Breaking in new motorcycle tyres

DOCIERANIE NOWYCH OPON MOTOCYKLOWYCH

Nadeszła pora na wymianę opon w motocyklu lub skuterze. Po założeniu nowych opon można już wyjechać na drogę. Liczy się jednak sposób, w jaki to zrobisz! Nowe opony wymagają dotarcia, bez którego istnieje ryzyko upadku. Jak dotrzeć nowe opony motocyklowe? Przeczytaj nasze wskazówki, dzięki którym przejdziesz przez fazę docierania bez problemów. 

Dlaczego nowe opony wymagają dotarcia? 

W produkcji opon wykorzystuje się formy, dzięki którym uzyskują one kształt dokładnie określony na etapie projektowania. Przy wyjmowaniu opon z formy trzeba użyć substancji, które to umożliwiają. Pozostawiają one na oponie cienką, błyszczącą warstwę. Dopóki nie zniknie ona całkowicie, podczas jazdy należy zachować ostrożność. 

Co może się stać, jeśli nie uwzględni się etapu docierania?  

Niektórzy znają to doświadczenie: wsiadamy na motocykl z założonymi nowymi oponami od sprzedawcy, szybko nabieramy prędkości, skręcamy pod zbyt dużym kątem i nagle leżymy na jezdni… 

Bez względu na markę zakupionych opon, póki są nowe, należy zachować ostrożność, aby móc wykorzystać ich pełen potencjał po okresie docierania. 

Czego nie należy robić?

Za chwilę wyjaśnimy, jak płynnie przeprowadzić docieranie. Zacznijmy jednak od najważniejszego zalecenia: nie wolno trzeć powierzchni opony materiałem ściernym, próbując szybciej usunąć powłokę. W ten sposób można w nieodwracalny sposób uszkodzić oponę. Istnieje tylko jeden sposób na udane docieranie opony, który opisujemy poniżej. 

Docieranie nowych opon motocyklowych.

Jak dotrzeć nowe opony motocyklowe?

Docieranie nowych opon motocyklowych odbywa się po prostu podczas jazdy, ale z zachowaniem poniższych środków ostrożności: 

Użytkowanie na drogach  

Ruszaj powoli, łagodnie przyspieszaj i hamuj, utrzymuj niewielki kąt pochyleń. Stopniowo zwiększaj obciążenia opon, aż przyzwyczaisz się do ich osiągów. Zalecamy, by proces ten zajął co najmniej 100 km. Dotyczy to wszystkich naszych opon do motocykli i skuterów. 

Idealne okoliczności to wycieczka obejmująca co najmniej tę odległość i wszystkie rodzaje dróg. Dlaczego? Ponieważ przy użytkowaniu na co dzień, na przykład przy dojazdach do pracy, zazwyczaj pochylamy się bardziej na jedną stronę, szczególnie na rondach, na których kierunek skrętu jest zawsze taki sam. 

Dotarcie jest nadal możliwe w takich warunkach, ale może minąć trochę więcej czasu, zanim w wystarczającym stopniu obejmie obie strony. 

Użytkowanie w terenie  

W przypadku niektórych aktywności docieranie może trwać krócej niż na drogach ze względu na podłoża o większym tarciu (na przykład ziemia przy cross country). Aby jednak mieć pewność, że opony się dotarły, lepiej zachować docelowy dystans 100 km przed zwiększeniem obciążeń. 

Docieranie może trwać krócej na podłożach o większym tarciu, takich jak ziemia.

Użytkowanie na torze (NHS i dopuszczone do ruchu drogowego)  

- Z ogrzewaczami do opon: utrzymuj temperaturę z odpowiednim obciążeniem od samego startu.

- Bez ogrzewaczy do opon: ruszaj powoli, łagodnie przyspieszaj i hamuj, utrzymuj niewielki kąt pochyleń. Stopniowo zwiększaj obciążenia opon, aż przyzwyczaisz się do ich osiągów.

Opony deszczowe (NHS)  

Unikaj mocnego przyspieszania, hamowania i zakrętów. Stopniowo zwiększaj tempo, żeby przyzwyczaić się do osiągów opon. 

Wpływ temperatury na czas docierania 

W zależności od temperatury otoczenia okres docierania może trwać krócej lub dłużej. Jazda podczas ciepłej pogody pozwoli prędzej osiągnąć optymalny poziom przyczepności opon. Docieranie można przeprowadzać również w niskich temperaturach, ale należy pamiętać, że zajmie to więcej czasu. 

Temperatura ma wpływ na czas docierania.

Utrzymywanie właściwego ciśnienia 

Utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach (zalecanego przez producenta opon) ma istotne znaczenie przez cały okres ich użytkowania. W okresie docierania, gdy opony są jeszcze nowe, niewłaściwe ciśnienie może mieć negatywny wpływ nie tylko na krótkoterminową sterowność, ale także na osiągi w dłuższej perspektywie.    

Jak przeprowadzić docieranie po wymianie tylko jednej opony? 

Zdarza się, że nie trzeba zmieniać równocześnie obu opon. Na przykład w przypadku, gdy jedna opona została przebita i nie da się jej naprawić, a druga ma niski poziom zużycia, sprzedawca prawdopodobnie zaleci tylko wymianę tej pierwszej. 

Docieranie nowej opony należy przeprowadzić w ten sam sposób, co przy wymianie obu opon. Dopóki na nowej oponie widać cienką powłokę, proces docierania się nie zakończył i należy pamiętać o opisanych powyżej środkach ostrożności. 

Co po 100 km? 

Po przejechaniu 100 km można wymagać od motocykla nieco więcej, ale lepiej zachować ostrożność i nie zmieniać trybów jazdy zbyt szybko. Rób to stopniowo, aż będziesz mieć całkowitą pewność co do możliwości swoich opon. 

Jak napisał francuski dramaturg Jean Racine, „kto chce dotrzeć daleko, oszczędza wierzchowca”. Sprawdza się to również w przypadku motocykli. 

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny