Moto Tło michelin photo road5 yamaha mt09 011 Opony

BEZPIECZEŃSTWO NA MOTOCYKLU: JAK JE ZWIĘKSZYĆ?

Wypadki drogowe są główną przyczyną śmierci wśród młodych ludzi. Co roku ginie w nich 1,2 miliona osób, a 50 milionów zostaje rannych. Rządy, organizacje międzynarodowe i przedsiębiorstwa muszą zwiększyć wysiłki na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich użytkowników i wdrożyć system edukacji i szkoleń.

Jako członek Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (European Road Safety Charter – ERSC) Michelin przyczynia się do realizacji tych celów poprzez prowadzenie podnoszących świadomość, edukacyjnych kampanii skierowanych do użytkowników dróg.

Jak możesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo na motocyklu? Nasi eksperci odpowiadają na to pytanie w niniejszym artykule.

1 – Przygotuj swój motocykl, aby zwiększyć bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo na motocyklu zaczyna się od prawidłowo funkcjonującego pojazdu.

Zanim wyruszysz na drogę, należy sprawdzić kilka istotnych kwestii, aby upewnić się, że sam motocykl nie stanowi zagrożenia dla Twojego bezpieczeństwa.

Hamulce

Upewnij się, że klocki i tarcze hamulcowe są w dobrym stanie (odkształcenia, nietypowe zużycie, nierówności), podobnie bębny hamulcowe. Sprawdź także poziom płynu hamulcowego (prawa strona kierownicy) oraz jego kolor: im ciemniejszy, tym starszy i tym mniej skuteczny będzie płyn.

Olej silnikowy

Sprawdź jego poziom w misce olejowej, przy rozgrzanym silniku, dwie minuty po wyłączeniu go, utrzymując motocykl w prostej pozycji. Sprawdź, czy nic się nie sączy, ani czy olej nie wycieka ze zbiornika.

W przypadku dłuższych podróży (1000 km) sprawdź poziom oleju po pokonaniu około trzech czwartych trasy (odczekaj 15 minut pod zatrzymaniu motocykla, aby olej wrócił na dno zbiornika).

Światła

Bycie widocznym na drodze to podstawa bezpieczeństwa na motocyklu: sprawdź żarówki i nie wahaj się profilaktycznie ich wymienić.

Łańcuch lub pas

Jest to element ulegający zużyciu, na który trzeba zwracać szczególną uwagę, gdyż może zagrażać Twojemu bezpieczeństwu na motocyklu. Zbyt duże napięcie może spowodować jego pęknięcie. Jeśli jest zbyt luźny, może spaść z zębatek.

W przypadku dłuższych podróży (1000 km) zatrzymaj się po pokonaniu około trzech czwartych trasy i sprawdź naciąg łańcucha (smarując go).

Opony

Opona to złożony i zaawansowany technologicznie produkt, który stanowi jedyny punkt styku pomiędzy pojazdem a podłożem. Mimo że powierzchnia styku z drogą jest niewielka, misja opony jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa kierowcy. Ma ona szereg zadań do wykonania: skręcanie, prowadzenie, wytrzymywanie obciążeń, hamowanie, przenoszenie, amortyzowanie czy zachowanie trwałości.

Aby maksymalnie wykorzystać potencjał opon, konieczne jest dopilnowanie, aby ciśnienie w nich było zgodne z zalecanym przez producenta.

Możesz powierzyć swój motocykl specjaliście w okolicy, aby zweryfikował wszystkie kwestie bezpieczeństwa.

Opony to podstawowy element bezpieczeństwa na motocyklu.

2 – Wyposażenie ochronne i odzież motocyklowa

Jak wiesz, jazda na motocyklu znacząco różni się od prowadzenia samochodu. W razie upadku nie ma tu karoserii, która zamortyzuje uderzenie. To Twoje ciało narażone jest na bezpośrednie urazy. Dobrym pomysłem jest więc zabezpieczenie się przy użyciu wyposażenia i odzieży zapewniających maksymalną ochronę.

Pamiętaj o dobrym wyposażeniu ochronnym, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na motocyklu

Upewnij się, że masz kask, który jest dobrze dopasowany (nie przemieszcza się na głowie), buty chroniące kostki, kurtkę z ochraniaczami lub pancerzem i kevlarowe spodnie. Poduszka powietrzna pod kurtką również stanowi dobrą ochronę narządów wewnętrznych. W celu zagwarantowania widoczności dla innych kierowców, pamiętaj o elementach odblaskowych.

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zapoznaj się z naszym artykułem dotyczącym wyposażenia ochronnego dla motocyklistów

 

3 – Wskazówki, jak zwiększyć bezpieczeństwo na motocyklu na drodze

Kiedy już znajdziesz się na drodze, Twoje zachowanie odgrywa istotną rolę w zakresie bezpieczeństwa Twojego i innych kierowców. Musisz nauczyć się dostosowywać sposób prowadzenia do sytuacji. Na przykład kiedy jedziesz w grupie, z pasażerem, z dużą ilością bagażu czy w górach.

Bezpieczeństwo na motocyklu podczas jazdy w grupie

Jazda w ramach grupy motocyklistów wiąże się z pewnymi zasadami, których każdy powinien przestrzegać, aby podróż była przyjemna i bezpieczna. Należy zachować odpowiedni dystans pomiędzy motocyklami i jechać na zakładkę, tak aby każdy miał dobrą widoczność i mógł przewidywać ewentualne zagrożenia.

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zapoznaj się z naszym artykułem: „Jazda motocyklem w grupie”.

 

Bezpieczeństwo na motocyklu podczas jazdy w grupie

Bezpieczeństwo na motocyklu podczas jazdy z pasażerem

Podczas jazdy z pasażerem kierowca jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo. Wymaga ona przygotowania, szczególnie jeśli pasażer nie jest przyzwyczajony do jazdy z tyłu motocykla. Należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach: wyjaśnić pasażerowi, jak zsiadać z motocykla i jak na niego wsiadać oraz jak zachowywać się na drodze. W szczególności – jak dostosowywać się do Twoich ruchów bez stawiania oporu podczas pokonywania zakrętów.

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zapoznaj się z naszym artykułem: „Jazda z pasażerem”.

Bezpieczeństwo podczas jazdy motocyklem z bagażem

Bezpieczeństwo na motocyklu obciążonym bagażem

Motocykl obciążony bagażem wymaga więcej przewidywania podczas jazdy na drodze. Waga motocykla ma bezpośredni wpływ na hamowanie, co oznacza, że musisz pozostawić sobie większy margines, aby uwzględnić dłuższą drogę hamowania.

Zachowaj ostrożność podczas prowadzenia, ponieważ sterowność motocykla jest gorsza z uwagi na przeniesienie środka ciężkości i większą masę całkowitą pojazdu. Reakcja zawieszenia może mieć wpływ na sterowność i powodować np. wężykowanie lub brak precyzji.

Podobnie zwiększony opór powietrza może powodować znoszenie pojazdu w bok, w szczególności podczas podmuchów wiatru. Weź to pod rozwagę i uważaj na turbulencje podczas mijania pojazdów ciężarowych.

Pamiętaj też, że ponieważ zawieszenie jest niższe, mniejszy jest odstęp od podłoża. Może Cię to zaskoczyć, szczególnie w trakcie pokonywania zakrętów, kiedy stopka ma tendencję do szybszego niż zwykle dotykania nawierzchni.

Ponadto mniejsze przyspieszenie oznacza, że trudniej jest wyprzedzać, jeśli motocykl nie jest odpowiednio rozpędzony. Uważaj, aby nie powielać swoich zwyczajowych odruchów, przede wszystkim, jeżeli masz motocykl, który na co dzień jest lekki.

Bezpieczeństwo na motocyklu w górach

Jazda w terenie górskim może być bardzo przyjemna dla motocyklistów szukających dużych przestrzeni, ale zawsze należy pamiętać, że góry niosą ze sobą szereg zagrożeń.

Bezpieczeństwo na motocyklu w górach

Pogoda może być skrajnie nieprzewidywalna, szczególnie w wysokich górach. To, że w momencie wyruszania w drogę było słonecznie i ciepło nie oznacza, że kilkaset metrów wyżej nie będziesz się trząść z zimna. Koniecznie spakuj akcesoria przeciwdeszczowe i ciepłe ubrania, a nawet cały komplet na zmianę.

Przy szybko zmieniających się warunkach pogodowych widoczność może pogorszyć się błyskawicznie, zagrażając Twojemu bezpieczeństwu na motocyklu. Czasem pogoda będzie inna w kolejnej dolinie, a czasem już za kolejnym zakrętem. Zmieniająca się przyczepność wymaga zwiększonej uważności, bez względu na to, czy jedziesz w burzy czy zaraz po niej. Przed wyruszeniem w drogę sprawdź pogodę w kilku różnych serwisach meteorologicznych. Znajdziesz tam najnowsze prognozy.

Kolejna specyficzna cecha górskich dróg: nawierzchnia, w której mogą kryć się pewne niespodzianki. Pod koniec zimy nawierzchnia może być poważnie uszkodzona z uwagi na zalegający na niej wcześniej przez kilka tygodni lód. Jego niszczący wpływ pozostaje widoczny latem, w okresie kiedy wykonywane są roboty drogowe prowadzące do obecności żwiru i tymczasowych utrudnień.

Nawet na drogach pośrodku niczego należy mimo wszystko spodziewać się możliwości napotkania ciężarówki, autobusu, kampera, traktora czy zwierzęcia... W ślepych zakrętach Twój tor jazdy powinien uwzględniać to stałe zagrożenie, poruszając się pod najszerszym możliwym kątem, aby zapewnić jak najlepszą widoczność.

Ostre górskie zakręty oznaczają, że widoczność jest ograniczona lub nie ma jej wcale, dlatego trzeba je pokonywać ostrożnie, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.

Więcej informacji na temat pokonywania zakrętów motocyklem znajdziesz w naszym artykule „Jak pokonywać zakręty na motocyklu”.

Artykuł napisany przy wsparciu technicznym ze strony BMC Moto

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny