Moto Tło g1 1778 florent giffard Opony

GŁĘBOKOŚĆ BIEŻNIKA OPONY MOTOCYKLOWEJ: JAKI JEST PRZEPISOWY LIMIT?

W każdym kraju obowiązuje inny limit głębokości bieżnika opony motocyklowej. Ile wynosi ten limit? Jaki jest jego cel? Czym grozi jego osiągnięcie? Odpowiedzi poznasz w tym artykule. 

Czym jest głębokość bieżnika opony motocyklowej? 

Głębokość bieżnika opony motocyklowej informuje o stopniu jej zużycia. Mierzy się ją pionowo od górnej powierzchni bieżnika do dna rowków.  

Im dłużej użytkuje się oponę, tym bardziej zużywa się bieżnik. A im bliżej dna rowków postępuje zużycie, tym osiągi opony mogą się pogarszać (zwłaszcza przy mokrej nawierzchni). Z tego powodu we wszystkich krajach wprowadzono dopuszczalny poziom zużycia. Po jego przekroczeniu jazdę uznaje się za niebezpieczną. 

Moto Edito 2gk00393 Opony

Gdzie mierzyć głębokość bieżnika opony? 

Poziom zużycia opony nie zawsze będzie taki sam i zależy od sposobu użytkowania motocykla. W niektórych przypadkach środek bieżnika będzie się zużywał szybciej niż barki. W innych będzie się działo na odwrót.

Przepisy nakazują, by wziąć pod uwagę obydwa obszary i monitorować ten, gdzie zużycie jest większe. Przekroczenie poziomu na tym obszarze zadecyduje o konieczności wymiany opony w motocyklu.

Głębokość bieżnika nowej opony motocyklowej 
 

MICHELIN Power GP, zatwierdzona do użytku na torze i na drodze, ma od nowości płytki bieżnik.

Niektóre opony od nowości mają płytki bieżnik. Dotyczy to w szczególności opon torowych zatwierdzonych do użytku drogowego.  

Mimo mniejszej głębokości bieżnika przepisowy limit zużycia jest taki sam, jak w przypadku konwencjonalnych opon szosowych. 

MICHELIN Power GP, zatwierdzona do użytku na torze i na drodze, ma od nowości płytki bieżnik. 

Jak sprawdzić głębokość bieżnika opony?

Konstrukcja opony uwzględnia położone wewnątrz bieżnika wskaźniki zużycia opony. Dostarczają one rzetelnej informacji o stopniu zużycia opony. Kiedy zużycie zbliży się do wskaźników, opona nadaje się do wymiany. 

Jak znaleźć wskaźniki zużycia na oponie? 

Wskaźniki zużycia znajdują się w zagłębieniach bieżnika. Ponieważ czasami trudno je znaleźć, producenci zazwyczaj wycinają oznaczenia w bieżniku. 

Na przykład na oponach MICHELIN stosowane są oznaczenia w postaci „Ludzika Michelin”. Ich zadaniem jest sygnalizować położenie wskaźników zużycia. 

wskaźnik zużycia

1 - Znajdź symbol "Ludzika Michelin" 
2 - Znajdź najbliższy wskaźnik zużycia opony motocyklowej w głównym rowku

Opony innych marek mają po prostu oznaczenie „TWI” albo „Tread Wear Indicator” (wskaźnik zużycia bieżnika), informujący o lokalizacji wskaźnika. 

Narzędzie do pomiaru głębokości bieżnika opony motocyklowej 

Istnieje jeszcze inny sposób, by zmierzyć zużycie opon. Wystarczy kupić od sprzedawcy specjalne narzędzie pomiarowe. Po włożeniu go w rowek można bardzo precyzyjnie określić poziom zużycia.  

Firma Michelin opracowała cyfrowe narzędzie, które łączy w sobie dwie funkcje:

  • sprawdzanie głębokości bieżnika
  • sprawdzanie ciśnienia
system monitorowania ciśnienia w oponach i głębokości bieżnika

Wystarczy umieścić igiełkę wewnątrz rowka, a na cyfrowym ekranie natychmiast wyświetli się głębokość.

Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy włożyć dyszę do zaworu, a na ekranie wyświetli się wynik w barach.  

Jaki jest wymóg prawny? 

Wszyscy producenci opon umieszczają na oponach wskaźniki zużycia o wysokości 0,8 mm. Warto jednak wiedzieć, że jest to jedynie wartość orientacyjna. Jeśli zużycie zbliża się do tego poziomu, jest to znak, że pora zmienić oponę.

Przepisowy limit różni się w zależności od kraju.

Na przykład we Francji wynosi on 1 mm, a w Niemczech 1,6 mm. 

W Wielkiej Brytanii przepisowy limit dla motocykli powyżej 50cc to 1 mm na 3/4 szerokości rzeźby bieżnika oraz widoczny bieżnik na pozostałej 1/4. W przypadku motocykli do 50cc przepisy stanowią, że wszystkie rowki w pierwotnej rzeźbie bieżnika muszą być wyraźnie widoczne.

Twoim obowiązkiem jest pilnować, by poziom zużycia opon nie przekroczył przepisowego limitu.

Jazda po przekroczeniu przepisowego limitu wiąże się ze znacznym ryzykiem 

Jazda po przekroczeniu tego limitu to nie tylko łamanie prawa, lecz także podejmowanie ryzyka. Po osiągnięciu limitu opony są mniej skuteczne, ponieważ zostało na nich niewiele bieżnika. Przez to na przykład podczas deszczowej pogody niemożliwe jest odprowadzanie wody, co oznacza wysokie ryzyko upadku.

Po starciu bieżnika erozja może dotknąć opasania opony, co grozi niebezpieczną usterką karkasu. 

Moto Edito michelin photo 2011 pilotroad 3 event 75 Opony

Kiedy sprawdzać poziom zużycia opon? 

Zalecamy, by sprawdzać poziom zużycia opon przy każdej kontroli ciśnienia, którą powinno się przeprowadzać raz w miesiącu. 

Co powoduje zużycie opon? 

Trzeba odróżnić normalne zużycie opon, które zachodzi z czasem w wyniku jazdy, oraz zużycie przedwczesne, które może doprowadzić do szybszej wymiany opon. 

Przedwczesnego zużycia można czasami uniknąć, tak by chronić opony i móc dłużej korzystać z ich osiągów. 

Na przykład niewłaściwe ciśnienie może powodować mocniejsze zużycie pośrodku opony (jeśli jest za wysokie) albo na barkach (jeśli jest za niskie), przez co konieczność wymiany opon nastąpi szybciej. Sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponie raz w miesiącu, tak by było zgodne z wartością zalecaną przez producenta. 

Przedwczesne zużycie może być też spowodowane problemem z przekładnią lub mocowaniami albo bardzo sportową jazdą. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się z ekspertem

map search desktop
Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Zlokalizuj mnie
Szukaj
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny