Czym jest opór toczenia?

Opór toczenia (RR, od ang. rolling resistance) ma znaczny wpływ na ilość energii wymaganej do poruszenia pojazdu. Stąd wynika bezpośrednia relacja pomiędzy zużyciem paliwa w samochodach z silnikiem spalinowym , tj. około 20% lub zasięg na akumulatorze w przypadku samochodów elektrycznych. Do obniżenia oporów toczenia może przyczyniać się budowa opony.

Czym jest opór toczenia?

Przede wszystkim musimy mieć pewność zrozumienia pojęcia oporu toczenia opony. Zgodnie z nazwą opór toczenia dotyczy oporu, jakiego doświadcza opona samochodowa podczas toczenia się po powierzchni. Główne przyczyny oporu to: deformacja opony, opór powietrza oraz tarcie o podłoże. 

Im wyższy jest opór toczenia, tym więcej energii potrzeba na jego pokonanie. Z tego wynika znaczący wpływ oporu toczenia opony na zużycie paliwa (a także na trwałość opon). Wzrost o 30% w przypadku oporu toczenia generuje od 3 do 5% nadmiernego zużycia paliwa.

Na opór toczenia ma wpływ szereg elementów: ciśnienie w oponie, bieżnik, średnica, szerokość i materiały użyte w oponie lub w jej elementach składowych. Weźmy na przykład ciśnienie powietrza w oponach: wyniki badań na francuskich drogach (1) wykazały, że ponad 50% samochodów jeździ na oponach z ciśnieniem co najmniej 0,3 bar poniżej wymaganej wartości. Skutkuje to znacznym wzrostem oporu toczenia: +6% w przypadku niedopompowania rzędu 0,3 bar i +30% w przypadku niedopompowania o 1 bar. 

epcy landing3 bg

W przypadku opon liczy się także przyczepność

Wytrzymałość opony także się liczy. Część oporu toczenia powodowana przez tarcie pomiędzy powierzchnią drogi i oponą odpowiada za trakcję, a przyczepność ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa. Trakcja to siła wymagana do powstania ruchu, to ona powoduje toczenie się opony po powierzchni zamiast jej obracania się w miejscu.

Dlatego opór toczenia jest potrzebny, jednak straty energii wynikające z generowanego przez niego ciepła już nie. Czy można uzyskać niski opór toczenia ORAZ dobrą przyczepność w jednej oponie?
 

Przedstawiamy opony o niskim oporze toczenia!

Opony Low Rolling Resistance znane też jako LRR zaprojektowano z myślą o ograniczeniu rozpraszania energii, a przez to zapewniają oszczędność paliwa. Wynika to z innowacji zastosowanych w każdym aspekcie opony: 
- Budowa opony, jej kształt i rzeźba bieżnika: architektura opony wynikająca z geometrii i rodzaju powłok wewnętrznych oraz wzoru bieżnika mają ogromny wpływ na stopień deformacji jakim ulega opona, a przez to na opór toczenia.
- Ciężar opony: w przypadku tego samego zniekształcenia, im cięższy jest przedmiot, tym bardziej się nagrzewa.
- Optymalizacja składu mieszanki gumowej oraz poszczególne składniki opony to główne źródła postępu na drodze do redukcji ilości energii pochłanianej przez samą oponę.
 

MICHELIN e.PRIMACY: opony samochodowe o niskim oporze toczenia

Najwydajniejsze opony w swojej kategorii (2) pod względem oporu toczenia – MICHELIN e.PRIMACY stanowią połączenie wyjątkowo niskiego oporu toczenia i bardzo dobrego hamowania. Opór toczenia przekłada się na 3 korzyści: obniżone zużycie paliwa, mniejsze emisje CO2 i większe przebiegi.

MICHELIN e.PRIMACY to także bardzo dobre hamowanie na mokrej nawierzchni i dłuższa eksploatacja opon. Jest to opona, która po pokonaniu dystansu 30 000 km spełnia normy określone dla nowej opony. Ogółem jedynie 1% opon stanowi udane połączenie takiego poziomu oporu toczenia (A) z bardzo dobrym hamowaniem na mokrej nawierzchni (A/B). 

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Co ze zużyciem paliwa? Czy niski opór toczenia powoduje różnicę?

Cyrille Roget, dyrektor ds. naukowych i komunikacji innowacji w firmie Michelin wyjaśnia: „Zużycie paliwa związane z oporami toczenia przekłada się na jeden pełny bak na pięć tankowań. Jest to związane z oporem toczenia opony. Nie jest to wielkość marginalna, jeśli weźmiemy pod uwagę ilości paliwa tankowane do zbiorników w naszych samochodach. Właśnie dlatego dobranie odpowiedniej opony naprawdę daje oszczędność pieniędzy”.

Czas na konkrety: niskie opory toczenia opon MICHELIN e.PRIMACY dają kierowcom oszczędność paliwa około 0,21 l na 100 kilometrów, a także około €80 przez cały okres trwałości opony (3). W przypadku samochodów elektrycznych szacuje się wzrost zasięgu o 7% w porównaniu z innymi oponami z tej kategorii, czyli 30 km w przypadku szacowanego zasięgu 400 km (4).

Czy opony o niskim oporze toczenia są tego warte?

Nowe osiągnięcia w zakresie obniżania zużycia paliwa dzięki oponom o niskim oporze toczenia dają korzyści nie tylko dla portfela. Jest to także krok w kierunku bardziej ekologicznej jazdy. Obniżenie zużycia paliwa w przypadku silnika spalinowego oznacza także ograniczenie zużycia paliw kopalnych. Natomiast w przypadku silnika elektrycznego większy zasięg to mniejsze obciążenie sieci elektroenergetycznej, która w Europie polega w 40% na energii z elektrowni spalających paliwa kopalne.

Jak określić opór toczenia opony

Jeśli kupujesz oponę na terenie Europy, to opór toczenia znajduje się na etykiecie. Są na niej trzy parametry: wydajność energetyczna opony (czyli informacja o oporze toczenia), przyczepność na mokrej nawierzchni i poziomy emitowanego hałasu. 01.05.2021 r. etykiety zyskały dodatkowe elementy: klasyfikację do kategorii od A do E, nową ikonę zachowania na śniegu/lodzie i kod QR umożliwiający dostęp do europejskiej bazy danych opon EPREL. Dowiedz się więcej na temat odczytywania europejskich etykiet na oponach!

Legal mentions

(1) Dane zebrano na francuskich drogach w 2000 roku w ramach akcji MICHELIN „Fill up the air”.

(2) Kategoria opon, do których należy MICHELIN e.Primacy jest zdefiniowana jako Opony letnie premium marek CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP; są to opony nie dedykowane do stosowania w ramach pierwszego montażu (tj. nie są przewidziane do uzyskania wartości specyfikacji określonych przez producenta samochodu), ale dostępne do zakupu detalicznego.
Badanie oporu toczenia – badania oporu toczenia przeprowadzono na maszynie firmy Applus Idiada na zlecenie Michelin w czerwcu (przy użyciu nowych opon) i w sierpniu 2020 r. (starcie do 2 mm) na oponach w rozmiarze 205/55 R16 91V, poprzez porównanie opony MICHELIN e.PRIMACY (nowa: 5,58kg/t i starta do 2 mm: 5,13 kg/t) z MICHELIN PRIMACY 4 (nowa: 7,74kg/t i starta do 2 mm: 6,25 kg/t); z BRIDGESTONE TURANZA T005 (nowa: 7,17kg/t i starta do 2 mm: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nowa: 6,39kg/t i starta do 2 mm: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nowa: 8,93kg/t i starta do 2 mm: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nowa: 7,97kg/t i starta do 2 mm: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nowa: 7,01kg/t i starta do 2 mm: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nowa: 6,96kg/t i starta do 2 mm: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nowa: 8,79kg/t i starta do 2 mm: 6,97 kg/t).

(3) Współczynnik oporu toczenia MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 0,21 l paliwa na 100 km i obniżeniu emisji CO2 o 5 g/km w VW Golf 7 1.5 TSI lub zwiększeniu zasięgu VW e.Golf o 7%. 
Podczas użytkowania współczynnik oporu toczenia MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 1,5 kg/t od oporu toczenia opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 80 EUR na paliwie. Dzięki obniżeniu zużycia paliwa do atmosfery nie trafia ok. 174 kg CO2. Korzyści w trakcie użytkowania są uśrednionymi wartościami z badań opon nowych i z bieżnikiem startym do wys. 2 mm, odzwierciedlającymi osiągi w rzeczywistych warunkach użytkowania. Obliczeń dokonuje się dla przebiegu 35 000 km i przy cenie paliwa 1,46 EUR/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/week-oil-bulletin_en 6/1/2020); średnia ważona dla 10 krajów o najwyższym ruchu pojazdów silnikowych w kraju i za granicą (https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Rzeczywiste oszczędności paliwa i wydatków mogą się różnić w zależności od stylu jazdy, pojazdu lub ciśnienia w oponach,

(4)Zwiększony zasięg samochodu elektrycznego na akumulatorze i redukcja emisji CO2. Współczynnik oporu toczenia MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 0,21 l paliwa na 100 km i obniżeniu emisji CO<Subscript>2</Subscript> o 5 g/km w VW Golf 7 1.5 TSI lub zwiększeniu zasięgu VW e.Golf o 7%.

Credits

Źródło zdjęć i filmu wideo:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD 
Michelin

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny