Polska

ROSYPE

Polska edycja programu ROSYPE


Polska edycja programu ROSYPE jest częścią ogólnoeuropejskiego programu organizowanego przez Michelin i współfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Szacuje się, że w czasie trwania (czerwiec 2009 - czerwiec 2012) objęła swoim zasięgiem 730 tys. młodych ludzi w całej Europie, w tym kilkadziesiąt tysięcy dzieci i młodzieży z województwa warmińsko-mazurskiego.


ROSYPE był realizowany w województwie warmińsko-mazurskim po raz trzeci.

W 2010 roku akcję skierowano do studentów - młodych kierowców, którym uświadamiano jak bardzo stan techniczny samochodu i ciśnienie (zobacz stronę Michelin - Ciśnienie pod Kontrolą) opon wpływają na ich bezpieczeństwo i bezpieczeństwo jazdy. W  2011 roku, w ramach kampanii Michelin Junior Bike, programem objęte zostały dzieci w wieku 6-12 lat, aby upowszechniać zwyczaj noszenia kasków podczas jazdy rowerem już od najmłodszych lat.

W 2012 roku akcję skierowaliśmy do młodzieży w wieku 13-19 lat, która uczestniczyła w konkursie filmowo-fotograficznym „ Nie daj się na drodze". Uczniowie 35 gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z Warmii i Mazur nadesłali na konkurs ponad 200 zdjęć i filmów. Prace pod hasłem „Nie daj się na drodze!" miały przekonać rówieśników, że to oni sami odpowiadają za swoje bezpieczeństwo na drodze. Na zgłoszone filmy i zdjęcia oddano ponad 11.000 głosów.

 

Uczestnicy finału ROSYPE Michelin  wspólnie obejrzeli zwycięskie filmy i zdjęcia,  wysłuchali dyskusji ekspertów, dotyczącej zagrożeń na drodze. Swoimi doświadczeniami podzielił się m.in. Krzysztof Hołowczyc, znany polski kierowca rajdowy.

Galę zakończyły pokazy edukacyjne służb zabezpieczających miejsca wypadków drogowych: policji, straży pożarnej i PCK. Uczestnicy mogli też wypróbować symulatory dachowania i zderzeń, służące do prezentacji skutków nieuważnej jazdy i niestosowania pasów bezpieczeństwa przez podróżujących pojazdami.


Polska młodzież nieświadoma zagrożeń na drodze - sondaż Millward Brown SMG/KRC

Jak wynika z pierwszego ogólnopolskiego badana „Świadomość młodzieży dotycząca zagrożeń na drodze 2012", młodzi ludzie nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jakie zachowania na drodze mogą powodować największe zagrożenie. Badanie zrealizowane zostało wśród uczniów w wieku 13 - 19 lat przez Millward Brown SMG/KRC dla firmy Michelin, w ramach akcji edukacyjnej ROSYPE, zorganizowanej pod hasłem „Nie daj się na drodze!".

Wyniki sondażu pokazują, że polscy uczniowie nie są świadomi, iż używanie telefonu podczas prowadzenia pojazdów lub przechodzenia przez ulicę jest tak samo niebezpieczne, jak jazda pod wpływem alkoholu. Prawie połowa rozmawia przez komórkę podczas prowadzenia samochodu, roweru lub skutera.

Obok jazdy pod wpływem alkoholu (33 proc. wskazań), respondenci za najbardziej niebezpieczne zachowanie młodych ludzi, mogące prowadzić do wypadków, uważają przechodzenie na czerwonym świetle (26 proc.), wtargnięcie na jezdnię (18 proc.) i nieuwagę na przejściu dla pieszych (14 proc.). Rozmawianie przez telefon w trakcie przechodzenia przez ulicę i podczas prowadzenia pojazdu zostały wymienione na odległych miejscach.

Tymczasem, jak wynika z danych Zakładu Badania Wypadków Drogowych Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie, rozproszenie uwagi podczas jazdy, spowodowane na przykład rozmawianiem przez telefon, jest przyczyną aż jednej piątej wypadków drogowych.

Partnerami konkursu Michelin ROSYPE byli: Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie, Komenda Miejska Policji w Olsztynie, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Olsztynie, Kuratorium Oświaty w Olsztynie i Polski Czerwony Krzyż. Konkurs został również objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Olsztyna.

dowiedz się więcej na rosype.michelin.eu (strona w języku angielskim)
  • NOWY PILOT SPORT 3 NOWY PILOT SPORT 3JESZCZE WIĘCEJ WRAŻEŃ Z JAZDY
  • Ucz się & Udostępniaj Ucz się & UdostępniajWSZYSTKO, CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O OPONACH.