car edito safe riding tips and advice

Ciśnienie powietrza w oponach

samochód edito ciśnienie w oponie small2 wskazówki i porady

car edito tyre pressure small2 help and advice

Opona traci część ciśnienia z przyczyn naturalnych -zwykle około 1 psi (0,076 barów) na miesiąc. Stratę ciśnienia mogą przyspieszać nieszczelności spowodowane:

• przypadkowym przebiciem opony
• zaworem: zawór należy wymieniać przy każdej zmianie opon
• nakrętką zaworu: ma kluczowe znaczenie dla szczelności zaworu
• koło: należy je oczyścić przy każdej zmianie opon

  1. Postępuj zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub opon, szczególnie w odniesieniu do warunków użytkowania (ładowność / prędkość itp.)
  2. Sprawdzaj ciśnienie, gdy opony są zimne (opony, które nie były używane w ciągu ostatnich 2 godzin lub przejechano na nich mniej niż 3 km z małą prędkością)
  3. Jeśli ciśnienie jest sprawdzane na ciepłych oponach, do ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu należy dodać 0,3 bara. Po ostygnięciu opony ciśnienie należy sprawdzić ponownie.
  4. Nigdy nie  spuszczaj  powietrza z ciepłych  opon
  5. Nawet jeśli opony są napełnione azotem, ciśnienie i ogólny stan opon nadal należy sprawdzać często.

Prawidłowo napompowana opona zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zmniejsza koszty, przedłuża czas użytkowania opon i jest przyjaźniejsza środowisku.

Jak sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie?

  1. Włóż ciśnieniomierz do trzpienia zaworu opony.
  2. Narzędzie wyświetli wartość odpowiadającą ciśnieniu wewnętrznemu w psi.
  3. Syczący dźwięk oznacza, że powietrze ucieka z opony. Nie powinno to istotnie wpływać na ciśnienie w oponie, chyba że zbyt długo przytrzymasz wskaźnik ciśnienia powietrza.
  4. Porównaj zmierzoną wartość w psi z tą zalecaną.
  5. Jeśli wartość w psi  przekracza zalecaną, spuszczaj powietrze, dopóki się nie wyrównają. Jeśli jest niższa, dopompuj oponę, dopóki wartości się nie wyrównają.
  6.  

Gdzie znajdę rekomendowane wartości ciśnienia dla moich opon?

  • W instrukcji dostarczonej przez producenta pojazdu.
  • Na naklejce na drzwiach kierowcy lub na drzwiczkach do zbiornika paliwa.
  • Nie korzystaj z oznaczeń na ścianie bocznej opony, ponieważ nie oznacza on wartości ciśnienia potrzebnego oponie.
  •  

O wskaźnikach ciśnienia powietrza

  • Zachowaj ostrożność, jeśli korzystasz z manometru znajdującego się w stacji obsługi. Często ich pomiary są niedokładne.
  • Kup wysokiej jakości miernik ciśnienia i sprawdź jego dokładność u specjalisty od opon.


Właściwe postępowanie jest ważne

  • Opony ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza mogą zużywać się szybciej, mają zmniejszoną przyczepność i mogą powodować wyższe zużycie paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa i trwałości opon zajmuje zaledwie kilka minut miesięcznie.

Utrzymując właściwe ciśnienie powietrza w oponach, redukujesz koszty eksploatacji. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach powoduje podatność na przegrzanie, większe zużycie paliwa i szybsze zużycie samej opony. Podobnie nadmierne ciśnienie powietrza w oponie może skrócić okres jej przydatności do użytku i spowodować problemy ze sterownością pojazdu

• ZUŻYCIE
Czas użytkowania o
pony napompowanej w 80% może być o 20% krótszy. Oznacza to stratę 8000 km na potencjalnym przebiegu 40 000 km
 

• ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2
Niskie ciśnienie powietrza w oponach powoduje zarówno zwiększone zużycie paliwa, jak i  większą emisję dwutlenku węgla.

samochód edito niskie ciśnienie w oponie wskazówki i porady

car edito tyre pressure small help and advice

samochód edito korzyści z azotu wskazówki i porady

6 5 tip2 nitrogen 140320

Jakie korzyści daje azot?

Czym jest azot?

Azot to po prostu suche powietrze, z którego usunięto tlen. Powietrze zawiera prawie 79% azotu.

Jak się go wykorzystuje?

  • Większość opon jest wypełniona sprężonym powietrzem. Ale niektórzy sprzedawcy zaczęli pompować swoje opony azotem.
  • Azot i sprężone powietrze można mieszać.
  • Większość opon można napompować powietrzem lub azotem, o ile przestrzegane są wartości ciśnienia zalecane przez producenta pojazdu.

Korzyści:

Gdy azot zastępuje tlen, mniej powietrza ucieka z opon i wartość ciśnienia utrzymuje się dłużej.

Kontrola opon:

Niestety, istnieją inne możliwe miejsca nieszczelności (styk opona/felga, zawór, styk zawór/felga i koło), co oznacza, że nie ma gwarancji utrzymywania ciśnienia czy to za pomocą powietrza, czy azotu. Ciśnienie i ogólny stan opon należy często sprawdzać.

Co muszę wiedzieć o zaworach?

Jaką role pełni zawór w oponie?

  • Zapewnia utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach.
  • Blokuje przedostawanie się wilgoci do opony.
  • Szczególnie ważna jest nakrętka zaworu, która uniemożliwia cząsteczkom pyłu i kurzu zablokowanie zaworu. Zaleca się stosowanie nakrętek wysokiej jakości.
  •  

Starzenie i uszkodzenia

  • Zawory są zwykle wykonane z gumy, a tym samym starzeją się z czasem.
  • Uszkodzić mogą je również duże prędkości, co spowoduje wyciek powietrza z opon.
  •  

Kiedy powinienem zmienić zawór w oponie

Przy zakupie nowej opony.

samochód edito zawór wskazówki i porady

6 5 tip3 valve 140320

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+