microsoftteams image

Uszkodzenie boku opony: co należy zrobić?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

W pewnych warunkach bok opony może być uszkodzony w większym lub mniejszym stopniu. Jakiego rodzaju uszkodzenie? Kiedy do niego doszło? Co można z nim zrobić? Jak można go uniknąć? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. 

Jakiego typu uszkodzenie boku opony może wystąpić?

Wyróżnia się 6 głównych kategorii uszkodzenia boku opony:

1 - Zarysowania i wyszczerbienia boku opony

tyre scratches & nicks

Na boku opon mogą pojawić się rysy. Jeśli są liczne lub wyraźne, należy zlecić przegląd opon w specjalistycznym zakładzie. 

2 - Nacięcia boku opony

tyre cuts

Nacięcie w boku opony może być bardziej lub mniej głębokie.

Od tego zależy dotkliwość nacięcia. Zwykłemu użytkownikowi trudno jest jednak ocenić jego głębokość.

  • Jeśli nacięcie jest głębokie, mogła zostać uszkodzona osnowa, która znajduje się pod gumą i pomaga w utrzymaniu ciśnienia. Jeśli uszkodzona jest osnowa, istnieje ryzyko nagłej utraty ciśnienia. W takim przypadku opona nie nadaje się do naprawy i musi zostać wymieniona.
  • Jeśli nacięcie nie jest głębokie, może nie stanowić bezpośredniego zagrożenia, ale może postępować i zagrozić bezpieczeństwu.

 

Tego rodzaju uszkodzenie opon może wystąpić zarówno po wewnętrznej stronie boku (niewidocznej podczas oglądania samochodu) opony, jak i zewnętrznej.

Dlatego, jeśli samochód przejechał po ostrych elementach (np. ostrych kamieniach), wskazane jest obejrzenie opon, aby sprawdzić, czy nie widać na nich przecięć.

3 - Wybrzuszenia i bąble na boku opony

infografika edito wybrzuszenie pęcherz porady

Gdy samochód wjeżdża na krawężnik, przodem lub pod kątem, na boku opony może pojawić się dziura lub wybrzuszenie.

Wygląda ono jak bąbel tworzący się na boku opony.

Jest to prawdopodobnie jeden z najbardziej alarmujących sygnałów, ponieważ oznacza prawdziwe zagrożenie.

Sprawdź wytrzymałość opon przy okazji porównania
Uszkodzenie opony z powodu dziury w jezdni

Wjechanie w dziurę także może być przyczyną wybrzuszenia w boku opony. Jeśli dostrzeże się dziury na drodze, najlepiej je omijać!

W przypadku uderzenia w krawężnik lub dziurę należy zlecić kontrolę opon w celu stwierdzenia, czy zostały one uszkodzone czy nie.

Dlaczego wybrzuszenie opony jest takie groźne?

Pojawienie się pęcherza na boku opony oznacza, że osnowa pod gumą została przebita. W przypadku rozerwania pęcherza nastąpi szybka utrata ciśnienia. Jeśli stanie się to podczas jazdy z dużą prędkością, np. na autostradzie, nagła utrata powietrza z opony może spowodować utratę panowania nad samochodem i doprowadzić do wypadku.

Podobnie jak nacięcia, wybrzuszenie może wystąpić zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie opony. Oznacza to, że może nie być widoczne podczas obchodu samochodu. Jeśli jednak na oponie znajduje się wybrzuszenie, zazwyczaj odczuwalne są nietypowe wibracje. Takiej oznaki nie należy lekceważyć, lecz jak najszybciej zlecić kontrolę opon w serwisie Euromaster. 

Czy progi zwalniające uszkadzają opony i mogą spowodować wybrzuszenie?

Nie. Ponieważ wjazd na próg i zjazd z niego jest wyprofilowany, może on uszkodzić zawieszenie, ale nie opony.

4 - Pęknięcia boku opony

2

Pęknięcia boku są oznaką starzenia się opon, ale także ekspozycji na słońce i ozon.

Ich przyczyną może być też mycie boku opon. Jeśli opony są nabłyszczane środkami chemicznymi, mogą one usunąć z nich warstwę ochronną, powodując, że opony będą szybciej pękały.

Widok pęknięć w boku opony jest znakiem ostrzegawczym, że opona zbliża się do końca jej przydatności i należy przygotować się do jej wymiany. Porady może udzielić specjalistyczny zakład.

5 - Lekka deformacja boku opony

3

W oponach radialnych (większości opon) często obserwuje się lekkie deformacje.

które jednak nie mają wpływu na ich działanie.

Bok opony jest wykonany z wielu elementów, w tym kordów (tekstylnych lub metalowych). 

Deformacje są często dostrzegalne w miejscach nakładania się kordów.

6 - Przebicie boku opony

Gdy bieżnik opony (część, która styka się z nawierzchnią) zostanie przebita (na przykład gwoździem), możliwa jest naprawa.

Otwór jest wypełniany. Po zamontowaniu opona będzie działać równie dobrze podczas jazdy.

W przypadku boku opony sprawa wygląda jednak inaczej. Jeśli bok zostanie przebity lub przecięty, opony nie można naprawić bez utraty jej odporności na zniekształcenie. Odporność ta jest warunkiem optymalnego działania. W takim przypadku opona musi zostać wymieniona.

map search desktop

Znajdź najbliższy punkt sprzedaży

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Samochód osobowy
  • Samochód osobowy
  • Motorbike
Zlokalizuj mnie
Szukaj

Jak zapobiegać uszkodzeniu boku opony

tyre sidewall damage
  • Uważać, aby opony były napompowane do zalecanego ciśnienia (jest ono zazwyczaj podane w instrukcji obsługi samochodu i na naklejce na drzwiach kierowcy).
  • Unikać uderzania o krawężniki
  • Unikać wjeżdżania w dziury
  • Regularnie oglądać opony i sprawdzać, czy nie są na nich widoczne pęknięcia, nacięcia, rozdarcia lub wybrzuszenia
  • Nie myć boku opon środkami czyszczącymi, zwłaszcza z zawartością silikonu.
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny