:   Michelin prezentuje usługę elektronicznej kalkulacji trasy podróży, dostępną we francuskiej sieci telekomunikacyjnej Minitel.

1992:   MICHELIN wprowadza na rynek MICHELIN ENERGYTM, oponę obniżającą zużycie paliwa.

1993:   Michelin opracowuje C3M, nowy proces produkcji opon.

1995:   Lądowanie amerykańskiego promu kosmicznego wyposażonego w opony Michelin.

1996:   Michelin opracowuje oponę z rozwiązaniem PAX System, pozwalającym na jazdę na oponie bez ciśnienia.

1998:   Powstanie ogólnoświatowego programu Michelin Challenge Bibendum propagującego technologie motoryzacyjne nieszkodliwe dla środowiska.

1998:   100. urodziny Ludzika Michelin.

2000:   Ludzik MICHELIN zostaje wybrany przez międzynarodowe jury najlepszym logo wszech czasów.

2001:   Michelin prezentuje największą na świecie oponę przemysłową.

2003:   Michelin wprowadza gamę akcesoriów samochodowych.

2004:   Wybór hasła koncernu: „Michelin, lepsza droga do postępu".

2004:   Wprowadzenie na rynek opony MICHELIN XeoBib, pierwszej opony rolniczej pracującej pod stałym, niskim ciśnieniem.

2005:   Michelin opracowuje opony lotnicze do nowego Airbusa A-380 - Wprowadzenie na rynek opony MICHELIN Power Race, pierwszej dwukomponentowej wyścigowej opony motocyklowej dopuszczonej do użytku drogowego.

2006:   Michelin rewolucjonizuje przemysł oponiarski technologiami MICHELIN Durable Technologies.

2007:   Prezentacja nowej opony MICHELIN ENERGYTM Saver obniżającej zużycie paliwa przez pojazd o około 0,2 l/100 km i zmniejszającej emisję dwutlenku węgla o 4 gramy na kilometr.

2008: Premiera nowej opony ciężarowej MICHELIN X ENERGYTM SAVERGREEN.

2009:   100. wydanie Przewodnika MICHELIN Francja.

2010:   Premiery rynkowe opon MICHELIN Pilot Sport 3 i MICHELIN Pilot Super Sport.

2012:   Wejście opony MICHELIN Primacy 3 na europejski rynek wymiany.

2012:   Wprowadzenie na europejskie rynki dwóch nowych zimowych opon wysokich osiągów: MICHELIN Pilot Alpin i MICHELIN Latitude Alpin.

2012:   Wprowadzenie na europejskie rynki dwóch nowych opon: MICHELIN Energy Saver+ i MICHELIN Agilis+.

 

Grupa Michelin: główne liczby

 

Rok założenia: 1889

Zakłady produkcyjne: 69 fabryk w 18 krajach

Liczba pracowników: 115 000 na całym świecie

Ośrodki technologiczne: Ponad 6000 pracowników w ośrodkach badawczo-rozwojowych na trzech kontynentach: Ameryce Północnej, Europie i Azji

Roczny budżet na ośrodki

badawczo-rozwojowe: 592 mln euro

Roczna produkcja: Ponad 176 mln opon, więcej niż 10 mln map i przewodników dostępnych w ponad 170 krajach oraz 875 mln planów podróży wytyczonych przez ViaMichelin.

Sprzedaż netto w 2011 r.: 20,7 mld euro

 

Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa MICHELIN produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności - są to opony do samochodów osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli i promów kosmicznych, a także przewodniki, mapy, atlasy i usługi internetowe (ViaMichelin.com). Siedzibą koncernu jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma jest obecna w 170 krajach, ma zakłady produkcyjne w 18 różnych krajach. www.michelintransport.pl

Dodatkowych informacji udzielają:

Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska, tel. 691 117 472 ewa.konopka@pl.michelin.com

Aleksandra Majchrzak, NBS Communications, tel. 516 049 818, amajchrzak@nbs.com.pl

Jakub Rutkowski, NBS Communications, tel. 501 938 816, jrutkowski@nbs.com.pl

 

 



[1] Źródło: Bib Revue nr 343, 1963.

[2] W samej Francji przeprowadzono ponad 230 serii testów z udziałem firm transportowych. Źródło: Bib Revue nr 344, 1963.

[3] Źródło: Bib Revue nr 344, 1963.

[4] W wszystkich testach porównywano oponę Michelin X Radial do diagonalnej opony Michelin w tym samym rozmiarze.

[5] Radio Frequency IDentification: system przekazywania danych za pośrednictwem fal radiowych.

[6] Tyre Pressure Management System: system informacyjny, który monitoruje temperaturę i ciśnienie w oponach i umożliwia zdalne przesyłanie danych do odbiornika.

Kontakt dla Mediów

Related Title

Konopka Ewa

Rzecznik Prasowy

ewa.konopka@pl.michelin.com

Opublikowane Artykuły

  • Popularne
  • Najnowsze