Auto Background conseil conduite hiver route winter Tips and Advice

Opony letnie czy całoroczne: Których opon używać latem?

Jeszcze do niedawna wybór opon był nieskomplikowaną czynnością – opony letnie na lato, opony zimowe na zimę.
Wraz z pojawieniem się opon całorocznych, które dają wiele możliwości, nie zawsze wiadomo co jest dla nas najlepsze. Michelin może przyjść z pomocą w tej kwestii. Jeśli zastanawiasz się czy wybrać opony letnie, czy całoroczne,  chcielibyśmy udzielić Ci  informacji niezbędnych do podjęcia właściwej decyzji.

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
braking on snow_ENG

(2) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania na zaśnieżonej nawierzchni od 50 km/h do 0 km/h. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od -4°C do -6°C.

Opony letnie

W Polsce opon letnich z pewnością nie trzeba nikomu przedstawiać. Opracowane do optymalnych osiągów w temperaturze powyżej 7°C, opony letnie najlepiej sprawdzają się na suchej i mokrej nawierzchni i są nieocenione w miejscach, gdzie temperatura może okresowo sięgać 40°C.

Bolączką opon letnich jest twardnienie gumy w temperaturze poniżej 7°C, przez co zimą opony nie gwarantują tak wysokich osiągów, jak latem, w szczególności na mokrym podłożu.

Jeżeli zatem jeździmy na oponach letnich w warunkach zimowych, to ryzykujemy naszym bezpieczeństwem. Szczególnie niebezpieczna jest jazda na oponach letnich na śniegu, ponieważ droga hamowania na oponach letnich w takich warunkach jest zwykle dwukrotnie dłuższa od drogi hamowania opon zimowych z odpowiednimi oznaczeniami. 

braking on wet road_ENG

(1) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania na mokrej nawierzchni od 50 km/h do 0 km/h. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od 4°C do 6°C.

Opony całoroczne

Opony całoroczne, zwane również oponami wielosezonowymi, to opony hybrydowe, które zapewniają dobre osiągi w temperaturze -10°C, jak i w +30°C.

W czym zatem tkwi ich sekret? Opony całoroczne łączą w sobie cechy opon letnich i zimowych, zapewniając bezpieczeństwo na suchej i na mokrej nawierzchni zimą i latem, a także na śniegu.

Jest to kluczowa przewaga opon całorocznych nad oponami letnimi i chociaż nie są one tak skuteczne jak opony zimowe, które pozostają najlepszą opcją na śnieg, to i tak opony całoroczne zapewniają mobilność i bezpieczeństwo w większości warunków drogowych podczas opadów śniegu.

Jest jednak pewien minus. W temperaturze powyżej 7°C, nawet najlepsze opony całoroczne będą mieć nieco dłuższą drogę hamowania, zarówno na mokrym, jak i suchym podłożu, niż opony letnie. 

car edito pneu voiture hiver michelin crossclimate toute saison winter

Porównanie osiągów opon letnich, zimowych i całorocznych MICHELIN

Auto Picto comparaison perf pneus max Tips and Advice

Uwaga: Gwiazdki ilustrują orientacyjny poziom osiągów 3 porównywanych rodzajów opon.

Opony letnie MICHELIN Primacy 4 i Pilot Sport 4 zapewniają wysokie osiągi na suchej i mokrej nawierzchni w wyższych, letnich temperaturach. Mają doskonałą trwałość, charakterystyczną dla produktów marki MICHELIN.
MICHELIN CrossClimate+ to opona całoroczna o dobrych osiągach latem i zimą, a także na śniegu. Ich trwałość jest porównywalna z trwałością opon letnich, dzięki czemu są liderem w swojej kategorii.
Opony zimowe MICHELIN Alpin 6 i MICHELIN Pilot Alpin 5 zapewniają dobre osiągi w niesprzyjających warunkach zimowych, na śniegu i drodze oblodzonej.

Czym się różnią opony letnie od opon zimowych?

 

Opony letnie są projektowane tak, aby zapewniać optymalne osiągi w temperaturze powyżej 7°C. Odpowiedni skład mieszanki gumowej oraz optymalna rzeźba bieżnika zapewniają doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, jak również komfort, trwałość i niskie opory toczenia.

W przeciwieństwie do opon letnich, osiągi opon zimowych będą najlepsze temperaturze poniżej 7°C. Mieszanka gumowa i bieżnik opon zimowych zachowuje swoje właściwości w bardzo niskiej temperaturze na drodze suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej. Opony zimowe można rozpoznać po oznaczeniach 3PMSF i M+S znajdujących się na bokach opon. Symbol 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) przedstawia płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich. Oznaczenie M+S oznacza błoto i śnieg.

Jaki jest koszt wyposażenia samochodu w opony letnie?

 

Niezależnie od tego, czy chcemy wyposażyć sedan, kombi, samochód elektryczny, sportowy, 4x4 czy SUV, dobór właściwej opony letniej jest bardzo ważny. Koszt zależy od rozmiaru pojazdu i rodzaju opony letniej.

W przeciwieństwie do opon letnich, na oponach całorocznych można bezpieczniej jeździć zimą. Gama opon całorocznych MICHELIN CrossClimate+ składa się z 50 rozmiarów. Te niezwykle trwałe i uniwersalne opony łączą w sobie technologie opon letnich i zimowych, zapewniając dobre osiągi i bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Takie hybrydowe połączenie czyni z opon całorocznych opłacalny wybór w dłuższej perspektywie.

Auto Picto Bibendum - Reflexion Tips and Advice

Opony letnie czy całoroczne: Najważniejsze kwestie

Przy zakupie nowych opon należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, w jakich warunkach będziemy najczęściej jeździć.

Jeśli mieszkamy w miejscu, gdzie zimy są łagodne, temperatura rzadko spada poniżej 7°C , a drogi są nie są nigdy pokryte śniegiem, to opony letnie będą dla nas zdecydowanie najlepszą opcją.

Jeśli jednak mieszkamy w regionie, w którym temperatury często spadają znacznie poniżej 7°C, i gdzie w okresie zimowym co najmniej przez kilka dni w roku poruszamy się zaśnieżonych drogach (np. lokalne opady śniegu, wyjazd w góry, sporadyczne wyjazdy do rodziny lub przyjaciół w regionach górskich lub z możliwymi opadami śniegu), to wtedy opony całoroczne będą dla nas najlepszym wyborem.
Także jeśli regularnie poruszamy się po zaśnieżonych drogach bądź mieszkamy lub podróżujemy do miejsc trudno dostępnych zimą (strome podjazdy, nieodśnieżone drogi itp.), to wtedy najlepszą opcją będzie używanie opon letnich w lecie a opon zimowych w zimie, co będzie wymagać wymiany opon dwa razy w roku.

Opony zimowe i całoroczne

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny