Inne wskazówki i porady
Ciśnienie powietrza w oponach
Ciśnienie powietrza w oponach
Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Opona traci część ciśnienia z przyczyn naturalnych -zwykle około 1 psi (0,076 barów) na miesiąc. Stratę ciśnienia mogą przyspieszać nieszczelności spowodowane:
• przypadkowym przebiciem opony
• zaworem: zawór należy wymieniać przy każdej zmianie opon
• nakrętką zaworu: ma kluczowe znaczenie dla szczelności zaworu
• koło: należy je oczyścić przy każdej zmianie opon
- Postępuj zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub opon, szczególnie w odniesieniu do warunków użytkowania (ładowność / prędkość itp.)
- Sprawdzaj ciśnienie, gdy opony są zimne (opony, które nie były używane w ciągu ostatnich 2 godzin lub przejechano na nich mniej niż 3 km z małą prędkością)
- Jeśli ciśnienie jest sprawdzane na ciepłych oponach, do ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu należy dodać 0,3 bara. Po ostygnięciu opony ciśnienie należy sprawdzić ponownie.
- Nigdy nie spuszczaj powietrza z ciepłych opon
- Nawet jeśli opony są napełnione azotem, ciśnienie i ogólny stan opon nadal należy sprawdzać często.
Prawidłowo napompowana opona zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zmniejsza koszty, przedłuża czas użytkowania opon i jest przyjaźniejsza środowisku.
Jak sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie?
- Włóż ciśnieniomierz do trzpienia zaworu opony.
- Narzędzie wyświetli wartość odpowiadającą ciśnieniu wewnętrznemu w psi.
- Syczący dźwięk oznacza, że powietrze ucieka z opony. Nie powinno to istotnie wpływać na ciśnienie w oponie, chyba że zbyt długo przytrzymasz wskaźnik ciśnienia powietrza.
- Porównaj zmierzoną wartość w psi z tą zalecaną.
- Jeśli wartość w psi przekracza zalecaną, spuszczaj powietrze, dopóki się nie wyrównają. Jeśli jest niższa, dopompuj oponę, dopóki wartości się nie wyrównają.
Gdzie znajdę rekomendowane wartości ciśnienia dla moich opon?
- W instrukcji dostarczonej przez producenta pojazdu.
- Na naklejce na drzwiach kierowcy lub na drzwiczkach do zbiornika paliwa.
- Nie korzystaj z oznaczeń na ścianie bocznej opony, ponieważ nie oznacza on wartości ciśnienia potrzebnego oponie.
O wskaźnikach ciśnienia powietrza
- Zachowaj ostrożność, jeśli korzystasz z manometru znajdującego się w stacji obsługi. Często ich pomiary są niedokładne.
- Kup wysokiej jakości miernik ciśnienia i sprawdź jego dokładność u specjalisty od opon.
Właściwe postępowanie jest ważne
- Opony ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza mogą zużywać się szybciej, mają zmniejszoną przyczepność i mogą powodować wyższe zużycie paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa i trwałości opon zajmuje zaledwie kilka minut miesięcznie.
Utrzymując właściwe ciśnienie powietrza w oponach, redukujesz koszty eksploatacji. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach powoduje podatność na przegrzanie, większe zużycie paliwa i szybsze zużycie samej opony. Podobnie nadmierne ciśnienie powietrza w oponie może skrócić okres jej przydatności do użytku i spowodować problemy ze sterownością pojazdu
• ZUŻYCIE
Czas użytkowania opony napompowanej w 80% może być o 20% krótszy. Oznacza to stratę 8000 km na potencjalnym przebiegu 40 000 km
• ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2
Niskie ciśnienie powietrza w oponach powoduje zarówno zwiększone zużycie paliwa, jak i większą emisję dwutlenku węgla.
Jakie korzyści daje azot?
Czym jest azot?
Azot to po prostu suche powietrze, z którego usunięto tlen. Powietrze zawiera prawie 79% azotu.
Jak się go wykorzystuje?
- Większość opon jest wypełniona sprężonym powietrzem. Ale niektórzy sprzedawcy zaczęli pompować swoje opony azotem.
- Azot i sprężone powietrze można mieszać.
- Większość opon można napompować powietrzem lub azotem, o ile przestrzegane są wartości ciśnienia zalecane przez producenta pojazdu.
Korzyści:
Gdy azot zastępuje tlen, mniej powietrza ucieka z opon i wartość ciśnienia utrzymuje się dłużej.
Kontrola opon:
Niestety, istnieją inne możliwe miejsca nieszczelności (styk opona/felga, zawór, styk zawór/felga i koło), co oznacza, że nie ma gwarancji utrzymywania ciśnienia czy to za pomocą powietrza, czy azotu. Ciśnienie i ogólny stan opon należy często sprawdzać.
Co muszę wiedzieć o zaworach?
Jaką role pełni zawór w oponie?
- Zapewnia utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach.
- Blokuje przedostawanie się wilgoci do opony.
- Szczególnie ważna jest nakrętka zaworu, która uniemożliwia cząsteczkom pyłu i kurzu zablokowanie zaworu. Zaleca się stosowanie nakrętek wysokiej jakości.
Starzenie i uszkodzenia
- Zawory są zwykle wykonane z gumy, a tym samym starzeją się z czasem.
- Uszkodzić mogą je również duże prędkości, co spowoduje wyciek powietrza z opon.
Kiedy powinienem zmienić zawór w oponie
Przy zakupie nowej opony.
Inne wskazówki i porady