
Wskazówki i porady na temat motocykli
Jazda motocyklem w grupie może być niezwykle przyjemna. Jesteście razem, macie ten sam cel, dzielicie tę samą pasję do motocykli i jesteście w podróży, która pozwala Wam oderwać się od codzienności. Jednak aby wyprawa była udana, należy przestrzegać minimum dyscypliny i kilku zasad. Poznaj nasze wskazówki dotyczącej udanej wyprawy w grupie.
Zachowaj odpowiedni dystans
Jazda w grupie oznacza wyrobienie sobie nieco innych nawyków związanych z prowadzeniem motocykla. Musicie jechać wystarczająco blisko siebie, aby uniemożliwić wjeżdżanie między Was innych pojazdów, a jednocześnie zachować rozsądny dystans dający w razie konieczności miejsce na hamowanie awaryjne. Aby obliczyć idealną bezpieczną odległość, odlicz do 2 sekund pomiędzy każdym motocyklem.

W jakiej formacji poruszać się po drodze?
Spontanicznie grupy motocyklistów mają tendencję do jazdy gęsiego, lecz powoduje to dwa problemy:
- brak widoczności: trudno jest zobaczyć, co dzieje się przed motocyklem jadącym przed Tobą i przewidywać ewentualne przeszkody na drodze;
- problem z hamowaniem: jeśli kawałek dalej na trasie konieczne będzie nagłe zatrzymanie, jedyna droga hamowania, jaką masz do dyspozycji to odległość pomiędzy Tobą a motocyklem przed Tobą.
Najlepszą formacją jest jazda na zakładkę (niczym płytki szachownicy). Każdy motocykl odsunięty jest do boku względem tego przed nim. W połączeniu z niezbędną bezpieczną odległością taka formacja daje możliwość odjechania w bok w razie pojawienia się przeszkody bez ryzyka kolizji. W ten sposób zachowujesz dobrą widoczność drogi przed Tobą.
Dostosuj jazdę do rodzaju drogi
Oczywiście jazda w takiej formacji możliwa jest tylko na odpowiednio szerokich drogach. Na niewielkich krętych dróżkach może być konieczna jazda gęsiego, z zachowaniem większego dystansu pomiędzy pojazdami. O ile nie jesteś częścią doświadczonej grupy, która jest w stanie jechać na zakładkę w zakrętach, najlepiej pokonywać je gęsiego, a potem wracać do jazdy na zakładkę, kiedy droga znów staje się szersza.

Komunikuj się!
Zawsze jasno komunikuj swoje intencje pozostałym członkom grupy, w szczególności jeśli masz zamiar zmienić położenie lub kierunek jazdy. Używaj kierunkowskazów, ruchów głowy, sprawdzaj martwe punkty i sygnalizuj zamiary rękami, jeśli Wasze kaski nie są wyposażone w interkom. Rób wszystko, co tylko możesz, aby mieć pewność, że pozostali użytkownicy drogi widzą Cię i rozumieją. Nie wykonuj manewrów z nadmiernym pośpiechem. Podróżowanie w grupie nie pozwala na bardziej brawurową jazdę niż w przypadku przemieszczania się samotnie, wręcz przeciwnie.
Polegaj na swoim osądzie sytuacji
Tylko dlatego, że motocykl przed Tobą wykonał jakiś manewr nie oznacza, że musisz go ślepo powtórzyć. Dokonaj własnej analizy sytuacji i postępuj zgodnie ze swoim osądem.
Kolejność motocykli w konwoju
Należy pamiętać, że nie wszystkie motocykle w grupie poruszają się z tą samą prędkością. Z uwagi na bezpieczne odległości i czasy reakcji, grupa motocykli funkcjonuje według zasady opóźnienia. Kiedy pierwszy motocykl przyspiesza, ostatni przyspieszy nieco później. Im większa grupa, tym większa różnica w przyspieszeniu. Słabsze lub cięższe motocykle i mniej doświadczeni kierowcy powinni jechać z przodu konwoju. Rytm jazdy będzie wtedy bardziej linearny niż gdyby umieścić ich na końcu grupy, gdzie z kolei bardziej doświadczeni kierowcy będą w stanie szybciej dostosować się do sytuacji.

Lider grupy
Lider musi myśleć za cały konwój i jechać płynnie, aby ograniczyć efekt opóźnienia. Przykładowo, wjeżdżając do miasta, musi zmniejszyć prędkość kiedy tylko zobaczy znak ograniczenia prędkości, tak aby każdy wjechał do miasta w ramach grupy, przestrzegając ograniczenia.
Spoglądaj wstecz

Bez względu na rozmiar grupy konieczne jest regularne spoglądanie w lusterka, aby sprawdzić, czy każdy motocykl jadący za Tobą nadal tam jest. Jeśli stracisz kogoś z oczu, zwolnij. Jeżeli do tej zasady będzie się stosować cała grupa, motocykl przed Tobą zrobi to samo, a następnie kolejno każdy aż do jadącego na czele konwoju. Możecie przeprowadzać taką kontrolę na każdym skrzyżowaniu lub przy zjazdach na inną drogę. W ten sposób nie powinniście nikogo zgubić w trakcie podróży.
Zasady jazdy w grupie
Jazda w grupie wiąże się z pewnymi zasadami. Zgodnie ze zwyczajową regułą nikt nie powinien zmieniać pozycji i każdy powinien wrócić na swoje miejsce w konwoju po przystanku czy przerwie. Najważniejszą kwestią jest uzgodnienie zasad jazdy w grupie przed wyruszeniem w trasę, bez względu na doświadczenie i umiejętności obecnych kierowców, aby zagwarantować wszystkim dobrą zabawę i bezpieczeństwo.
Wiedza, jak być liderem
Podczas „odprawy” przed wyjazdem jasno określcie role osób, które będą liderami grupy. Osoba będąca głównym liderem powinna mieć największe doświadczenie. Musi być w stanie podążać za wyznaczoną trasą, sygnalizować to pozostałym i mieć oko na ruch, drogę, jej użytkowników i jadące za nią motocykle czy planować przystanki w odpowiednio dużych miejscach bez utrudniania jazdy innym kierowcom i ryzykowania kolizją.
Kierowca motocykla zamykającego konwój powinien mieć równie duże doświadczenie i zachowywać taką samą czujność. Musi być w stanie nadążać za efektem opóźnienia. Zasada, której należy bezwzględnie przestrzegać: nikt nigdy nie powinien jechać za nim.
Cechy charakterystyczne
Podczas jazdy w grupie kierowca pierwszego motocykla powinien widzieć motocykl zamykający konwój, przynajmniej od czasu do czasu, aby mieć pewność, że wszyscy jadą za nim. Zaleca się zatem, aby obydwaj kierowcy mieli na sobie odblaskową kamizelkę lub coś charakterystycznego, aby można ich było łatwo rozpoznać. Jeśli nie jest to możliwe, np. w bardzo dużej grupie, powinien zostać wyznaczony motocykl przemieszczający się, który będzie przekazywał komunikaty z jednego końca konwoju na drugi.
Czujesz już gotowość do wyruszenia w trasę? Nie zapomnij sprawdzić ciśnienia w oponach.
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo