Moto Tło 61514015 m Opony

DŁUŻSZA WYPRAWA: JAK UNIKNĄĆ NADMIERNEGO OBCIĄŻENIA MOTOCYKLA

Przed wyruszeniem motocyklem w dłuższą trasę, należy podjąć szereg środków ostrożności, w szczególności jeśli chodzi o obciążenie motocykla bagażem. Odkryj nasze wskazówki dotyczące unikania nadmiernego obciążenia motocykla dla większego bezpieczeństwa jazdy.

Dlaczego tak ważne jest unikanie obciążania motocykla?

Elementy tylnej części ramy, wykonane ze stali lub aluminium, nie reagują dobrze na nadmierne obciążenie bagażnika, kufra górnego czy kufrów bocznych. Poza ryzykiem wygięcia ramy tylnego siedziska, obciążenie ma ogromny wpływ na prowadzenie. Przy wysokich prędkościach sterowność może być zaburzona i uniemożliwić prawidłowe prowadzenie motocykla.
 

Lista kontrolna: wyeliminuj to, co nie jest niezbędne

Zacznij od zebrania wszystkich rzeczy, które mogą się według Ciebie przydać podczas wyprawy. Następnie zastanów się, czego naprawdę potrzebujesz.

Oto kilka wskazówek dotyczących segregacji:

Torba podróżna

Po wypełnieniu lewego, prawego i górnego kufra, duża torba z tyłu motocykla będzie zbędna. Jeśli umieścisz ją na górnym kufrze, będzie zwisać i wystawać, co nie jest zalecane. Niewielki wodoodporny plecak, który możesz nosić na plecach i który można umieścić podstawą na górnym kufrze będzie lepszym wyborem.

Sprzęt kempingowy

Jeśli planujesz zabrać ze sobą sprzęt kempingowy, rozkładany namiot biwakowy może okazać się zbyt duży i trudny do przetransportowania. Kompaktowy, lekki namiot (np. trekkingowy), który można łatwo spakować do pokrowca, będzie bardziej odpowiedni.

Kanistry

Jeśli przewozisz paliwo w kanistrze, wybierz niewielki, szczelny 3-litrowy pojemnik. Jego waga jest rozsądna, a pojemność w razie potrzeby wystarczająca.

Moto Edito 44102227 m Opony

Pompki

Unikaj zabierania dużych pompek do opon czy materacy. Wybierz pompkę nożną z 2 tłokami, bardziej kompaktową i użyteczną. Zabezpiecz ją, przechowując w niewielkiej dedykowanej torbie.

Zabezpieczenia antykradzieżowe

Zamiast wielkiego łańcucha, używaj niewielkiej blokady na tarczę hamulcową. Jest skuteczna, niewielka i lekka.

Narzędzia

Wybierz kompaktową skrzynkę, którą będziesz w stanie zmieścić w bagażu, zawierającą zestaw naprawczy do opon i lewarki do zmiany opon. Woź ze sobą zestaw narzędzi zawierający tylko niezbędniki. Nie zabieraj kabli rozruchowych, często można je znaleźć na miejscu.

Lampka

Aby zapewnić sobie oświetlenie w nocy, zabierz czołówkę lub niewielką lampkę, zamiast dużej latarki.

Dokumenty

Koniecznie chroń swoje dokumenty przed deszczem.
Wybierz lekki, wodoodporny pokrowiec na papiery i dokumenty.

Apteczka

Zabierz niezbędniki (szczególnie to, czego nie będziesz w stanie kupić po drodze) i umieść je w niewielkim zestawie.

Lekkie przedmioty, które mogą być bardzo przydatne

Rozważ zabranie ze sobą tych kilku lekkich przedmiotów, które mogą Ci się bardzo przydać:

  • mały filtr do wody – umożliwi przefiltrowanie wody i uzdatnienie jej do picia, kiedy znajdziesz się z dala od cywilizacji
  • duża rolka taśmy naprawczej
  • rolka papieru toaletowego
  • niewielki manometr mechaniczny
  • nóż
  • kompas
  • pled
Moto Edito 129769800 m Opony

Zabierz mapę Michelin obszaru, po którym będziesz się poruszać. Nawet jeśli korzystasz z nawigacji GPS czy telefonu, zawsze istnieje ryzyko awarii czy błędu aplikacji. W takim wypadku podziękujesz sobie, że masz papierową wersję mapy, która pomoże Ci odnaleźć drogę. Takie mapy przydają się także, kiedy chcesz zobaczyć ogólny zarys regionu i być może odkryć alternatywne trasy.

Miej pod ręką bluzę lub polar na wypadek gorszej pogody czy późnego powrotu. Wraz z narastającym zmęczeniem będziesz intensywniej odczuwać chłód.

Zawsze miej ze sobą przekąskę, np. coś słodkiego w kieszeni – przyda się przy większym zmęczeniu. Zrób sobie przerwę, napij się czegoś i ciesz energią, jaką da Ci tych kilka kalorii zanim wyruszysz w dalszą drogę.

Jeśli chodzi o wyposażenie ochronne, poza kamizelką odblaskową zabierz koc termiczny, który w zależności od sytuacji pomoże Ci utrzymać ciepło lub schłodzić się podczas oczekiwania na pomoc czy serwis.

Zanim wyruszysz w trasę, odpowiednio przygotuj motocykl

Po załadowaniu pojazdu dobrym pomysłem jest zatankowanie go i poproszenie pasażera, aby wsiadł na motocykl na potrzeby ostatecznego dopasowania ustawienia wszystkich elementów

Pamiętaj, że motocykl nie powinien być załadowany powyżej swojego maksymalnego obciążenia (bagaż + kierowca + pasażer). Niektóre rodzaje motocykli można przeciążyć bardzo szybko. Zwiększ obciążenie wstępne przedniego i tylnego zawieszenia (jeśli to możliwe). Następnie ostrożnie sprawdź reakcje swojego motocykla.

Rozważ także regulację wysokości przedniego reflektora, gdyż po obciążeniu strumień światła może być skierowany ku niebu. Na koniec pamiętaj, że po rozładowaniu motocykl musi powrócić do właściwych ustawień zawieszenia i optyki.

Nie zapomnij sprawdzić ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta.

 

Jak jechać obciążonym motocyklem

Prowadzenie motocykla różni się znacznie w zależności od masy całego jego obciążenia. Jazda z pasażerami i bagażem wymaga zastosowania pewnych środków ostrożności.

Należy jak najwięcej przewidywać, co może się wydarzyć. Obciążenie ma bezpośredni wpływ na hamowanie, co oznacza, że musisz pozostawić sobie większy margines, aby uwzględnić dłuższą drogę hamowania.

Uważaj na sterowność, na którą wpływa zmiana środka ciężkości i wzrost całkowitej masy motocykla.

Reakcje zawieszenia mogą prowadzić do problemów ze sterownością, takich jak wężykowanie, poszerzenie trajektorii ruchu i brak precyzji. Podobnie większy opór powietrza może powodować znoszenie pojazdu w bok, w szczególności przy dużych porywach wiatru.

Uważaj na wiatr i turbulencje podczas wyprzedzania ciężarówek.

Obniżone z powodu obciążenia zawieszenie znajduje się w mniejszym odstępie od podłoża. Może to być zaskakujące, szczególnie na zakrętach, kiedy stopka może zetknąć się z nawierzchnią szybciej niż zwykle. W ruchu miejskim pamiętaj o szerokości swoich kufrów podczas jazdy między dwoma pasami.

Mniejsze przyspieszenie sprawia, że trudniej jest wyprzedzać bez uprzedniego rozpędzenia się.

Ćwicz jazdę z obciążeniem, aby opanować nowe zachowanie Twojego motocykla.

map search desktop

Oddaj motocykl do przygotowania do trasy specjalistom w swojej okolicy

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Motorbike
Zlokalizuj mnie
Szukaj
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny