adobestock 414551736

Rotacja opon: Jak i dlaczego wykonywać rotację opon?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Rotacja opon oznacza po prostu proces zamiany miejscami opon samochodu. Służy to jak najlepszemu wykorzystaniu danego kompletu opon. Regularna rotacja wydłuży trwałość opon i poprawi ich działanie. Należy podkreślić, że nie w każdej sytuacji rotacja opon może być dowolnie wykonywana. Więcej dowiesz się z artykułu.

Co to jest rotacja opon?

Jak już wspomniano, rotacja opon to przeprowadzany w serwisie zabieg polegający na przełożeniu opon w samochodzie z przedniej osi na tylną lub z jednego boku na drugi.

Podstawowym uzasadnieniem rotacji opon jest fakt, że opony wszystkich typów mają tendencję do zużywania się w różnym tempie. Opony na osi napędowej zużywają się najszybciej z uwagi na przeniesienie napędu, moc i moment obrotowy. Dotyczy to zarówno samochodów z przednim, jak i tylnym napędem. Opony na przedniej osi są najbardziej podatne na zużycie, ponieważ większość samochodów ma przedni napęd. W samochodach z tylnym napędem będzie odwrotnie.

W takich sytuacjach korzystne może być przełożenie dwóch tylnych kół na przód. Zwiększy to prawdopodobieństwo równomiernego zużycia wszystkich opon, dzięki czemu będą mogły dłużej służyć.

Kiedy należy przeprowadzać rotację opon?

Opony powinny być przekładane okresowo zgodnie z harmonogramem rotacji podanym w instrukcji obsługi samochodu.

Rotację opon należy przeprowadzać co około 8000 do 10 000 km. W wielu przypadkach tyle samo wynosi okres między przeglądami. Dobrym momentem może być też zmiana opon z zimowych na letnie. Lub po prostu zakup nowych opon.

Gdy wymieniane są tylko dwie opony, firma Michelin zaleca, aby nowe lub najmniej zużyte opony zostały założone na tylnej osi, ponieważ poprawi to sterowność samochodu i bezpieczeństwo.

Ta rada dotyczy samochodów z przednim i tylnym napędem, na których przedniej i tylnej osi założone są opony tego samego rozmiaru.

Wartości ciśnienia napompowania opon muszą zostać skorygowane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu lub opon.

Dlaczego potrzebna jest rotacja opon?

Rotacja opon to środek zapobiegawczy przyczyniający się do zapewnienia równomiernego zużycia opon.

Na zużycie opon wpływ mają różne czynniki:

  • Położenie silnika w samochodzie: jeśli umieszczony jest z przodu, przednie opony muszą zapewne przenosić większy ciężar niż tylne. Dlatego opony na przedniej osi ścierają się szybciej.
  • Jeśli dużo jeździmy po żwirowych drogach lub w skalistym terenie, nasze opony będą ścierały się szybciej niż gdybyśmy jeździli w mieście lub po autostradzie.
  • W większości samochodów ciężar hamowania przekłada się na opony umieszczone na przedniej osi, co powoduje dodatkowe ścieranie w porównaniu z tymi na tylnej osi.
  • Niewyregulowana geometria kół to kolejna przyczyna przyspieszonego zużycia.


Kolejną przyczyną może być… ruch prawostronny! W krajach, w których obowiązuje ruch prawostronny, skręty w prawo są w większości ostrzejsze niż w lewo, czyli lewa opona, znajdująca się po zewnętrznej stronie, pokonuje większy dystans, jak biegacz na zewnętrznym torze, czyli ściera się bardziej niż prawa!

Jak wykonywać rotację opon?

Po pierwsze, reguły rotacji opon wyznacza profil opony.

sculpture

Asymetryczne, symetryczne i kierunkowe wzory bieżnika

Opony z kierunkowym i asymetrycznym wzorem bieżnika są jednokierunkowe. Oznacza to, że mogą być zakładane tylko w jednej pozycji. Jest ona wskazana strzałką na zewnętrznym boku opony i na jednym boku opony tego typu znajduje się napis „Outside”.

tire rotation

Opony tego typu mogą być przekładane tylko po jednej stronie. Lewa opona na przedniej osi może zostać przełożona na tylną, ale tylko po tej samej stronie. To samo dotyczy prawej strony.

Natomiast rotacja opon symetrycznych nie zależy od układu kół. Wzór bieżnika opon symetrycznych jest taki sam po lewej i prawej stronie. Dlatego kierunek montażu na feldze nie jest określony. Mogą one bez problemu kręcić się w każdym kierunku. Mogą zatem zostać założone po lewej lub prawej stronie, zarówno na przedniej, jak i tylnej osi.

Wynika z tego, że dokonując rotacji opon należy wziąć pod uwagę typ układu napędowego samochodu.

scheme6

PREFEROWANE SCHEMATY ROTACJI OPON

Samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze z napędem na 4 koła i wszystkie koła
Rysunek A: samochody z tylnym napędem oraz napędem na 4 koła i wszystkie koła
Rysunek B: samochody z przednim napędem

scheme2

ALTERNATYWNE SCHEMATY ROTACJI OPON DO WSZYSTKICH SAMOCHODÓW

Samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze z napędem na 4 koła i wszystkie koła
Rysunek A: Samochody z tylnym napędem oraz napędem na 4 koła i wszystkie koła
Rysunek B: samochody z przednim napędem

scheme4

SCHEMATY ROTACJI DWÓCH OPON

Samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze z napędem na 4 koła i wszystkie koła
(Tylko w przypadku zakupu dwóch opon lub opon różnego rozmiaru na przedniej i tylnej osi)

scheme3

ALTERNATYWNY SCHEMAT ROTACJI OPONY KIERUNKOWEJ, JEŚLI ZDEJMOWANIE OPONY Z KOŁA JEST NIEPRAKTYCZNE

scheme1

SCHEMATY ROTACJI DWÓCH KÓŁ

Rotacja opon z kolcami

W przypadku opon z kolcami nigdy nie należy zmieniać kierunku toczenia.

W związku z tym rotacja dozwolona jest tylko między przednią a tylną osią po jednej stronie samochodu.

Rotacja opon: zasięgnij porady fachowca

Zawsze kieruj się opinią specjalistów! Rotację opon możesz zlecić w specjalistycznym zakładzie. Ponadto mechanik będzie wtedy mógł je obejrzeć i wykryć ewentualne potencjalne uszkodzenia.

map search desktop

Znajdź najbliższy punkt sprzedaży

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Samochód osobowy
Zlokalizuj mnie
Szukaj
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny