manufacturing

Produkcja opon i utylizacja

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Opony: cztery gumowe, okrągłe przedmioty, które mogą przejechać tysiące kilometrów, przewozić ciężkie ładunki i jeździć po kamienistych, mokrych, zaśnieżonych lub oblodzonych drogach. Jak powstają opony? Jak utylizacja opon wpływa na nasz proces produkcyjny? Poznaj odpowiedzi w tym artykule.

Produkcja opon

manufacturing full
Od surowców po opony

W celu wyprodukowania naszych opon zaczynamy od ponad 200 surowców, dążąc do wykorzystywania coraz bardziej zrównoważonych materiałów.

Pierwszym krokiem jest wytworzenie z tych surowców materiałów o bardzo specyficznych właściwościach mechanicznych i chemicznych. To właśnie te właściwości pozwalają nam osiągać dobre efekty. W szczególności: dobra przyczepność, duża wytrzymałość i odpowiednia trwałość.

Następnie, z tych materiałów projektujemy produkt kompozytowy, mając na uwadze dwa cele:

1 – Ograniczenie do minimum ilości używanego materiału
Ponieważ im mniej materiału używamy, tym bardziej ograniczamy wpływ opony na środowisko w całym jej cyklu życia.

2 – Uzyskanie maksymalnej wydajności
Projektowanie naszych opon polega na łączeniu tych materiałów w jak najbardziej rozsądny sposób, tak, aby uzyskać jak najlepsze efekty.

Optymalizacja wpływu na środowisko i optymalizacja warunków pracy

Dążąc do wydajności, nasz system produkcji przemysłowej jest zorganizowany w odpowiedni sposób do:

●    Optymalizacji wpływu na środowisko 
Naszą ambicją jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w zakresie całej bazy produkcyjnej do 2050 roku. Poczyniliśmy znaczne postępy od 2010 roku w tym zakresie. Nasz cel na 2030 r. został zatwierdzony przez SBTi (Science-based targets) jako ambitny i zgodny z celami Porozumienia paryskiego, a od tego czasu stał się jeszcze bardziej ambitny.

●    Optymalizacji warunków pracy w celu uzyskania dobrej jakości życia w pracy dla pracowników Michelin.

Produkt o tych samych parametrach niezależnie od kraju

Nasz proces przemysłowy pozwala nam na odtworzenie identycznych parametrów produktów w skali międzynarodowej. Tak więc każda opona MICHELIN zapewnia te same osiągi, niezależnie od tego, czy jest produkowana w Stanach Zjednoczonych, Chinach czy Europie.

Etapy procesu produkcji opon

1 – Zrozumienie poprzez badania
Badamy sposoby użytkowania opon i nawyki kierowców, aby upewnić się, że nasze opony spełniają wszystkie potrzeby.

2 – Rozwój i mieszanie materiałów
Na jedną oponę składa się ponad 200 składników. Odgrywają one kluczową rolę dla bezpieczeństwa, zużycia paliwa, wydajności i przyjazności dla środowiska. Ich udział procentowy różni się w zależności od typu wytwarzanej opony.

Komponenty dzieli się na pięć grup:
●    Kauczuk naturalny:
główny składnik warstw bieżnika
.●    Kauczuk syntetyczny: część bieżnika opon samochodów osobowych, dostawczych i opon 4x4. Badania mające na celu opracowanie kauczuku syntetycznego (który jest niezbędny do osiągnięcia parametrów docelowych), tak aby był wykonany z bardziej zrównoważonych materiałów niż ropa czy gaz.
●    Sadza i krzemionka:  stosowane jako środek wzmacniający w celu zwiększenia trwałości. Są to komponenty, które można poddać recyklingowi. Pod koniec okresu eksploatacji opony można je przetwarzać i ponownie wykorzystywać do produkcji nowych opon.
●    Metalowe i tekstylne druty wzmacniające: „szkielet” opony, tworzący geometryczny kształt i zapewniający sztywność. Metal można również poddać recyklingowi; ponadto trwają badania mające na celu zbadanie możliwości ponownego wykorzystania do produkcji nowych opon niektórych materiałów tekstylnych pochodzących z produktów konsumenckich innych niż opony.<978/>
●    Liczne środki chemiczne: dla wyjątkowych właściwości, takich jak niski opór toczenia lub bardzo wysoka przyczepność.

3 – Projektowanie
Wykorzystujemy symulacje do testowania i wyboru najlepszych koncepcji opon przed przystąpieniem do ich produkcji. Trudność polega na zminimalizowaniu ilości materiału przy równoczesnym spełnieniu kryteriów wydajności. Symulacje te pozwalają nam przewidzieć wydajność, która zostanie następnie potwierdzona testami.

4 – Produkcja
Produkujemy i odtwarzamy każdą oponę w możliwie najbardziej zoptymalizowanych konfiguracjach przy optymalnym poziomie wydajności zarówno pod względem produktu, jak i aspektu ekonomicznego.

5 – Kontrola jakości
Kontrola jakości nie jest po prostu etapem końcowym. Jakość mierzymy przez cały proces.
Jakość musi być zapewniona na każdym etapie: projektowania, produkcji i dystrybucji. 

Jaka jest budowa opony?

infographic tireanatomy 552

Typowa opona radialna składa się z dziewięciu głównych części.

1 – Warstwa butylowa:
Hermetyczna warstwa kauczuku syntetycznego zapewniająca szczelność.

2 – Osnowa:
Warstwa nad wewnętrzną wyściółką, składająca się z cienkich włókien tekstylnych (lub drutów) połączonych z gumą.

3 – Stopka:
W tym miejscu gumowa część opony styka się z metalową obręczą. Moc z silnika i siła hamowania są przenoszone z obręczy opony na powierzchnię styku z nawierzchnią drogi.

4. Owijka:
Mocno zaciśnięta na obręczy opony, aby zapewnić szczelne dopasowanie i prawidłowe osadzenie opony na obręczy.

5 – Bok:
Chroni bok opony przed uderzeniami o krawężniki i drogę, a także ma charakterystyczny wzór dla opon MICHELIN. Ważne informacje o oponie, takie jak rozmiar opony i indeks prędkości są nadrukowane na boku

6 – Drutówka:
To od niej w dużej mierze zależy wytrzymałość opony. Składa się z bardzo cienkich, wytrzymałych stalowych drutów połączonych z gumą. Jest przy tym wystarczająco elastyczna, aby amortyzować odkształcenia powodowane wybojami, dziurami i innymi przeszkodami na drodze.

7 – Warstwy usztywniające:
Są to warstwy ważne ze względów bezpieczeństwa, ponieważ pomagają zachować kształt opony podczas szybkiej jazdy. Aby zapobiec rozciąganiu odśrodkowemu opony, wzmocnione kordy na bazie nylonu są osadzone w warstwie gumy i umieszczone na obwodzie opony.

8 – Opasanie:
Zapewnia sztywną podstawę dla bieżnika.

9 – Bieżnik:
Jest to część, która styka się z drogą. Zapewnia oponie przyczepność przy jeździe po prostej i podczas skręcania, a ponadto daje odporność na zużycie, ścieranie i wysoką temperaturę. Rzeźba bieżnika została zaprojektowana z myślą o bardzo precyzyjnych funkcjach (takich jak przyczepność, odprowadzanie wody itd.), a także zawiera wzór charakterystyczny dla MICHELIN.

Utylizacja opon

W początkowej fazie projektowania bierze się pod uwagę globalny wpływ opon, aby go zminimalizować, w tym surowce, produkcję, transport, użytkowanie i okres ich eksploatacji. Każdy krok jest dokładnie analizowany, aby poprawić globalny wpływ.

Jak wyjaśnimy tutaj, przy produkcji naszych opon jest brany pod uwagę wpływ na środowisko, i to w różnych aspektach, nie tylko w aspekcie utylizacji opon.

Ograniczenie ilości użytych surowców

Opona jest w stanie wytrzymać naprawdę ogromne naprężenia. W rzeczywistości opony o łącznej masie 35 kg zamontowane na pojeździe są zdolne przewieźć ładunek 2,5 tony na odległość rzędu kilkadziesięcy tysięcy kilometrów, przy tym, czasami w ekstremalnych warunkach pogodowych, w temperaturach od -20°C do ponad 40°C.

Aby uzyskać te osiągi i jednocześnie chronić środowisko, do produkcji naszych opon używamy minimalnej ilości materiału.

W jaki sposób ograniczanie ilości materiału jest korzystne dla środowiska?

●    Im lżejsza jest opona, tym mniejsze rozpraszanie energii potrzebnej podczas toczenia. Oznacza to mniejsze zużycie paliwa przez pojazd i mniejszą emisję CO2.
●    Im mniej materiału, tym mniej surowców musimy uzyskać od naszej planety, zachowując przy tym zasoby naturalne.
●    Użycie mniejszej ilości materiałów oznacza również zmniejszenie ilości materiałów transportowanych do zakładu produkcyjnego, a więc mniej potrzebnej energii i mniej emisji CO2 z transportu.

Stworzone, by zapewnić długotrwałe osiągi

Opony MICHELIN są zaprojektowane tak, aby działały do ostatniego kilometra, czyli do osiągnięcia dopuszczalnego zużycia bieżnika
Nasze know-how pozwala nam zapewnić doskonały poziom osiągów aż do osiągnięcia tego limitu, co pozwala uniknąć przedwczesnej wymiany opon.
Poprzez wykorzystanie naszych opon aż do osiągnięcia tego limitu, zamiast wymieniania ich zbyt wcześnie, zmniejszasz wpływ na środowisko, jednocześnie oszczędzając pieniądze i utrzymując dobre działanie opon.
Umiejscowienie wskaźników zużycia na naszych oponach jest oznaczone małymi symbolami Ludzika Michelin, co ułatwia sprawdzenie stopnia zużycia opon.

Małe wybrzuszenia na oponach MICHELIN pomagają zlokalizować wskaźniki zużycia na bieżniku.

Jednakże nasze myślenie o ograniczeniu wpływu na środowisko wykracza poza ograniczanie surowców i projektowanie trwalszych opon. Prowadzi nas to również do odkrywania nowych sposobów utylizacji.

Jak można zachować tę samą wydajność przy użyciu materiałów pochodzących z recyklingu?

Jest to jedna z opcji utylizacji, które badamy. Jednakże nie chodzi tylko o recykling komponentów z innych opon pod koniec ich użytkowania, aby wyprodukować nowe. Rozważamy również możliwość recyklingu składników z produktów zupełnie nie kojarzących się z oponami, jak na przykład plastikowe butelki.

W jaki sposób można wykonywać inne produkty ze zużytych komponentów opon?

Inna opcja recyklingu dotyczy wytwarzania produktów do zastosowań innych niż drogi, np. nawierzchni na korty tenisowe. 

Celem jest danie drugiego życia materiałom pochodzącym ze zużytych opon w formie innej niż opona w ramach odpowiedniego i zgodnego ponownego wykorzystania.

tennis

Gdzie mogę wyrzucić zużyte opony?

Odzyskiwanie opon: Najłatwiejszym sposobem jest dostarczenie ich do lokalnego punktu sprzedaży.
Firmy partnerskie MICHELIN są odpowiedzialne za zbiórkę zużytych opon do utylizacji. Dzięki takiemu procesowi możemy odzyskać kawałki opon, aby przekształcić je w cenne materiały, które można wykorzystać do produkcji nowych opon.

Na przykład we Francji miejsca zbiórki odpadów transportują opony do ośrodków zajmujących się kierowaniem ich do odpowiednich kanałów utylizacji. Podobne procedury stosuje się w większości krajów świata. 

best tyre ranking

Sprawdź nasze nagrodzone opony 

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny