OPONYOPONY POKAŻ WSZYSTKIE OPONYPOKAŻ WSZYSTKIE OPONY DILERZYDILERZY

JAK DBAĆ O OPONY

Dlaczego powinienem sprawdzać geometrię kół mojego pojazdu?

Michelin 21 sty 2011

Dlaczego powinienem sprawdzać geometrię kół mojego pojazdu?

Jeżeli zauważysz, że Twój pojazd ściąga w lewo lub w prawo, gdy puszczasz na chwilę kierownicę, jadąc po równej jezdni, oznacza to, że musisz podjechać do punktu sprzedaży opon Michelin lub zlecić mechanikowi sprawdzenie geometrii kół pojazdu. Konieczna będzie regulacja elementów przedniego lub tylnego zawieszenia. Niewłaściwa geometria może prowadzić do wystąpienia nieregularnych form zużycia ogumienia.

Zleć sprawdzenie geometrii pojazdu, gdy:

  • Uderzyłeś kołem w przeszkodę;
  • Zauważyłeś nienormalne lub nieregularne zużycie opon;
  • Masz problemy z kierowaniem lub wykonywaniem manewrów pojazdem;
    • Pojazd ściąga lub zarzuca w którąś stronę;
    • Kierownica nie wraca do neutralnej pozycji po wyjściu z zakrętu;
    • Mimo, że kierownica jest skręcona, pojazd jedzie prosto.
  • Kupujesz komplet nowych opon i chcesz, żeby służyły Ci tak długo, jak to możliwe.
  • Wymieniłeś zawieszenie lub części układu kierowniczego.

Dlaczego geometria pojazdu jest taka ważna?

Geometria kół może wpływać na zużycie i uszkodzenia opon. Właściwa geometria pojazdu ma na celu zminimalizowanie zużycia i liczby uszkodzeń opon oraz podniesienie komfortu jazdy kierowcy i pasażerów. Właściwa geometria 4 kół pojazdu obniża zużycie ogumienia, pomaga zwiększyć trwałość i osiągi opon oraz zwiększa oszczędności paliwa. Poprzez ograniczenie problemów z kierowaniem i zachowaniem właściwego toru jazdy, geometria pojazdu poprawia także precyzję kierowania pojazdem i bezpieczeństwo jazdy.

Geometria a wyważanie kół?

Pojęcia geometria i wyważanie kół są często ze sobą mylone. A są to dwie różne rzeczy. Geometria kół, zwana czasem “trackingiem”, polega na regulacji kątów kół tak, aby były one prostopadłe do podłoża i równoległe wobec siebie. Z drugiej strony, wyważenie kół gwarantuje, że przy pewniej prędkości koła nie będą wpadać w wibracje.

Skąd bierze się niewłaściwa geometria?

Zmiana geometrii kół pojazdu, mimo że występuje stosunkowo rzadko, może być spowodowana uderzeniem kołami w krawężnik bądź wjechaniem z dużą prędkością w dziurę w jezdni. Zdarzenia poważniejsze, takie jak wypadki mogą również spowodować rozregulowanie geometrii pojazdu. Przy niewłaściwej geometrii kół może występować szybkie zużycie na krawędzi opon, które może wpływać na precyzję kierowania pojazdem. Oczywiście, oznacza to, że będziesz musiał wymienić opony wcześniej, niż się tego spodziewałeś.

Niewielkie rozregulowanie wystarczy, aby spowodować problemy

Celem regulacji geometrii kół jest zapewnienie maksymalnej przyczepności pojazdu i trwałości ogumienia.
Główne powody, dla których powinieneś zadbać o geometrię pojazdu:
  • Dzięki niej oszczędzisz pieniądze
  • Przedłużysz trwałość opon
  • Obniżysz opór toczenia opon, a Twój pojazd będzie jechał płynniej

Jak długo trwa regulacja geometrii kół i ile to kosztuje?

Większość problemów z geometrią przedniej i tylnej osi można rozwiązać w mniej więcej 30 minut. Skorzystaj z Wyszukiwarki Dilerów Michelin, aby znaleźć najbliższego dilera i dowiedzieć się o ceny usługi regulacji geometrii kół. Regulacja geometrii kół polega na sprawdzeniu kątów ustawienia kół i porównaniu ich ze specyfikacją techniczną podaną przez producenta pojazdu. Mimo że usłyszysz zapewne takie sformułowania jak zbieżność i rozbieżność kół, czy ujemny lub dodatni kąt ich pochylenia, regulacja geometrii kół nie jest niczym skomplikowanym. W rzeczywistości jest to bardzo prosta czynność.

Jak przeprowadza się regulację geometrii?

Regulacja geometrii polega na ustawianiu właściwego kąta pochylenia i równoległości kół. Przeprowadza się regulację trzech zasadniczych kątów: kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy.

Kąt pochylenia kół

Kąt pochylenia jest kątem odchylenia od pionu koła widzianego od przodu pojazdu. Nadmierne pochylenie powoduje nierównomierne zużycie opon.

Dodatni kąt pochylenia jest wtedy, gdy góra koła odchyla się od pojazdu. Zbyt duży kąt dodatni spowoduje zużycie zewnętrznej strony czoła opony.

Ujemny kąt pochylenia jest wtedy, gdy góra koła pochyla w kierunku pojazdu. Zbyt duży kąt ujemny spowoduje zużycie wewnętrznej strony czoła opony.

Kąt pochylenia jest ustalany tak, aby koła pojazdu podczas skrętu przylegały płasko do podłoża. Jeżeli różnica między kątami pochylenia kół na przedniej osi jest duża, pojazd będzie miał tendencję do ostrego ściągania w jedną stronę.

Zbieżność kół

Zbieżność kół jest różnicą odległości między przodem, a tyłem kół na osi. Kąt zbieżności wpływa na zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

Zbieżność występuje wtedy, gdy odległość między kołami na osi z przodu jest mniejsza niż z tyłu. Zbieżność powoduje podsterowność podczas wchodzenia w zakręt. Zbyt duża zbieżność będzie się objawiać zużyciem bieżnika rozpoczynającym się od zewnętrznych krawędzi.

Z rozbieżnością mamy do czynienia wtedy, gdy odległość między kołami na osi z tyłu jest mniejsza niż z przodu. Rozbieżność powoduje nadsterowność w zakrętach i uczucie jakby samochód gwałtownie „nurkował” w zakręt. Przy rozbieżności kół zużycie bieżnika będzie rozpoczynać się od wewnątrz. Zużycie tego typu jest zwane „strzępieniem”, które można wyraźnie poczuć przesuwając dłonią w poprzek bieżnika.

OSTATNIO CZYTANE ARTYKUŁY

Brak ostatnio czytanych artykułów

  • OSOBOWE
  • 4X4 / SUV
  • DOSTAWCZE - DO KAMPERÓW
Loader