OPONYOPONY POKAŻ WSZYSTKIE OPONYPOKAŻ WSZYSTKIE OPONY DILERZYDILERZY

Jazda sportowa

Poznaj odpowiedzi naszych ekspertów

Jazda sportowa

  • Czy data produkcji opony ma wpływ na jej osiągi?
    Opona jest produktem złożonym z wielu materiałów i mieszanek gumy, których właściwości mogą zmieniać się z upływem czasu.
    Stopień i szybkość tych zmian zależy od wielu czynników, np. klimatu, warunków przechowywania (temperatury, wilgotności powietrza, ułożenia itp.) i warunków użytkowania (obciążenia, prędkości, ciśnienia w oponach, uszkodzeń spowodowanych jazdą po nawierzchni w różnym stanie itp.).
    Tych zmiennych jest tak wiele, że nie można dokładnie przewidzieć trwałości opony. Oprócz przeprowadzania regularnych wizualnych kontroli stanu opon zaleca się zlecanie przeglądów ogumienia specjalistom, którzy będą w stanie ocenić, czy opona nadaje się do dalszego użytkowania.
    Im starsze opony, tym większe prawdopodobieństwo konieczności wymiany spowodowanej zmianami starzeniowymi gumy czy innymi czynnikami ujawnionymi podczas przeglądu.
    Jako środek ostrożności, nawet jeżeli opony wydają się być w dobrym stanie, a zużycie bieżnika nie osiągnęło dozwolonego limitu, Michelin zaleca wymianę opon po 10 latach od daty produkcji.
    Wiek opony można odczytać z kodu DOT znajdującego się na jej boku.
  • Jaki zmienia się reaktywność opon wraz ze wzrostem prędkości?
    Reaktywność opon obniża się. Zastosowanie wzmocnień z włókien aramidowych w oponie MICHELIN Pilot Super Sport utrzymuje sztywność profilu przy bardzo dużej prędkości, co w dużym stopniu zapobiega utracie reaktywności.
  • Co się stanie, jeśli zmienię rozmiar opon? Jakie osiągi oferują szersze opony?
    Zwiększanie rozmiaru opon zazwyczaj idzie w parze ze wzrostem precyzji kierowania i reaktywności pojazdu. Komfort jazdy naturalnie lekko się obniży (większy opór kierownicy), wzrośnie także ryzyko aquaplaningu przy przejeżdżaniu z dużą prędkością przez kałuże.
  • Jaki jest najlepszy styl jazdy dla optymalnej równowagi między efektywnością, osiągami i trwałością opon sportowych na szosie lub na torze?
    Ogólnie rzecz biorąc, to dla maksymalnych osiągów i trwałości opon niezbędne jest stosowanie właściwego ciśnienia do warunków jazdy (więcej informacji znajduje się w sekcji Pytania i Odpowiedzi na naszej stronie internetowej). Na torze najlepiej jest przedzielić szybkie okrążenia kilkoma wolniejszymi. 2 sesje po 4 okrążenia z maksymalną prędkością mają mniejszy wpływ na opony niż jedna sesja z 8 okrążeniami.
    06/2013 - Sport tyres - club911.net
  • O ile sekund można skrócić czas okrążenia, jadąc pojazdem prototypowym lub modelem GT z oponami wyścigowymi MICHELIN w porównaniu do standardowych opon sportowych w tym samym rozmiarze?
    Jest zbyt wiele zmiennych, aby można było odpowiedzieć na to pytanie, np. typ pojazdu, charakterystyka toru, dokładny typ opony wyścigowej. Ale dla przykładu, na torze o długośći 3 km standardowy model Porsche na oponach wyścigowych MICHELIN Slick przyjedzie na metę 6 sekund wcześniej od takiego samego pojazdu na oponach MICHELIN Pilot Super Sport.
    06/2013 - Sport tyres - club911.net
  • Jak bardzo wzrasta temperatura opon typu slick podczas hamowania z blokadą kół? Dlaczego w rundach kwalifikacyjnych opony osiągają najwyższe osiągi po dwóch, trzech okrążeniach, a nie od razu? Co dzieje się z oponami, a zwłaszcza z zewnętrzną warstwą gumy po osiągnięciu maksymalnych osiągów?
    Podczas ostrego hamowania z blokadą kół to zjawisko jest tak krótkie, a jego oddziaływanie ograniczone do tak niewielkiej powierzchni, że nie ma znaczącego ani długofalowego wpływu na ciśnienie w oponie i jej temperaturę. Jednakże temperatura zewnętrznej gumy wzrasta znacząco na bardzo niewielkiej powierzchni, zwłaszcza w oponach slick.
    Po starcie pojazdu łańcuchy polimerów na powierzchni opony ulegają rozerwaniu. Powoduje to nieodwracalnie zmiany właściwości mieszanki gumowej. Opona stabilizuje się w zakresie ciśnienia i temperatury. I wreszcie, nie ma czegoś takiego jak warstwa zewnętrzna gumy. Guma w całym bieżniku ma jednolitą strukturę.
    10/2013 - From the circuit to the road - club911.net
  • Jak czytać oznaczenia na bokach opon na tor lub na szosę?
    Odczytywanie oznaczeń opon drogowych znajdziesz w dziale "Jak czytać oznaczenia na oponie".
  • Jak czytać oznaczenia na bokach opon wyścigowych?
    Opony wyścigowe noszą inne oznaczenia od opon szosowych. Na przykładzie oznaczenia 20/65-18 na oponie rajdowej: 20 oznacza szerokość bieżnika w cm, 65 to całkowita średnica w cm, natomiast 18 to średnica obręczy (osadzenia opony) w calach.
  • Gdzie znajdę datę produkcji na boku opony?
    Data jest zapisana 4 ostatnimi cyframi kodu DOT. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji, dwie kolejne oznaczają rok produkcji. Kod DOT kończący się na ""1310"" będzie zatem oznaczać 13. tydzień roku 2010, czyli marzec 2010.
    Jak czytać oznaczenia na oponach
  • Czy są jakieś różnice pomiędzy oponami z oznaczeniem homologacji "N" a oponami bez niego? Jeśli są, to jakie?
    Tak, są różnice, szczególnie w oponach dla naszego partnera Porsche. W niektórych gamach opony z oznaczeniem "N" będą mieć inny bieżnik niż opony bez niego. Jest tak na przykład z oponą MICHELIN Pilot Alpin 4. Działa to również w drugą stronę. Mając na uwadze najnowszą oponę MICHELIN Pilot Sport Cup 2 opracowaną specjalnie dla Porsche, rynek może tylko skorzystać na tym, że opona powstała we współpracy z producentem pojazdów.
    10/2013 - From the circuit to the raod - club911.net
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Jesteś wielbicielem aut o wysokich osiągach?

Gama opon o wysokich osiągach

Gama opon o wysokich osiągach

Poznaj gamę opon o wysokich osiągach MICHELIN Znajdź swoje opony
Poznaj opony MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Poznaj opony MICHELIN Pilot Sport 4 S

Czy poznałeś już jedną z najnowszych innowacji Michelin? Poznaj oponę
MICHELIN Passion

MICHELIN Passion

Kanał YouTube poświęcony w całości sportom motorowym i autom o wysokich osiągach Oglądaj teraz