EUROPEJSKIE ETYKIETY NA OPONY:
CO ZAWIERAJĄ?

Dobór właściwej opony do naszego pojazdu może okazać się niełatwym zadaniem, ponieważ przed ich zakupem musimy sprawdzić szereg istotnych parametrów. Ze względów finansowych i ekologicznych warto także dysponować informacjami, dzięki którym będziemy mieć pewność, że kupujemy najlepsze opony pod względem trwałości, bezpieczeństwa i zużycia paliwa. Temu właśnie służ ą europejskie etykiety na opony.

Unijna etykieta na opony: wygląd i informacje, jakie zawiera

Europejska etykieta na opony w skrócie

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego, od 2012 r. wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej muszą posiadać etykiety. Takie rozwiązanie ma ułatwiać konsumentom podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych.

Etykiety, w formie naklejki, muszą posiadać wszystkie opony do samochodów osobowych, dostawczych i SUV-ów. Na etykiecie muszą znajdować się podane sposób czytelny i zrozumiały informacje o osiągach danej opony, czyli klasa przyczepności na mokrej nawierzchni, klasa efektywności energetycznej i poziom hałasu.
Klasy osiągów deklarują sami producenci opon w oparciu o wyniki badań przy użyciu przyjętych dla całej UE metod badawczych. 

Nowa unijna etykieta na opony

Od 1 maja 2021 r. obowiązuje nowy system etykietowania opon. Zmiana jest podyktowana polityką klimatyczno-energetyczna UE do roku 2030 mająca na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Jak czytać nową europejską etykietę?

fuel

Nowe rozporządzenie wprowadza wiele zmian na etykiecie. Aby zrozumieć etykiety, skorzystaj z poniższego przewodnika:

Podstawowe informacje

W tej części znajdziemy nazwę handlową lub znak towarowy dostawcy, identyfikator typu opony, rozmiar i klasę opony (tj. C1, C2 lub C3).

Klasyfikacje

Jedną z głównych zmian jest uproszczenie klasyfikacji oporów toczenia i hamowania na mokrej nawierzchni, które będą oceniane według 5-stopniowej skali od A (najwyższa efektywność) do E (najniższa efektywność).

Na etykietach opon, które otrzymały homologację na użytkowanie na drogach zaśnieżonych i oblodzonych, obok piktogramu poziomu hałasu znajdziemy piktogram 3PMSF i/lub piktogram przyczepności na lodzie. 

01

Efektywność energetyczna opon

1 ZBIORNIK PALIWA NA 5
jest zużywany przez pojazd na pokonanie oporów toczenia opon

Podczas jazdy opona ulega odkształceniom w obszarze kontaktu z podłożem. Te odkształcenia powodują nagrzewanie się gumy i w efekcie rozproszenie części energii. Ograniczając nagrzewanie się opony, obniżamy zużycie paliwa i ilość dwutlenku węgla trafiającego do atmosfery. Siłę przeciwdziałającą toczeniu się opon, a więc ruchowi pojazdu nazywany oporem toczenia.

 

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

to kwota oszczędności wydatków na paliwo właściciela pojazdu na oponach klasy A w porównaniu z pojazdem z oponami klasy E.

Skrócono skalę „efektywność paliwowe” poprzez usunięcie, wcześniej pustej, klasy D. Zgodnie z tym opona, która na starych miała klasę E, na etykietach nowych będzie mieć klasę D.

02

Przyczepność na mokrej nawierzchni

DROGA HAMOWANIA NA MOKREJ DRODZE
1 milisekunda

Opony są jedynym elementem pojazdu mającym kontakt z podłożem. Przy prędkości 80 km/h czas kontaktu części bieżnika z podłożem wynosi mniej niż 1 milisekundę,  w tym czasie musi być w stanie utrzymać tor jazdy pojazdu oraz przenosić sił przyspieszania i hamowania. Opona jest ważnym elementem bezpieczeństwa pojazdu. Jej zadaniem jest utrzymywanie przyczepności na drodze niezależnie od jej stanu, wyprofilowania (prosta lub zakręt) czy też warunków pogodowych (nawierzchnia sucha lub mokra).

mtg etiq illus retouche

9 m

to różnica w długości drogi hamowania przy prędkości 80 km/h samochodu na oponach klasy A i oponach klasy D(2).

Skrócono skalę przyczepności na mokrej nawierzchni poprzez usunięcie wcześniej pustej klasy D. W ten sposób opona klasy E ze starych etykiet, na nowych etykietach uzyska klasę D).

03

Poziom hałasu


HAŁAS ZEWNĘTRZNY
jest wyrażany w decybelach (dB)

Trzy fale ze starych etykiet zastąpią litery A, B lub C (3 fale dźwiękowe = C).
Hałas generowany przez ruch kołowy jest uciążliwy. Hałas generowany przez opony pojazdu jadącego z prędkością 80 km/h jest zazwyczaj większy od hałasu generowanego przez jego silnik. Hałas toczenia się opon zależy zarówno od typu opon, jak i rodzaju i stanu nawierzchni.
 

 

mtg etiq illus 03 hd f39 noise


Opona klasy A hałasu jest o POŁOWĘ CICHSZA od opony klasy B(3).

Nowe piktogramy

Nowe elementy na etykietach:

Kod QR

w prawym górnym rogu etykiety.
Po zeskanowaniu kodu otrzymamy więcej informacji o oponie. Kod zawiera link do europejskiej bazy danych (EPREL) zawierającej wszystkie informacje odnoszące się do  etykiety opony oraz kartę informacyjną produktu.

neige 613x202px

Piktogram 3PMSF
3 szczyty górskie i płatek śniegu

Opony z oznaczeniem 3PMSF to jedyne opony, które dzięki specjalnej konstrukcji gwarantują osiągi i przyczepność na śniegu i spełniają wszystkie wymagania obiektywnych testów(4).

30 m(5)

Przy prędkości 50 km/h opona zimowa hamuje średnio o 30 m krócej na zaśnieżonych drogach od opony letniej(5).

montagne 613x202px

Piktogram PRZYCZEPNOŚCI NA LODZIE
Droga hamowania na lodzie 

Opona jest jedynym elementem pojazdu mający kontakt z podłożem, wobec czego musi zapewniać bezpieczeństwo drogach, które są często oblodzone, na przykład w krajach skandynawskich. Dlatego też na nowych etykietach pojawi się piktogram symbolizujący przyczepność na lodzie, zapewniającą krótszą drogę hamowania.

1,4 m(6)

Podczas hamowania na lodzie przy prędkości 20 km/h pojazd na oponach zapewniających osiągi na lodzie wyhamuje co najmniej 1,4 m krócej na lodzie niż pojazd na referencyjnych oponach całorocznych. (6)
Opony na lód, zwane nordyckimi, są projektowane specjalnie na nawierzchnie pokryte lodem i zbitym śniegiem i powinny być używane tylko w bardzo trudnych warunkach klimatycznych (np. w niskich temperaturach). Opony nordyckie użytkowane w mniej surowych warunkach klimatycznych (np. na mokrej nawierzchni lub w wyższych temperaturach) mogą nie gwarantować optymalnych osiągów, w szczególności w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, kierowalności czy trwałości.

W jaki sposób można jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa i zadbać o bezpieczeństwo na drodze?

Duży wpływ na zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze ma styl jazdy. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, dzięki którym będziemy mogli obniżać zużycie paliwa i czuć się pewniej na drodze.  

Jazda ekonomiczna

To jeden ze sposobów na oszczędności. Płynna jazda i może znacząco obniżać zużycie paliwa. Więcej wskazówek i porad tutaj.

Droga hamowania

Zachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu przed nami pozwoli zareagować i wyhamować w odpowiednim momencie. 

Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie i przed każdą dłuższą podróżą. Właściwe ciśnienie zapobiega także nadmiernemu zużyciu paliwa i zapewnia optymalną przyczepność na drodze. Dowiedz się, jak sprawdzać ciśnienie w oponach. 

Planowanie podróży

Właściwe przygotowanie się do podróży i sprawdzenie sytuacji na drogach pozwoli nam skrócić czas podróży i zapobiec zużyciu większej ilości paliwa! Zaplanuj podróż z Via Michelin

scott clark

Scott Clark, Michelin Executive Vice President, Automotive, Motorsport, Experiences, and Americas Regions - Member of the Group Executive Committee during MICHELIN e.PRIMACY live - Michelin Headquarters, Clermont-Ferrand, France - November 5th 2020 B) Jerome Cambier / MICHELIN

Scott Clark
Wiceprezes Linii Biznesowej

Automotive, Motorsport and Experiences oraz Regionu Ameryka Północna i Południowa
Członek Komitetu Wykonawczego Grupy Michelin 

Duch innowacji Michelin

Nieustanne udoskonalając nasze produkty i usługi, chcemy oferować mobilność, która jest bardziej bezpieczna, wydajna, dostępna dla wszystkich, a także bardziej ekologiczna. Innowacyjność jest wpisana w każdą wyprodukowaną przez nas oponę.

"Kwestie środowiskowe zajmują centralne miejsce wśród naszych priorytetów strategicznych. Aby przyspieszyć zmniejszanie wpływu Michelin na środowisko, zobowiązaliśmy się do obniżenia do roku 2030 emisji CO2 wszystkich naszych fabryk o 50% w stosunku do roku 2010 r. Naszym ostatecznym celem jest osiągnięcie neutralności węglowej do roku 2050. Pracujemy także nad rozwiązaniami, które pozwolą nam wykorzystywać do produkcji opon materiały pochadzące ze źródeł odnawialnych lub recyklingu, przy jednoczesnym podnoszeniu osiągów naszych produktów. Do roku 2030 opony marki MICHELIN będą o 20% bardziej energooszczędne niż opony wyprodukowane w roku 2010. W Michelin jutra wszystko będzie zrównoważone!”

Znajdź najlepszą oponę MICHELIN

Artykuły, które mogą Cię również zainteresować

Informacje prawne

(1) Przy oszczędności 150 litrów paliwa (w cenie 1,15 EUR/litr) na dystansie 40 000 km (średnia ważona). Wartości mogą być inne w zależności od typu pojazdu i warunków jazdy. Badanie osiągów przeprowadzono zgodnie z metodami badawczymi określonymi w regulaminie nr 117 EKG ONZ.
(2) Osiągi w zakresie hamowania od 80 km/h do 20 km/h zmierzono zgodnie z metodami badawczymi określonymi w regulaminie nr 117 EKG ONZ.
(3) Pomiaru poziomu hałasu dokonuje się na pojeździe przejeżdzającym z wyłączonym silnikiem z prędkością 80 km/h przed sprzętem pomiarowym. Badanie zgodnie z metodami badawczymi określonymi w regulaminie nr 117 EKG ONZ.
(4) Pomiaru skuteczności hamowania w warunkach zimowych dokonuje się według metod pomiarowych ETRTO, czyli Europejskiej Organizacji Technicznej ds. Opon i Obręczy.
(5) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania od 50 km/h do 0 km/h na nawierzchni zaśnieżonej. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od -5°C.
(6) Osiągi w zakresie hamowania od 20 km/h do 5 km/h zmierzono metodami badawczymi określonymi dla normy ISO 19447.