Polska

JAK DBAĆ O OPONY

Aquaplaning jest bardzo realnym, choć niewidocznym zagrożeniem

Michelin 21 cze 2011

Jak zapobiegać aquaplaningowi lub go ograniczać?

Aquaplaning, zwany również hydroplaningiem, to zjawisko występujące, gdy woda pokrywająca nawierzchnię nie jest odprowadzana spod opony. Nieodprowadzana woda gromadzi się przed oponą i w momencie, gdy jej ciśnienie przekroczy wartość nacisku opony na podłoże, opona traci kontakt z nawierzchnią. Koła wpadają w poślizg i nie odpowiadają na ruchy kierownicą, hamowanie i przyspieszanie. W rezultacie kierowca traci panowanie nad pojazdem, który wpada w poślizg lub zaczyna się obracać. To potencjalnie niebezpieczna sytuacja.

Jak zapobiegać aquaplaningowi lub go ograniczać?

  • Regularnie sprawdzaj stan opon i ciśnienie w oponach.
    Zaniżone ciśnienie w znacznym stopniu nasila zjawisko aquaplaningu. Przy ciśnieniu w oponach o 30% niższym od zalecanego występuje znaczny wzrost ryzyka wystąpienia aquaplaningu.
  • Sprawdzaj zużycie i głębokość bieżnika.
    Im głębsze rowki bieżnika, tym więcej wody mogą one odprowadzić, zmniejszając ryzyko aquaplaningu.
  • Ogranicz prędkość.
    Zwolnij  jeszcze bardziej, gdy widzisz przed sobą kałuże.

Jakie są przyczyny zjawiska aquaplaningu?


Gruba warstwa wody na jezdni może spowodować utratę kontaktu pojazdu z podłożem. Woda spiętrza się przed oponą, która wjeżdża ze względnie dużą prędkością w odcinek nawierzchni pokryty warstwą wody. Nacisk bieżnika opony na wodę przy czołowej krawędzi obszaru kontaktu opony z podłożem powoduje wzrost ciśnienia pchanej wody. Jeżeli to ciśnienie przekroczy wartość siły, z jaką opona naciska na podłoże, wówczas opona nie jest w stanie efektywnie odprowadzić wody i pojazd unosi się, tracąc kontakt z nawierzchnią. Im większa warstwa wody zalega na podłożu i im większa jest prędkość pojazdu, tym mocniejszy jest efekt i większe osłabienie potencjału przyczepności opony. Aby opona gwarantowała właściwe osiągi na mokrej nawierzchni, musi  efektywnie odprowadzać wodę i zachowywać przyczepność.

Związek głębokości bieżnika z efektywnością odprowadzania wody

Na szczęście większości przypadków aquaplaningu można zapobiec, zachowując odpowiednią głębokość rowków bieżnika i powierzchnię obszaru kontaktu opony z podłożem. Wraz ze zużywaniem się bieżnika, zwiększa się podatność opony na aquaplaning. Im większa warstwa wody, tym szybciej pojazd traci trakcję.

Anti Surf System: optymalna przyczepność na mokrej nawierzchni


Przy warstwie wody zalegającej na szosie, większość opon zmaga się ze zjawiskiem aquaplaningu. Zastosowanie rozwiązania w oponie MICHELIN Pilot Sport 3 zapewnia jej optymalne osiągi na mokrej nawierzchni. Specjalnie ukształtowany, zaokrąglony bark opony MICHELIN Pilot Sport 3 pozwala jej rozcinać warstwę wody przesuwając próg powstawania aquaplaningu bez zmniejszania obszaru kontaktu opony z podłożem.

ZNAJDŹ ODPOWIEDNIE OPONY OSOBOWE MICHELIN

Zobacz rekomendację, wpisując dane pojazdu lub rozmiar opon i określając swoje potrzeby.

OSTATNIO CZYTANE ARTYKUŁY

Brak ostatnio czytanych artykułów

  • Alpin 5

    BEZPIECZEŃSTWO I MOBILNOŚĆ W surowych WARUNKACH ZIMOWYCH DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin 5
  • Alpin A4

    Przeznaczona do samochodów miejskich, rodzinnych i minivanów. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    Przeznaczona do sportowych modeli i limuzyn o najwyższych osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Pilot Alpin PA4
  • CrossClimate

    Przygotuj się na każde warunki drogowe. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Crossclimate

    CrossClimate
  • Primacy 3

    IDEALNE POŁĄCZENIE BEZPIECZEŃSTWA, TRWAŁOŚCI i KOMFORTU JAZDY DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Primacy 3
  • Energy Saver +

    OSZCZĘDZAJ JESZCZE WIĘCEJ PALIWA I JEDŹ BEZPIECZNIE DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    MICHELIN Pilot Sport 4. Od myśli do natychmiastowej reakcji na drodze. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 4 !Nowa
  • Pilot Super Sport

    Opona opracowana specjalnie dla seryjnie produkowanych samochodów sportowych oraz pojazdów tuningowanych, o ultrawysokich osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Prawdziwa pasja. Wyjątkowe emocje. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 4 S DOSTĘPNA WKRÓTCE
  • Pilot Sport Cup 2

    Opona opracowana na tor wyścigowy i dopuszczona do użytkowania na szosie DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich Tor wyścigowy

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    Pierwsza gama opon MICHELIN przeznaczona wyłącznie do pojazdów elektrycznych. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy E-V

USŁUGI