
Wskazówki i porady na temat motocykli
Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu wydłużenia trwałości opony zawsze powinna być ona prawidłowo napompowana. Jazda na oponach napompowanych prawidłowo, zgodnie z zaleceniami producenta, poprawia również znacząco właściwości jezdne na prostej drodze i na zakrętach, także podczas hamowania i przy niskich prędkościach. Za słabo napompowane opony mogą ulegać przedwczesnemu zużyciu i nieodwracalnym uszkodzeniom. W dużym stopniu zwiększa to również ryzyko ślizgania się opony albo jej odkręcenia, nawet pomimo zastosowania zabezpieczeń.
Jeśli chcesz dowiedzieć się wszystkiego o ciśnieniu w oponach do motocykli szosowych, terenowych lub torowych, przeczytaj nasz poradnik.
Treść artykułu:
Ogólne zalecenia dotyczące ciśnienia w oponach motocyklowych
Należy koniecznie sprawdzać ciśnienie w oponach motocyklowych co dwa tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą. Opony muszą być zimne (tj. nie były używane do jazdy przez co najmniej dwie godziny albo zostały użyte do jazdy z niską prędkością na odległości poniżej 3 km). Przy pomiarze ciśnienia po jeździe, czyli na rozgrzanych oponach, należy dokonać poprawek. W tym przypadku trzeba sprawdzić zalecenia producenta.
- Nigdy nie spuszczaj powietrza z rozgrzanej opony
- Po skończonym pomiarze nie zapomnij założyć nakrętek / kapturków
- Opony napełniane azotem należy regularnie kontrolować i dopompowywać wyłącznie przy użyciu azotu
- Przestrzegaj wartości ciśnienia w oponach motocyklowych zalecanych przez producenta
Te zalecenia mają zastosowanie do opon drogowych.
W przypadku ciśnienia w oponach terenowych i torowych obowiązują dodatkowe zalecenia.
Ciśnienie w oponach do motocykli terenowych

Na utwardzonej nawierzchni umożliwiającej szybką jazdę, takiej jak droga, zalecenia dotyczące ciśnienia w oponach do motocykli terenowych można stosować tylko przy użytkowaniu przez krótki czas, z ograniczoną prędkością i obciążeniem. Wyższe ciśnienie w oponach zaleca się w przypadku konieczności jazdy po drodze, ale należy unikać użytkowania motocykla w ten sposób przez dłuższy czas.
Zalecane wartości ciśnienia
Michelin rekomenduje następujące wartości ciśnienia w oponach motocyklowych w zależności od terenu, warunków pogodowych, mocy pojazdu i sterowania:
WARTOŚCI CIŚNIENIA PRZY UŻYTKOWANIU TERENOWYM | Zalecane wartości ciśnienia | Minimalne zalecane ciśnienie | ||
---|---|---|---|---|
PRZEDNIA | TYLNA | PRZEDNIA | TYLNA | |
MICHELIN StarCross 6 | 0.9 bar | 0.9 bar | 0.8 bar | 0.8 bar |
MICHELIN StarCross 5 | 1.2 bar | 1.2 bar | 1.0 bar | 1.0 bar |
MICHELIN Enduro Xtrem (tylna) | 0.8 bar | 0.6 bar | ||
MICHELIN Enduro Medium | 1.0 bar | 1.0 bar | 0.8 bar | 0.8 bar |
MICHELIN Enduro Hard (przednia) | 1.0 bar | 0.8 bar | ||
MICHELIN Tracker | 1.2 bar | 1.2 bar | ||
MICHELIN Desert Race | 1.2 bars | 1.5 bar | 1.0 bar | 1.0 bar |
MICHELIN Desert Race BAJA (tylna) | 1.2 bar | 1.0 bar | ||
MICHELIN Trial Competition | 0.39 bar | 0.35 bar | ||
MICHELIN Trial Competition X11 | 0.35 | 0.3 | ||
MICHELIN Trial Light | 0.39 bar | 0,39 bar |
MICHELIN Bib MousseTM: Sposób Michelin na przebicia podczas jazdy terenowej!


Jeśli masz dosyć przebitych opon terenowych albo szukasz rozwiązania, które pozwoli Ci uniknąć tego ryzyka, możesz zastosować MICHELIN Bib MousseTM.
Trial – porada
Konstrukcja opon Trial utrudnia ich montaż. Zbyt mocny nacisk grozi przerwaniem drutówki. Starannie przestrzegaj instrukcji montażu przy wsuwaniu haczyków stopki w obręcz (nasmaruj, mocno przytrzymaj stopkę po przeciwnej stronie dna obręczy – nie wywieraj nadmiernego nacisku na stopkę). Przy pompowaniu umieść między stopką a obręczą gumowy pierścień albo użyj mocno ściśniętego paska na czole opony, aby umożliwić początkowy wzrost ciśnienia.
Zużycie opon
Za przyczepność opony odpowiada przede wszystkim bieżnik. Wraz z zużyciem opony jej przyczepność spada. Dlatego pamiętaj, aby regularnie sprawdzać opony pod kątem zużycia: wzrokowo kontroluj głębokość bieżnika i równomierność zużycia. Bezpośredni wpływ na zużycie ma również ciśnienie w oponach.
Dwie możliwe klasyfikacje dla tego samego rozmiaru opon
Uwaga! Dla tego samego rozmiaru opon istnieją dwie klasyfikacje.
- Stara klasyfikacja: MICHELIN Enduro, Desert Race > rozmiar na podstawie szerokości opony mierzonej na poziomie bieżnika
- Nowa klasyfikacja: MICHELIN StarCross, Tracker, AC10, Trial > rozmiar na podstawie szerokości opony mierzonej na poziomie boków
Na przykład: opona Enduro 140/80-18 odpowiada oponie Motocross 120/90-18 (zob. tabela poniżej).
ENDURO | MOTOCROSS |
---|---|
90/90-21 | 80/100-21 |
120/80-19 | 100/90-19 |
130/70-19 | 110/90-19 |
120/90-18 | 100/100-18 |
130/80-18 | 110/100-18 |
140/80-18 | 120/90-18 |

Szerokość opon motocrossowych mierzy się u podstawy kolców, natomiast szerokość opon enduro mierzy się w najszerszym miejscu, czyli na czubku kolców.
Ciśnienie w oponach do motocykli torowych

Właściwe ciśnienie pozwala uzyskać optymalne osiągi.
Ciśnienie należy ustawić w temperaturze otoczenia. Zależy ono od wybranych opon:
MINIMALNA WARTOŚĆ CIŚNIENIA W ZIMNYCH OPONACH – OPONA I OBRĘCZ W TEMPERATURZE OTOCZENIA (1) | DOCELOWA WARTOŚĆ CIŚNIENIA W ROZGRZANYCH OPONACH | |||
---|---|---|---|---|
PRZEDNIA | TYLNA | PRZEDNIA | TYLNA | |
MICHELIN Power Performance | 2.1 bar | 1.3 bar | 2.3 do 2.5 bar | 1.5 do 1.7 bar |
MICHELIN Power Slick 2 | 2.1 bar | 1.5 bar | 2.4 bar | 1.7 bar |
MICHELIN Power Cup 2 (3) | 2.1 bar | 1.5 bar | 2.4 bar | 1.7 bar |
MICHELIN Power Cup Evo (3) | 2.1 bar | 1.5 bar | 2.4 bar | 1.7 bar |
MICHELIN Power Rain - Drying | 2.3 bar | 1.8 bar | ||
MICHELIN Power Rain - Wet | 2.4 bar | 2.2 bar | ||
MICHELIN Power Rain - Soaking wet | 2.4 bar | 2.4 bar | ||
MICHELIN Power SuperMoto | 1.7 bar do 1.8 bar | 1.5 bar do 1.6 bar | 1.9 bar do 2.0 bar | 1.7 bar do 1.8 bar |
MICHELIN Power SuperMoto Rain - Drying | 2.3 bar | 1.8 bar | ||
MICHELIN Power SuperMoto Rain - Wet | 2.4 bar | 2.2 bar | ||
MICHELIN Power SuperMoto Rain - Soaking wet | 2.4 bar | 2.4 bar | ||
MICHELIN Power GP2 (3) | 2.1 bar | 1.9 bar |
(1) Ciśnienie mierzone, gdy opona i felga mają temperaturę otoczenia, bezpośrednio przed pierwszą jazdą albo bezpośrednio przed założeniem ogrzewaczy do opon.
(2) Michelin zaleca ustawienie wyższej temperatury opony, do 90°C.
(3) Po jeździe na torze i przed jazdą na ulicach należy wyregulować ciśnienie na zimnych oponach zgodnie z zaleceniami producenta.
Kierowcom ścigającym się na oponach z gamy MICHELIN Power Performance zespoły techniczne Michelin mogą udzielić na miejscu porad dotyczących regulacji ciśnienia w oponach motocyklowych w zależności od:
- temperatury powietrza/toru,
- przyczepności toru,
- poziomu umiejętności kierowcy.

Korzystanie z ogrzewaczy do opon:
Opony MICHELIN Power Slick ², MICHELIN Power Cup ², MICHELIN Power Cup EVO oraz MICHELIN Power GP zaprojektowano tak, by skrócić czas rozgrzewania: użycie ogrzewaczy nie jest więc obowiązkowe.
- Przy korzystaniu z ogrzewaczy do opon ciśnienie ustawiane w temperaturze otoczenia przed pierwszą jazdą powinno być takie samo jak bez ogrzewaczy.
- Użycie ogrzewaczy pozwala na szybsze osiągnięcie ciśnienia operacyjnego. W żadnym przypadku nie umożliwia natomiast startu z niższym ciśnieniem. Głównym celem korzystania z ogrzewaczy jest szybsze osiągnięcie optymalnego ciśnienia operacyjnego, tak by skrócić czas rozgrzewania opon na początku jazdy.
- Ogrzewacze należy stosować z temperaturą 90°C przez co najmniej godzinę przed pierwszą jazdą. W przypadku opon Supermoto Slick nie wolno przekraczać 70–80°C.
- Przy zimnej pogodzie nie należy ustawiać zbyt wysokiej temperatury ogrzewaczy. Im jest zimniej, tym niższa powinna być temperatura ogrzewacza, aby zapobiec schłodzeniu opon w trakcie jazdy. Zjawisko to może zakłócić postrzeganie przez kierowcę rzeczywistych osiągów.
- Korzystanie z ogrzewaczy na oponach MICHELIN Power Rain nie jest obowiązkowe. Jeśli zostaną użyte, należy ustawić ich temperaturę na 40°C.
- Podane zalecane wartości ciśnienia dotyczą użytkowania na torze. Do jazdy drogowej obowiązują wartości ciśnienia zalecane przez producenta. W przypadku opon torowych dopuszczonych do użytku drogowego albo opon szosowych do okazjonalnego użytku torowego po jeździe na torze należy koniecznie przywrócić wartość ciśnienia w oponach odpowiednią do użytkowania na drogach.
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo