Przed wyruszeniem motocyklem w dłuższą trasę, należy podjąć szereg środków ostrożności, w szczególności jeśli chodzi o obciążenie motocykla bagażem. Odkryj nasze wskazówki dotyczące unikania nadmiernego obciążenia motocykla dla większego bezpieczeństwa jazdy.
Dlaczego tak ważne jest unikanie obciążania motocykla?
Elementy tylnej części ramy, wykonane ze stali lub aluminium, nie reagują dobrze na nadmierne obciążenie bagażnika, kufra górnego czy kufrów bocznych. Poza ryzykiem wygięcia ramy tylnego siedziska, obciążenie ma ogromny wpływ na prowadzenie. Przy wysokich prędkościach sterowność może być zaburzona i uniemożliwić prawidłowe prowadzenie motocykla.
Lista kontrolna: wyeliminuj to, co nie jest niezbędne
Zacznij od zebrania wszystkich rzeczy, które mogą się według Ciebie przydać podczas wyprawy. Następnie zastanów się, czego naprawdę potrzebujesz.
Oto kilka wskazówek dotyczących segregacji:
Torba podróżna
Po wypełnieniu lewego, prawego i górnego kufra, duża torba z tyłu motocykla będzie zbędna. Jeśli umieścisz ją na górnym kufrze, będzie zwisać i wystawać, co nie jest zalecane. Niewielki wodoodporny plecak, który możesz nosić na plecach i który można umieścić podstawą na górnym kufrze będzie lepszym wyborem.
Sprzęt kempingowy
Jeśli planujesz zabrać ze sobą sprzęt kempingowy, rozkładany namiot biwakowy może okazać się zbyt duży i trudny do przetransportowania. Kompaktowy, lekki namiot (np. trekkingowy), który można łatwo spakować do pokrowca, będzie bardziej odpowiedni.
Kanistry
Jeśli przewozisz paliwo w kanistrze, wybierz niewielki, szczelny 3-litrowy pojemnik. Jego waga jest rozsądna, a pojemność w razie potrzeby wystarczająca.
Pompki
Unikaj zabierania dużych pompek do opon czy materacy. Wybierz pompkę nożną z 2 tłokami, bardziej kompaktową i użyteczną. Zabezpiecz ją, przechowując w niewielkiej dedykowanej torbie.
Zabezpieczenia antykradzieżowe
Zamiast wielkiego łańcucha, używaj niewielkiej blokady na tarczę hamulcową. Jest skuteczna, niewielka i lekka.
Narzędzia
Wybierz kompaktową skrzynkę, którą będziesz w stanie zmieścić w bagażu, zawierającą zestaw naprawczy do opon i lewarki do zmiany opon. Woź ze sobą zestaw narzędzi zawierający tylko niezbędniki. Nie zabieraj kabli rozruchowych, często można je znaleźć na miejscu.
Lampka
Aby zapewnić sobie oświetlenie w nocy, zabierz czołówkę lub niewielką lampkę, zamiast dużej latarki.
Dokumenty
Koniecznie chroń swoje dokumenty przed deszczem.
Wybierz lekki, wodoodporny pokrowiec na papiery i dokumenty.
Apteczka
Zabierz niezbędniki (szczególnie to, czego nie będziesz w stanie kupić po drodze) i umieść je w niewielkim zestawie.
Lekkie przedmioty, które mogą być bardzo przydatne
Rozważ zabranie ze sobą tych kilku lekkich przedmiotów, które mogą Ci się bardzo przydać:
- mały filtr do wody – umożliwi przefiltrowanie wody i uzdatnienie jej do picia, kiedy znajdziesz się z dala od cywilizacji
- duża rolka taśmy naprawczej
- rolka papieru toaletowego
- niewielki manometr mechaniczny
- nóż
- kompas
- pled
Zabierz mapę Michelin obszaru, po którym będziesz się poruszać. Nawet jeśli korzystasz z nawigacji GPS czy telefonu, zawsze istnieje ryzyko awarii czy błędu aplikacji. W takim wypadku podziękujesz sobie, że masz papierową wersję mapy, która pomoże Ci odnaleźć drogę. Takie mapy przydają się także, kiedy chcesz zobaczyć ogólny zarys regionu i być może odkryć alternatywne trasy.
Miej pod ręką bluzę lub polar na wypadek gorszej pogody czy późnego powrotu. Wraz z narastającym zmęczeniem będziesz intensywniej odczuwać chłód.
Zawsze miej ze sobą przekąskę, np. coś słodkiego w kieszeni – przyda się przy większym zmęczeniu. Zrób sobie przerwę, napij się czegoś i ciesz energią, jaką da Ci tych kilka kalorii zanim wyruszysz w dalszą drogę.
Jeśli chodzi o wyposażenie ochronne, poza kamizelką odblaskową zabierz koc termiczny, który w zależności od sytuacji pomoże Ci utrzymać ciepło lub schłodzić się podczas oczekiwania na pomoc czy serwis.
Zanim wyruszysz w trasę, odpowiednio przygotuj motocykl
Po załadowaniu pojazdu dobrym pomysłem jest zatankowanie go i poproszenie pasażera, aby wsiadł na motocykl na potrzeby ostatecznego dopasowania ustawienia wszystkich elementów
Pamiętaj, że motocykl nie powinien być załadowany powyżej swojego maksymalnego obciążenia (bagaż + kierowca + pasażer). Niektóre rodzaje motocykli można przeciążyć bardzo szybko. Zwiększ obciążenie wstępne przedniego i tylnego zawieszenia (jeśli to możliwe). Następnie ostrożnie sprawdź reakcje swojego motocykla.
Rozważ także regulację wysokości przedniego reflektora, gdyż po obciążeniu strumień światła może być skierowany ku niebu. Na koniec pamiętaj, że po rozładowaniu motocykl musi powrócić do właściwych ustawień zawieszenia i optyki.
Nie zapomnij sprawdzić ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta.
Jak jechać obciążonym motocyklem
Prowadzenie motocykla różni się znacznie w zależności od masy całego jego obciążenia. Jazda z pasażerami i bagażem wymaga zastosowania pewnych środków ostrożności.
Należy jak najwięcej przewidywać, co może się wydarzyć. Obciążenie ma bezpośredni wpływ na hamowanie, co oznacza, że musisz pozostawić sobie większy margines, aby uwzględnić dłuższą drogę hamowania.
Uważaj na sterowność, na którą wpływa zmiana środka ciężkości i wzrost całkowitej masy motocykla.
Reakcje zawieszenia mogą prowadzić do problemów ze sterownością, takich jak wężykowanie, poszerzenie trajektorii ruchu i brak precyzji. Podobnie większy opór powietrza może powodować znoszenie pojazdu w bok, w szczególności przy dużych porywach wiatru.
Uważaj na wiatr i turbulencje podczas wyprzedzania ciężarówek.
Obniżone z powodu obciążenia zawieszenie znajduje się w mniejszym odstępie od podłoża. Może to być zaskakujące, szczególnie na zakrętach, kiedy stopka może zetknąć się z nawierzchnią szybciej niż zwykle. W ruchu miejskim pamiętaj o szerokości swoich kufrów podczas jazdy między dwoma pasami.
Mniejsze przyspieszenie sprawia, że trudniej jest wyprzedzać bez uprzedniego rozpędzenia się.
Ćwicz jazdę z obciążeniem, aby opanować nowe zachowanie Twojego motocykla.
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo