
Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Czy chcesz zmienić rozmiar opon? Jest to możliwe, ale istnieją pewne ograniczenia. Omówimy je w tym artykule.
Jaki rozmiar ma opona?
Kiedy mówimy o rozmiarze opony, tak naprawdę mówimy o jej wymiarach, które obejmują następujące elementy wskazane na bocznej ścianie opony:

- Szerokość (np. 205) w milimetrach.
- Wskaźnik nominalnego przekroju (np. 55) w procentach. Jest to stosunek pomiędzy wysokością ściany bocznej opony a szerokością opony.
- Typ (np. R dla radialnej),
- Średnica (np. 17) w calach,
- Nominalne obciążenie (np.: 91), Ta wartość stanowi indeks, który odpowiada maksymalnemu obciążeniu, jakie może podtrzymać pojedyncza opona.
- Nominalna prędkość (np. V). Ta litera to indeks, który odpowiada maksymalnej prędkości, przy jakiej opona może podtrzymywać maksymalne obciążenie.
Jakie zmiany rozmiaru są możliwe?

W pojeździe dostępne jest standardowe osadzenie proponowane przez producenta, a także osadzenia opcjonalnezatwierdzone przez producenta.
Przykład dla modelu PEUGEOT 308 - 1.2 Pure Tech z 2021 roku:
195/65 R15 91H
205/55 R16 91V
205/50 R17 93V
225/45 R17 91V
225/40 R18 92V
Można, na przykład, wybrać inną średnicę opony, zwykle spośród trzech opcji. Samochód może mieć zatwierdzony rozmiar felgi wynoszący 15, 16 i 17 cali.
Zmiana średnicy kół oznacza oczywiście wymianę felg, które mogą być wykonane ze stali, jak oryginalne, lub z aluminium, które jest lżejsze i lepiej wygląda.
Zatwierdzenia
TWszystkie wymiary podane przez producenta samochodu są zatwierdzone dla pojazdu.
Bardzo łatwo można dowiedzieć się, które wymiary są homologowane: są one zwykle podane na naklejce umieszczonej w drzwiach kierowcy lub w instrukcji obsługi, czasem również na klapie wlewu paliwa.
Czy mogę dopasować inny rozmiar niż zatwierdzony?
Należy bezwzględnie przestrzegać rozmiarów zatwierdzonych przez producenta. W niektórych krajach możliwe są wyjątki, pod warunkiem, że średnica opony mieści się w granicach nie więcej niż -2% i +1,5%.
Zaleca się przestrzegania zatwierdzonych rozmiarów, aby nie stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych użytkowników drogi. Wybierając rozmiary niezatwierdzone, można np. założyć opony, które są zbyt szerokie i niebezpiecznie wystają poza obrys pojazdu. Albo opony o niewystarczającym indeksie nośności, np. do pojazdów użytkowych, których funkcja często polega na przewożeniu ładunków.
Ponadto, ponieważ prędkościomierz uwzględnia średnicę kół, wskazanie prędkości wyświetlanej na zegarze może być niedokładne, podobnie jak liczba kilometrów na prędkościomierzu.

Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania homologacji?
Nawet jeśli w niektórych krajach dozwolony jest margines tolerancji, nieprzestrzeganie zatwierdzonych wymiarów naraża kierowcę na pewne ryzyko:
- zagrożenia dla bezpieczeństwa,
- mandat w przypadku kontroli policyjnej,
- odmowa wykonania badania technicznego pojazdu,
- wyłączenie z ubezpieczenia w razie wypadku.
Z drugiej strony, jeśli przestrzega się zatwierdzonych wymiarów, można czerpać korzyści z elastyczności, unikając jednocześnie tych niedogodności.
Kiedy trzeba zmienić rozmiar opon?
Jeśli pojazd został sprowadzony z innego kontynentu, warto upewnić się, że opony są zgodne z lokalną homologacją dostarczoną przez producenta.
(Przepisy R30 i R117 na co wskazuje oznakowanie E2 na bocznej ścianie opony).
Na przykład: jeśli pojazd został sprowadzony do Europy ze Stanów Zjednoczonych, jego właściciel jest prawnie zobowiązany do dostosowania go do homologacji europejskich i zmiany rozmiaru opon.
Kiedy można zwiększyć lub zmniejszyć indeks obciążenia lub prędkości opon?

Opony używane zimą (zimowe lub całoroczne) muszą posiadać homologację M+S (błoto i śnieg) oraz 3PMSF (3 szczyty górskie i płatek śniegu).
Jeśli opony posiadają oznakowanie 3PMSF (są certyfikowane do jazdy zimą na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni), zgodnie z prawem można założyć opony zimowe z indeksem prędkości niższym niż zalecany.
Wynika to z faktu, że zimą kierowcy poruszają się z mniejszą średnią prędkością podczas jazdy po zaśnieżonych drogach.
Jedynym ograniczeniem jest to, że wewnątrz pojazdu musi zostać umieszczone widoczne dla kierowcy oznakowanie, przypominające o maksymalnej prędkości, z jaką można jechać. Jeśli jednak opona ma tylko oznakowanie M+S, a nie 3PMSF, to począwszy od stycznia 2020 r. zmniejszanie indeksu prędkości jest prawnie zabronione.
Na lato można wybrać opony o wyższym indeksie nośności i/lub indeksie prędkości niż podany przez producenta, ale w żadnym wypadku indeksy te nie powinny być niższe.
Ile opon należy wymienić jednocześnie?
Konieczna jest zmiana rozmiaru wszystkich czterech opon w tym samym czasie, a nie tylko dwóch opon na jednej osi.
Teraz, gdy masz już wszystkie informacje potrzebne do zmiany rozmiaru opon, możesz użyć wyszukiwarki opon poniżej, aby znaleźć opony odpowiednie dla siebie:
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo