Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Zima to trudny okres na drogach: szklanka na drodze, mgliste noce i niespodziewane burze śnieżne. Bezpieczna jazda po śniegu i po lodzie oraz podróże w trudnych warunkach wymagają o wiele większej cierpliwości, a także pewnych niezbędnych przygotowań, które dadzą pewność podczas zmagań z żywiołami podczas jazdy zimą.
Przygotuj swój samochód na jazdę w warunkach zimowych
Przede wszystkim sprawdź, czy opony są w dobrym stanie, odpowiednio napompowane, a także sprawdź głębokość bieżnika na znacznikach przed jazdą w zimie – w większości krajów limit zużycia opony wynosi 1,6 mm.
Jeśli mieszkasz w lokalizacji, gdzie jesteś regularnie narażony na przedłużające się okresy ciężkiej zimowej pogody, to warto pomyśleć o zmianie opon letnich na zimowe, np. opony z gamy MICHELIN Alpin, charakteryzujące się o wiele lepszą przyczepnością na śniegu i na lodzie, dzięki szeroko rozstawionym elementom rzeźby bieżnika oraz jego głębokości. Jeśli obawiasz się jazdy w warunkach zimowych po górskich drogach, rozważ zakup łańcuchów śniegowych do użytku na szczególnie zaśnieżonych drogach. Łańcuchy dodatkowo zwiększają przyczepność opon.
Jeśli mieszkasz w lokalizacji, gdzie zimy są łagodne, a śnieg pada sporadycznie, to dobrą alternatywą zapewniającą zachowanie bezpieczeństwa na drodze po spadku temperatury będą opony całoroczne.
Pamiętaj, aby usunąć też śnieg z samochodu, uzupełnić zimowy płyn do spryskiwaczy i usunąć lód z szyb i lusterek przed jazdą.
Zabezpiecz się odpowiednio i stosuj odpowiednią technikę jazdy zimą
Hamowanie jest trudniejsze podczas jazdy po śniegu i jazdy po lodzie, dlatego należy obniżyć prędkość i założyć, że standardowa odległość zatrzymania przed poprzedzającym samochodem wydłuża się nawet 10-krotnie, w szczególności na silnie oblodzonych drogach.
Unikaj poślizgu poprzez delikatne hamowanie, a także zadbaj o to, aby siadać za kierownicę wypoczętym i uważnym. Trzymaj się swojego pasa i zostawiaj dużo miejsca innym użytkownikom drogi. Wyłącz tempomat, ponieważ jego aktywacja zwiększa ryzyko poślizgu. Jeśli droga nie została posypana piaskiem, to dodatkowo należy unikać jazdy w koleinach wyjeżdżonych przez inne pojazdy w śniegu lub lodzie – ubity śnieg ma słabszą przyczepność od świeżego śniegu.
Jeśli wybierasz się w dłuższą podróż, to warto przygotować sobie w samochodzie zapasy i podstawowy ekwipunek, jak np. jedzenie, ciepła odzież i latarkę na wypadek utknięcia po drodze z powodu bardzo trudnych warunków atmosferycznych.
Jazda automatem po śniegu
Jeśli jedziesz automatem po śniegu, to sprawdź, czy Twoje auto ma tryb jazdy po śniegu, który zapewnia większe bezpieczeństwo i ogranicza ryzyko uślizgu kół. Niektóre samochody z przekładnią automatyczną mają położenie oznaczone 2. Jeśli jest, należy go użyć, aby korzystać tylko z 2 pierwszych biegów przekładni. Jazda z tym przełożeniem odbywa się ze stałą, niską prędkością, co jest bardzo przydatne podczas jazdy po stromym zboczu, po śniegu lub po lodzie. To położenie dodatkowo umożliwia hamowanie silnikiem. W przypadku samochodów z manualną skrzynią biegów należy włączyć wyższy bieg, aby zwiększyć kontrolę nad pojazdem.
Odkryj naszą gamę opon całorocznych i zimowych.
MICHELIN Pilot Sport Cup 2
Opony do samochodów osobowych
★★★★★
★★★★★
Opona zaprojektowana na tor wyścigowy i homologowana na drogi publiczne.
Sprawdź
MICHELIN Alpin 5
Opony do samochodów osobowych
★★★★★
★★★★★
Bezpieczeństwo i mobilność w surowych warunkach zimowych.
Sprawdź
MICHELIN CrossClimate+
Opony do samochodów osobowych
★★★★★
★★★★★
Stworzone, by zapewnić długotrwałe bezpieczeństwo niezależnie od pogody.
Sprawdź