4w 495 tire michelin primacy 4 plus features and benefits 2 nosignature landscape

Kontrola zużycia bieżnika opon: co robić, gdy opony wyglądają na użyte

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Wielu kierowców zdaje się na pomoc specjalistycznego warsztatu w kwestii opon, ponieważ jest to najlepszy sposób na sprawdzenie, czy bieżnik opon i ich boki znajdują się w dobrym stanie. Kierowcy mogą też jednak mierzyć głębokość bieżnika opon we własnym zakresie przy użyciu miernika głębokości bieżnika lub pięciozłotówki. Dobrym sposobem na kontrolę zużycia opon jest przyglądanie się wskaźnikom zużycia bieżnika rozmieszczonym na obwodzie opony. Jeśli nie wystają ponad resztę bieżnika, nadszedł czas na wymianę opony. 

Co to jest bieżnik opony?

Na początek warto chyba wytłumaczyć, czym właściwie jest bieżnik opony. Kierowcy, który wie, czym jest bieżnik opony, łatwiej będzie sprawdzić, czy na jego oponach jest go wystarczająco dużo.

Zasadniczo, bieżnik opony to zestaw rowków na zewnętrznej powierzchni opony. Zadaniem tych rowków jest utrzymywanie dobrej przyczepności do nawierzchni, na przykład odprowadzają one wodę, aby zapobiegać aquaplaningowi. Co więcej, bez nich hamowanie byłoby znacznie trudniejsze. Trudniej byłoby także ruszyć samochodem, nie wpadając w poślizg, gdyby nie było bieżnika opon, który pomaga uzyskać przyczepność.

Czy istnieją różne bieżniki opon?

Opony MICHELIN są projektowane z różnymi wzorami bieżnika.
Niektóre z nich służą maksymalizacji przyczepności podczas pokonywania zakrętów. Inne mają zapewniać jak najlepszą przyczepność na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni, usuwając z drogi wodę.

Bieżniki opon są przeznaczone do określonych zastosowań (jazda po drogach, warunki zimowe, jazda terenowa, zróżnicowane wykorzystanie....). Choć łużą one do nieco różnych celów, bezpieczeństwo i właściwości każdej z nich zależą od sbieżnika.

tyre tread

Dlaczego bieżnik opon ulega zużyciu?

Ponieważ opony są wykonane z mieszanki gumowej, bieżnik opon ulega z czasem zużyciu z naturalnych przyczyn zależnie od takich czynników, jak typ samochodu (hybrydowy, elektryczny czy z silnikiem spalinowym), styl jazdy, klimat, temperatura, szorstkość nawierzchni, stan mechaniczny samochodu (ustawienia pochylenia, geometria kół, wyważenie kół, zawieszenie, skrzynia biegów…), przeglądy, ciśnienie w oponach…

Najnowsze opony MICHELIN są projektowane z naciskiem na wysoką trwałość i utrzymanie właściwości na wysokim poziomie od pierwszego do ostatniego kilometra (*) życia opony. Dlatego w firmie Michelin mówimy, że są one „stworzone, by zapewnić długotrwałe osiągi”!

Maksymalne zużycie opon dopuszczalne podczas jazdy uregulowane jest przepisami. W niektórych krajach samochód nie przechodzi okresowych badań technicznych, jeśli opony są nadmiernie zużyte. Należy zatem wiedzieć, jak należy prawidłowo mierzyć pozostały bieżnik na oponach samochodu.

*Od nowości do zużycia (zużycie oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EKG ONZ (ECE R30r03f)) opony MICHELIN CrossClimate+ w rozmiarze 205/55 R16 91H przewyższają próg przyczepności na mokrej nawierzchni ustalony w regulaminie nr 117 EKG ONZ dla warunków użytkowania opon skategoryzowanych jako zwykłe i śniegowe. Do ostatniego kilometra, czyli do dopuszczalnego poziomu zużycia bieżnika (1,6 mm). Następujące serie opon są projektowane z naciskiem na wysoką trwałość i utrzymanie właściwości przez długi czas: ​MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6 and MICHELIN Pilot Alpin 5.

Jak sprawdzić głębokość bieżnika opony

Istnieją trzy metody kontrolowania bieżnika opon:

Za pomocą wskaźników głębokości bieżnika

Wskaźniki głębokości bieżnika to małe wypukłości w dnie rowków wzoru bieżnika. W oponach MICHELIN położenie tych wskaźników w poszczególnych głównych rowkach bieżnika wskazuje symbol Ludzika Michelin.

Opona musi zostać wymieniona, gdy tylko zetrze się do wysokości tych wskaźników. Pozostała głębokość bieżnika opony wynosi wówczas 1,6 mm, czyli tyle, ile dopuszczają przepisy prawa. Poniżej tego limitu narażasz się na niebezpieczeństwo i naruszasz prawo.

Jeśli osiągnięty został tylko jeden wskaźnik zużycia opony, występuje nietypowe zużycie tej opony (nadmierne napompowanie, niedopompowanie, niewyosiowanie). Zdaj się na poradę fachowców!”

1

Za pomocą miernika głębokości bieżnika

Jednym z najlepszych urządzeń jest prosty miernik głębokości bieżnika przeznaczony specjalnie do tego celu. Mierniki głębokości bieżnika opony nie są zbyt drogie, a są w stanie szybko i precyzyjnie zmierzyć poziom bieżnika. 

46019927 m

Próba przy użyciu pięciozłotówki 

Kolejnym sposobem wykonywania pomiaru bieżnika opon jest użycie pięciozłotówki zamiast specjalnego miernika głębokości bieżnika. Jest to możliwe dlatego, że wysokość srebrnej obwódki monety o nominale 5 zł wynosi 4 mm.  Kierowca musi zatem umieścić monetę w kilku zagłębieniach bieżnika i sprawdzać, w jakim stopniu srebrna obwódka jest widoczna. Jeśli schowa się całkowicie, pozostała głębokość bieżnika opon jest wystarczająca. Jeśli natomiast obręcz jest widoczna w połowie, oznacza to, że bieżnik zbliża się do minimalnego dopuszczalnego limitu i należy udać się do specjalisty na profesjonalną kontrolę.

Głębokość głównych rowków opon musi wynosić co najmniej 1,6 mm na 3/4 bieżnika opony.

Kontrola zużycia musi zawsze być wykonywana w kilku punktach na obwodzie i szerokości opony. Należy także regularnie zlecać jego kontrolę, zarówno od wewnątrz, jak i zewnątrz, w specjalistycznym zakładzie. Gdy zużycie bieżnika osiągnie limit określony przepisami, opona musi zostać zdjęta i wymieniona na nową.

W przypadku nietypowego zużycia lub różnicy w zużyciu między oponami na tej samej osi należy zasięgnąć porady specjalistycznego warsztatu.

map search desktop

Znajdź najbliższy punkt sprzedaży

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Samochód osobowy
  • Samochód osobowy
  • Motocykl
Zlokalizuj mnie
Szukaj

Wszelkie widoczne perforacje, przecięcia lub odkształcenia należy dokładnie kontrolować. Zdaj się na ekspertów! W specjalistycznym zakładzie wulkanizacyjnym dowiesz się, czy oponę można naprawić, jeśli uległa uszkodzeniu.

Firma Michelin zaleca, aby zapobiegawczo wymieniać opony po upływie 10 lat od ich daty produkcji, nawet jeśli na oko ich ogólny stan wydaje się dobry, a bieżnik cały czas spełnia wymagania określone przepisami. Ten dziesięcioletni limit jest liczony od daty podanej w oznaczeniu DOT.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny