wheel-alignment-wheel-balancing

Geometria, wyważanie kół:  kiedy to zrobić?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Niewłaściwie ustawiona geometria lub wyważenie kół może mieć wpływ na Twoje bezpieczeństwo i trwałość opon, a także powodować koszty, których można uniknąć.

W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo, czym jest wyważanie kół i kiedy należy to zrobić.Przyjrzymy się również konsekwencjom nieprawidłowego ustawienia geometrii i sposobom jego naprawy.  

Wyważanie kół

Czym jest wyważanie kół?

Mówiąc o wyważaniu kół, tak naprawdę mówimy o zespole opona + felga. Koło może być niewyważone, gdy jeden obszar opony lub felgi jest cięższy, lub lżejszy od pozostałych.Taka nierównomiernie rozłożona masa powoduje brak równowagi.

Wyważanie koła to zabieg, który ma na celu skompensowanie koła za pomocą odpowiedniej masy w celu przywrócenia jego równowagi i optymalnego obrotu.

Jak koła tracą wyważenie?

Często podczas zakładania opon występuje niewielkie niewyważenie opony lub koła i te efekty mogą się łączyć, prowadząc do niewyważenia dynamicznego. Dlatego wyważanie dynamiczne należy przeprowadzać systematycznie po każdej wymianie lub ponownym montażu opon.

Wyważanie wiąże się z montażem. Jest ono wykonywane przez eksperta, który przeprowadza dla Ciebie montaż opon.

Dlaczego wyważanie kół jest ważne?

Wystarczająco duże, dowolne niewyważenie w zespole koło + opona może generować drgania w zawieszeniu i konstrukcji pojazdu przy określonych prędkościach. Drgania nie tylko uprzykrzają jazdę, ale także mogą przyspieszać zużycie bieżnika opony i innych elementów zawieszenia w pojeździe. Przedwczesne zużycie prowadzi do wzrostu kosztów, ponieważ opona będzie musiała zostać wymieniona przed czasem.

Wyważanie kół gwarantuje, że unikniesz niedogodności związanych z nieprzyjemnymi drganiami w aucie i przedwczesnymi wydatkami na wymianę nierównomiernie zużytej opony.

Skąd mam wiedzieć, czy moje koła są niewyważone?

Głównym sygnałem są drgania podczas jazdy, które powodują dyskomfort. Możesz odczuwać te wibracje na kierownicy, podłodze, na desce rozdzielczej lub siedzeniach.

Nierównowaga jest czasami odczuwalna dopiero po osiągnięciu pewnych prędkości, które odpowiadają naturalnym częstotliwościom drgań w układzie zawieszenia i konstrukcji pojazdu.

Kiedy powinienem wyważyć koła?

Wykonanie wyważania jest zawsze konieczne przy zakładaniu opony. Jeśli Twoje koło zostało uderzone, na przykład przez krawężnik, to mogło dojść do uszkodzenia felgi i takie koło może wymagać ponownego wyważenia. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zleć kontrolę przez eksperta.

Jak odbywa się wyważanie kół?

Ekspert używa wyważarki do kół, aby wykryć niewyważone miejsca na zespole opony i felgi. Następnie umieszcza ciężarki na zewnątrz lub wewnątrz obręczy, w miejscach wykrytych przez maszynę, aby zrekompensować niewyważenie.
- Felgi stalowe: ekspert zawiesza ciężarki na krawędzi obręczy.
- Felgi aluminiowe:  ekspert umieszcza ciężarki na paskach samoprzylepnych za szprychami, aby uniknąć uszkodzenia felgi.

Znajdź punkt wyważania kół blisko mnie

Jeśli zauważyłeś drgania lub chcesz zmienić opony, poszukaj specjalisty w Twojej okolicy, korzystając z naszej Wyszukiwarki sprzedawców

Geometria kół

Czym jest geometria kół?

W przeciwieństwie do wyważania, które zwykle dotyczy zestawu opony z kołem, geometria dotyczy w rzeczywistości zawieszenia pojazdu. Wykonanie geometrii zawieszenia pojazdu oznacza dostosowanie kątów ustawienia kół do wymogów specyfikacji producenta. Obejmuje to regulację osi i pochylenia pojazdu, co omówiono bardziej szczegółowo poniżej. Jest to skomplikowana procedura, którą musi wykonać specjalista.

Skąd mam wiedzieć, czy koła mojego samochodu nie są ustawione w linii?

Nierównomierne zużycie lub niska trwałość opon to sygnały, które mogą wskazywać na problem z geometrią.

Jeśli zauważysz, na przykład, że bark opony jest bardziej zużyty niż reszta opony, należy pilnie sprawdzić ustawienie zawieszenia pojazdu i w razie potrzeby je wyregulować.

Na zdjęciach wskazano obszary opony, których dotyczy problem:

worn tyre

(1) Zużycie w postaci zadziorów z wystającymi krawędziami wskazuje na niewspółosiowość.
(2) Przyspieszone zużycie po jednej stronie bieżnika, po wewnętrznej lub zewnętrznej, może wskazywać na nieprawidłowe ustawienie pochylenia koła

Niewspółosiowość może prowadzić do następujących problemów:

•    zmienione zachowanie pojazdu, w szczególności gorsze trzymanie się drogi zagrażające bezpieczeństwu pasażerów (pojazd ma tendencję do zjeżdżania na jedną stronę jezdni).
•    przedwczesne zużywanie opon, wymagające ich wymiany przed czasem
•    nadmierne zużycie paliwa.

W jaki sposób dochodzi do utraty prawidłowej geometrii kół?

Do niewspółosiowości może dojść po uderzeniu w krawężnik, wjechaniu w wybój lub w wyniku poważniejszych sytuacji, takich jak wypadek.

Dlaczego tak ważna jest regulacja zbieżności kół?

Prawidłowo ustawiona zbieżność kół przyczynia się do optymalizacji prowadzenia pojazdu i trwałości opon.

Ponadto pozwala oszczędzać pieniądze, dzięki temu, że:

•    Twoje opony wytrzymają dłużej
•    zużywasz mniej paliwa.

Jak prawidłowo ustawić geometrię kół?

Musi to zrobić profesjonalista dysponujący odpowiednim wyposażeniem.Sprawdź zbieżność kół w serwisach Euromaster. Specjalista dokonuje niezbędnych korekt zgodnie z zaleceniami producenta, aby zoptymalizować zachowanie pojazdu.

Podczas kontroli geometrii sprawdzane są różne regulacje, w tym równoległość i pochylenie, które mają bezpośredni wpływ na trwałość opon.

1/ Ustawienie osiowości lub zbieżność

Ustawienie osiowości lub zbieżności odnosi się do kół na tej samej osi.

Po lewej: przednie koła mają wadę „zbieżności”: zbiegają się do wewnątrz.
Po prawej:  przednie koła mają wadę „otwierania”: są skierowane na zewnątrz.

wheel alignment
parallelisme

Po lewej: W krajach z ruchem lewostronnym dzieje się odwrotnie. Kierowca równoważy nachylenie poprzez skręcanie lekko w prawo, co powoduje przedwczesne zużycie prawej opony. 

Po prawej: W krajach z ruchem prawostronnym, nachylenie drogi ściąga samochód na prawą stronę. Dlatego kierowca skręca lekko w lewo, aby to zrównoważyć. W takim przypadku najbardziej zużyta będzie opona po lewej stronie.

2/ Kąt pochylenia koła

Kąt pochylenia koła to pochylenie koła w stosunku do pionu podczas patrzenia na pojazd z przodu.

Po lewej: Z lewej strony pokazano ujemny kąt pochylenia.

Po prawej:Po prawej dodatni kąt pochylenia.

camber

Jeśli kąt będzie za duży, to opona będzie się zużywać nierównomiernie.

- Dodatni kąt pochylenia występuje, gdy górna część koła jest oddalona od pojazdu. Nadmierny dodatni kąt pochylenia powoduje zużycie zewnętrznej krawędzi opony.

- Ujemny kąt pochylenia występuje wtedy, gdy górna część koła jest pochylona w kierunku wnętrza pojazdu. Nadmierny ujemny kąt pochylenia powoduje zużycie opony na wewnętrznej krawędzi.

Kąt pochylenia sprawdza się i dostosowuje dla każdego pojazdu indywidualnie, aby uzyskać ustawienie opony jak najbardziej płasko na ziemi, zarówno na odcinkach prostych jak i na zakrętach. Jeśli różnica kątów pochylenia przednich kół jest zbyt duża, to pojazd będzie miał tendencję do gwałtownego ściągania w jedną stronę.

Kiedy powinienem zlecić sprawdzenie geometrii kół?

Zaleca się sprawdzenie geometrii kół w przypadku zauważenia nierównomiernego zużycia opon, wykrycia jakiejkolwiek zmiany w prowadzeniu lub kierowaniu oraz po zamontowaniu nowych opon.

Zużycie opon sprawdzane jest podczas przeglądu technicznego pojazdu.Jeśli diagnosta zauważy nieprawidłowe zużycie, to może zalecić sprawdzenie geometrii.

Serwisy Euromaster również zajmują się gometrią kół.

microsoftteams image 10

Geometria kół w pobliżu

Możesz skorzystać z naszej wyszukiwarki punktów sprzedaży: jest to narzędzie pomocne w znalezieniu specjalisty od opon w pobliżu.

map search desktop

Znajdź najbliższy punkt sprzedaży

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Samochód osobowy
  • Samochód osobowy
  • Motorbike
Zlokalizuj mnie
Szukaj
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny