VINTERDÆK ELLER HELÅRSDÆK – HVAD ER BEDST

Opona zimowa czy opona śniegowa: czym się różnią?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Czym cechuje się opona zimowa? Czy różni się od opony śniegowej?
Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o oponach zimowych i kiedy należy je zakładać.

Auto Edito guide drive in snow 2 Tips and Advice

Co sprawia, że opony zimowe są tak wyjątkowe?

Opony zimowe to opony, których konstrukcja ma zapewniać bezpieczeństwo na drodze suchej, mokrej i zaśnieżonej w temperaturze poniżej 7°C.

Opony zimowe można rozpoznać po oznaczeniach  M+S and/or 3PMSF, znajdujących się na ich bokach.

Jakie jest różnica między oponami zimowymi, oponami śniegowymi i oponami z termogumy?

Zasadniczo nie ma większych różnic między tymi oponami. Wraz z rozwojem nowych technologii ewoluowało również nazewnictwo tych opon.

Dziś nazywamy je po prostu oponami zimowymi, ponieważ o ich zaletach można przekonać się nie tylko na drogach pokrytych śniegiem, ale wszystkich warunkach zimowych, w szczególności na mokrej nawierzchni w temperaturze poniżej 7°C.

Po co mi opony zimowe?

W niższej temperaturze osiągi opon letnich mocno spadają. Guma, która twardnieje w niskiej temperaturze nie zapewnia właściwej przyczepności do podłoża. Dlatego Michelin zaleca wymianę opon, gdy tylko temperatura zacznie spadać poniżej 7°C.

Opony zimowe, opracowane na warunki drogowe panujące zimą, są wykonane z materiałów zachowujących swoje właściwości w niskiej temperaturze. Zimowa opona z elastycznym, głębokim bieżnikiem będzie zatem zapewniać odpowiednią przyczepność na drodze suchej, mokrej, zaśnieżonej bądź oblodzonej. Na takich drogach nasz samochód wyposażony w opony zimowe będzie zapewniał odpowiednią kierowalność i krótszą drogę hamowania

winter tyre

Gdy zła pogoda i niska temperatura pogarsza warunki drogowe

Od października do kwietnia warunki drogowe mogą się dość często zmieniać, a nawierzchnia może być sucha, wilgotna, mokra, jak również pokryta śniegiem czy lodem. Z pewnością będzie również chłodno. Dlatego zimą należy jeździć na oponach zaprojektowanych na zimową aurę, czyli na oponach zimowych lub całorocznych.

W świecie opon zima rozpoczyna się, gdy temperatura spada poniżej 7°C. Wtedy zwykle zaleca się zmianę opon letnich na zimowe. Opony letnie nie będą skuteczne ponieważ w niskiej temperaturze guma w tych oponach traci elastyczność i nie zapewnia oczekiwanych osiągów.

Bezpieczeństwo zimą na oponach zimowych lub całorocznych

Większość kierowców czuje się mniej bezpiecznie na śniegu, lodzie czy otoczonej złą sławą gołoledzi. Ale można temu zaradzić.

Zachowując należytą ostrożność związaną z jazdą w chłodne dni i posiadając właściwe ogumienie (opony zimowe lub opony całoroczne z oznaczeniem 3PMSF), możemy czuć się za kierownicą równie bezpiecznie, jak w piękny letni dzień.

winter road

Prawdziwe czynniki ryzyka w chłodne dni

Większość kierowców uważa, że śnieg i lód są największym zagrożeniem na drodze zimą. Mimo to 9 na 10* wypadków drogowych ma miejsce na nawierzchni suchej lub mokrej, a nie na drodze zaśnieżonej lub oblodzonej.

Śnieg może być zaledwie jednym z zagrożeń. Nawet w zimie niemal 90% wypadków* ma miejsce na prostej drodze.

Jak to wyjaśnić? Zachowaniem ostrożności. Kierowcy zachowują o wiele większą ostrożność na zakrętach ciasnych i z ograniczoną widocznością niż na prostych drogach miejskich z dobrą widocznością, gdzie wydaje im się, że nie muszą zachowywać aż tak dużej uwagi. W rezultacie liczba wypadków w obszarach zabudowanych i w miastach jest znacznie większa.

W takich warunkach opony odgrywają jeszcze większą rolę, dlatego tak ważne jest wyposażenie pojazdu w opony zimowe lub całoroczne, w zależności, które będą lepiej pasować do naszego stylu kierowania pojazdem

** Instytut Badania Wypadków Drogowych (VUFO) Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie: analiza 12 000 wypadków drogowych w ciągu 12 lat.

Cechy szczególne opon zimowych MICHELIN

Bieżnik


Bieżniki opon zimowych są dość charakterystyczne, ponieważ posiadają dużą liczbę głębokich rowków i nacięć zwanych lamelami.

Ich działanie w bieżniku opony można porównać do szponów, które wczepiają się w podłoże, zapewniając optymalne osiągi na drodze suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej.

W temperaturze poniżej 7°C opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność niż opony letnie, ponieważ w odróżnieniu od nich posiadają: 

  • 10 razy więcej lameli
  • Samoblokujące się lamele 3D na całej głębokości bieżnika, które zapewniają właściwą kierowalność na suchej drodze
  • głębszy o 10% bieżnik zapewniający elastyczność na śliskiej nawierzchni

 

Auto Edito summer sculpture michelin pcy4 Tips and Advice
Auto Edito winter sculpture michelin alpin Tips and Advice

Specjalne materiały

Opony zimowe różnią się także od opon letnich składem chemicznym mieszanki gumowej, która zachowuje elastyczność w niskiej temperaturze, zapewniając dużą przyczepność na śliskiej nawierzchni (drodze mokrej, zaśnieżonej lub oblodzonej).

  • W niskiej temperaturze (poniżej 7°C) bieżnik opony letniej twardnieje, w efekcie czego nie zapewnia odpowiedniej przyczepności.
  • Specjalny skład gumy opon zimowych gwarantuje, że opona pozostanie elastyczna i będzie zapewniać przyczepność na właściwym poziomie.

Dlaczego przy spadku temperatury używa się opon z oznaczeniem 3PMSF?

Jest wiele powodów, aby używać specjalnie dostosowanych opon (zimowych lub całorocznych), gdy temperatura zaczyna spadać.

O ile oznaczenie 3PMSF gwarantuje bezpieczeństwo i mobilność na śniegu, to opony z tym oznaczeniem są również zaprojektowane do użytku na zmarzniętych, śliskich nawierzchniach, zarówno mokrych, jak i oblodzonych.

W temperaturze poniżej 7°C opony certyfikowane do użytku w warunkach zimowych (z oznaczeniami M+S i/lub 3PMSF na boku) zapewniają większe bezpieczeństwo i krótszą drogę hamowania na mokrej, zaśnieżonej lub oblodzonej drodze w porównaniu z oponami letnimi.

Auto Background 3pmsf Tyre Tips and Advice

Przydatne informacje:

Jeśli jeździsz sporadycznie w warunkach zimowych po zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchniach, to znakomitym rozwiązaniem będzie dla Ciebie gama opon MICHELIN CrossClimate.

Jeśli jednak zimą jeździsz w trudnych warunkach zimowych, to o Twoje bezpieczeństwo zadbają lepiej opony gamy MICHELIN Alpin.

INNE ARTYKUŁY

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny