
Wskazówki i porady na temat motocykli
Pytanie może się wydawać trywialne, ale będzie w centrum Twojej uwagi, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z motocyklem. Określone kroki, zachowania i środki ostrożności pozwolą Ci skręcać w sposób bezproblemowy i całkowicie bezpieczny. W tym artykule nasi eksperci dzielą się doświadczeniami i wyjaśniają, jak skręcać motocyklem. Wytłumaczymy również, jak zawracać motocyklem.
Różne rodzaje zakrętów
Zanim przejdziemy do sedna, musimy zdać sobie sprawę, że istnieją różne rodzaje zakrętów. Niżej wyjaśniamy ogólnie, jak pokonywać zakręty, ale pamiętaj, by dostosować opisywane kroki do konfiguracji dróg, która w niektórych przypadkach wymaga szczególnej ostrożności.
1 - Różne kąty
Zakręty różnią się kątami. Jak się przekonamy, zakręty mogą mieć trzy rodzaje promieni:
Zakręt o stałej długości promienia
Jak wskazuje nazwa, jest to zakręt w kształcie półkola, którego promień pozostaje stały od początku do końca.
Zakręt o rosnącym promieniu
Podczas pokonywania zakrętu kąt się poszerza. Możemy powiedzieć, że jest to zakręt, który się otwiera.
Zakręt o malejącym promieniu
W przeciwieństwie do zakrętu o rosnącym promieniu, tutaj promień maleje. Możemy powiedzieć, że jest to zakręt, który się zacieśnia.
2 - Nachylenie
Kąt nie jest jedyną zmienną, którą decyduje o charakterystyce zakrętu. Należy wziąć pod uwagę również nachylenie. Zdarzają się zakręty na płaskim podłożu, na spadku albo na wzniesieniu, a także ze zmiennym nachyleniem poprzecznym, za którymi grunt podnosi się albo opada.

3 - Warunki
Do tego wszystkiego należy wreszcie dodać warunki na drodze, które mogą wymagać szczególnych środków ostrożności, takie jak na przykład rozmiary drogi (wąska lub szeroka), jej stan (mokra, sucha, z wybojami, liśćmi itp.) oraz widoczność (deszcz, mgła itp.).
Jak skręcać motocyklem w 3 krokach
Opisane powyżej szczególne warunki będą wymagały od Ciebie najwyższej uwagi i ostrożności. Z czasem nauczysz się przewidywać możliwe zagrożenia i odpowiednio dostosowywać sposób jazdy.

Poniższe wskazówki mówią ogólnie o pokonywaniu zakrętów.
1 - Przed zakrętem
- Zawsze zwracaj uwagę na ruch przed i za sobą.
- Patrz zarówno na to, co jest bezpośrednio przed Tobą, jak i na to, co jest trochę dalej: musisz przewidywać nitkę przejazdu na zakręcie.
- Zachowaj koncentrację.
- Dolna część ciała powinna być napięta, blisko motocykla.
- Górna część ciała powinna być bardziej rozluźniona.
- Powoli zmniejsz prędkość, wykorzystując raczej hamowanie silnikiem niż hamulce.
2 - W trakcie zakrętu
- Patrz zarówno na to, co jest bezpośrednio przed Tobą, jak i na to, co jest trochę dalej: musisz przewidywać moment wyjścia z zakrętu.
- Głowę trzymaj pionowo względem gruntu, ale ciało pochyl zgodnie z osią motocykla.
- Ramię po stronie, w którą skręcasz, powinno być lekko ugięte, drugie zaś wyciągnięte.
- Musisz czuć swój środek ciężkości.
- Nitka przejazdu powinna odpowiadać kształtowi zakrętu (jeśli na przykład zakręt się zacieśnia, wjedź w niego nieco szerszym łukiem i zaraz potem zacieśnij tor, żeby nie zjechać z drogi).

3 - Po zakręcie
- Nie spuszczaj z oczu wyjścia z zakrętu, aby utrzymać stabilną nitkę przejazdu.
- Puść hamulce.
- Przyspieszaj stopniowo, wyprostowując motocykl.
- Motocykl i Twoje ciało powinny powrócić do pozycji pionowej.
- Możesz się rozluźnić i przyjąć bardziej komfortową pozycję.
Jak zawracać motocyklem
Zdarza się czasami, że trafiasz na ślepą uliczkę i musisz zawrócić motocyklem. Może jesteś na wakacjach i jedziesz drogą, której nie znasz, a może pomyliły Ci się ulice i musisz się cofnąć.
Jak zawrócić, gdy droga jest za wąska? Oto nasze wskazówki.
1 - Wybierz właściwy czas i miejsce
Jeśli po drodze jeżdżą inne pojazdy, zwróć na nie uwagę i uprzedź kierowców, włączając kierunkowskazy albo światła awaryjne.
Pamiętaj, by zawrócić w miejscu, gdzie kierowcy nadjeżdżający z naprzeciwka mają wystarczająco dobrą widoczność, by w porę zahamować. Unikaj zawracania na przykład na zakręcie.
2 - Manewr
- Zatrzymaj się i obejrzyj do tyłu, w kierunku, w którym chcesz pojechać, żeby mieć świadomość otoczenia.
- Podczas zawracania trzymaj jedną stopę na ziemi.
- Prowadź motocykl tak, by skręcić tuż przy krawędzi drogi, następnie wykonaj przeciwskręt i zawróć, aż kąt toru jazdy pozwoli Ci ruszyć w przeciwnym kierunku.
3 - W górach nigdy nie zawracaj w niebezpiecznym terenie
Jeśli po jednej stronie drogi jest przepaść, nigdy nie zawracaj z motocyklem skierowanym przodem w jej stronę. Jeśli przez nieuwagę puścisz hamulce lub sprzęgło, motocykl może wyrwać się do przodu i pociągnąć Cię za sobą.
Lepiej zakręcać w stronę skarpy. Ma to dwie zalety:
- Pozwala uniknąć niebezpieczeństwa.
- Skarpa ułatwia skręcanie: wystarczy podjechać na nią lekko przednim kołem, żeby zyskać na bezwładności. Cofnij się na skos i już możesz jechać w drugą stronę.
Artykuł napisany przy wsparciu technicznym ze strony BMC Moto
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo