Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Co to jest zawór opony? Kiedy i jak go wymienić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Co to jest zawór opony?
Zawór opony stanowi jej integralną część. Służy on do pompowania opony, czyli napełniania jej powietrzem do odpowiedniego ciśnienia i utrzymywania ciśnienia w oponie.
Zawór składa się z trzech części:
- gumowego korpusu zakończonego gwintem do nakręcenia nakrętki,
- nakrętki, czyli kapturka zaworu,
- rdzenia, czyli przypominającej metalowy trzpień wkładki zaworu, która znajduje się w środku korpusu (czerwona część to uszczelka)
Dobrze dokręcony kapturek zapewania utrzymanie ciśnienia w oponie. Gdy zauważymy brak kapturka na zaworze, musimy koniecznie nakręć nowy.
Kiedy trzeba wymienić zawór opony?
Wymiana zaworu jest konieczna w dwóch przypadkach.
1 - Podczas wymiany opony
Zawór wymieniamy na nowy zawsze, gdy zakładamy nową oponę.
- Zawory gumowe odcina się i zastępuje nowymi.
- W elektronicznych zaworach systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) z wbudowanymi czujnikami wymieniamy samą uszczelkę.
2 - Co zrobić, gdy zawór jest porowaty
Porowata powierzchnia zaworu lub rdzenia zaworu może oznaczać, że zawór jest nieszczelny i nie będzie utrzymywał ciśnienia w oponie. Nie jest to zjawisko częste, ale możliwe.
Porowata guma może być nieszczelna i powodować utratę ciśnienia w oponie. Dlatego konieczna jest wymiana zaworu, nawet jeśli opona jest nadal w dobrym stanie.
Dlaczego tak się dzieje?
Część zaworu jest wykonana z gumy, na której z czasem mogą pojawić się zmiany starzeniowe i spowodować utratę szczelności. Dlatego zaleca się, aby każdej zmianie opony towarzyszyła wymiana zaworu.
Wymiana zaworu może się jednak okazać konieczna zanim zużyciu ulegnie opona. Jeżeli samochód służy nam tylko do jazdy po mieście, to opony nie będą nosić śladów dużego zużycia nawet po wieloletnim uzytkowaniu, ale takie zmiany mogą pojawić się na gumie zaworu. Aby uniknąć strat ciśnienia w oponie, przed jej wymianą należy wymienić sam zawór.
Po czym poznać, że zawór opony jest porowaty?
Należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach.
- Jeśli nie zauważymy nietypowego spadku ciśnienia w oponie, oznacza to, że zawór jest sprawny i szczelny.
- Stopniowa utrata ciśnienia w oponie może oznaczać nieszczelność zaworu bądź przebicie opony.
Należy wtedy sprawdzić oponę w serwisie. Jeśli mechanik stwierdzi, że zawór jest porowaty, a opona nadal w dobrym stanie, to wymieni sam zawór.
Jak najprościej sprawdzić, czy zawór jest porowaty:
Sprawdź, czy kapturek jest dobrze dokręcony, a następnie poruszaj zaworem na boki. Jeśli słychać syk uchodzącego powietrza, oznacza to, że zawór nie trzyma powietrza, a guma jest porowata.
Porowatość można także sprawdzić mocząc zawór wodą z mydłem lub detergentem. Jeżeli pojawią się pęcherzyki powietrza, będzie to oznaczać, że zawór jest nieszczelny.
Jak wymienia się zawór opony?
Procedura wymiany zaworu wymaga dwóch rzeczy:
- Wiedzy, jak to zrobić,
- Narzędzi i maszyn używanych w serwisach oponiarskich do demontażu opony, wymiany zaworu (lub wewnętrznej uszczelki w przypadku zaworu elektronicznego) oraz wyważenia koła z oponą na wyważarce.
Bez tej wiedzy i sprzętu samodzielna wymiana zaworu może być niebezpieczna i grozić wypadkiem. Dlatego Michelin zaleca, aby wymianę zaworu zlecić specjalistom. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki, aby znaleźć najbliższy serwis: