as 416552898

Jak jeździć po śniegu i po lodzie

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Zima to trudny okres na drogach: szklanka na drodze, mgliste noce i niespodziewane burze śnieżne. Bezpieczna jazda po śniegu i po lodzie oraz podróże w trudnych warunkach wymagają o wiele większej cierpliwości, a także pewnych niezbędnych przygotowań, które dadzą pewność podczas zmagań z żywiołami podczas jazdy zimą.

Przygotuj swój samochód na jazdę w warunkach zimowych

Przede wszystkim sprawdź, czy opony są w dobrym stanie, odpowiednio napompowane, a także sprawdź głębokość bieżnika na znacznikach przed jazdą w zimie – w większości krajów limit zużycia opony wynosi 1,6 mm.
Jeśli mieszkasz w lokalizacji, gdzie jesteś regularnie narażony na przedłużające się okresy ciężkiej zimowej pogody, to warto pomyśleć o zmianie opon letnich na zimowe, np. opony z gamy MICHELIN Alpin, charakteryzujące się o wiele lepszą przyczepnością na śniegu i na lodzie, dzięki szeroko rozstawionym elementom rzeźby bieżnika oraz jego głębokości. Jeśli obawiasz się jazdy w warunkach zimowych po górskich drogach, rozważ zakup łańcuchów śniegowych do użytku na szczególnie zaśnieżonych drogach. Łańcuchy dodatkowo zwiększają przyczepność opon.
Jeśli mieszkasz w lokalizacji, gdzie zimy są łagodne, a śnieg pada sporadycznie, to dobrą alternatywą zapewniającą zachowanie bezpieczeństwa na drodze po spadku temperatury będą opony całoroczne.  
Pamiętaj, aby usunąć też śnieg z samochodu, uzupełnić zimowy płyn do spryskiwaczy i usunąć lód z szyb i lusterek przed jazdą.

Dzięki oponom zimowym jazda po śniegu i po lodzie jest bezpieczniejsza

Zabezpiecz się odpowiednio i stosuj odpowiednią technikę jazdy zimą

Hamowanie jest trudniejsze podczas jazdy po śniegu i jazdy po lodzie, dlatego należy obniżyć prędkość i założyć, że standardowa odległość zatrzymania przed poprzedzającym samochodem wydłuża się nawet 10-krotnie, w szczególności na silnie oblodzonych drogach.
Unikaj poślizgu poprzez delikatne hamowanie, a także zadbaj o to, aby siadać za kierownicę wypoczętym i uważnym. Trzymaj się swojego pasa i zostawiaj dużo miejsca innym użytkownikom drogi. Wyłącz tempomat, ponieważ jego aktywacja zwiększa ryzyko poślizgu. Jeśli droga nie została posypana piaskiem, to dodatkowo należy unikać jazdy w koleinach wyjeżdżonych przez inne pojazdy w śniegu lub lodzie – ubity śnieg ma słabszą przyczepność od świeżego śniegu.
Jeśli wybierasz się w dłuższą podróż, to warto przygotować sobie w samochodzie zapasy i podstawowy ekwipunek, jak np. jedzenie, ciepła odzież i latarkę na wypadek utknięcia po drodze z powodu bardzo trudnych warunków atmosferycznych.

Zachowaj szczególną ostrożność podczas jazdy po górskich drogach zimą.

Jazda automatem po śniegu

Jeśli jedziesz automatem po śniegu, to sprawdź, czy Twoje auto ma tryb jazdy po śniegu, który zapewnia większe bezpieczeństwo i ogranicza ryzyko uślizgu kół. Niektóre samochody z przekładnią automatyczną mają położenie oznaczone 2. Jeśli jest, należy go użyć, aby korzystać tylko z 2 pierwszych biegów przekładni. Jazda z tym przełożeniem odbywa się ze stałą, niską prędkością, co jest bardzo przydatne podczas jazdy po stromym zboczu, po śniegu lub po lodzie. To położenie dodatkowo umożliwia hamowanie silnikiem. W przypadku samochodów z manualną skrzynią biegów należy włączyć wyższy bieg, aby zwiększyć kontrolę nad pojazdem.

Odkryj naszą gamę opon całorocznych i zimowych.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny