
Opony letnie, opony całoroczne, opony zimowe... Zrozumienie tego, co kryje się za nazwami poszczególnych typów opon i która tak naprawdę będzie dla nas najlepszym wyborem może stanowić nie lada wyzwanie. Opony osobowe zasadniczo dzielą się na trzy kategorie, z których każda ma swoje plusy i minusy. Dlatego zrozumienie, czym charakteryzują się poszczególne kategorie może pomóc w doborze właściwej opony.
Różne rodzaje opon: który wybrać
Opony stanowią jedyny elementem kontaktu pojazdu z nawierzchnią, wobec czego muszą zapewniać efektywne przeniesienie mocy silnika, utrzymanie właściwego toru poruszania się pojazdu, umożliwiać skuteczne hamowanie, jak również utrzymywać ciężar pojazdu i pochłaniać wstrząsy. Innymi słowy: opona ma zapewniać bezpieczeństwo podczas jazdy. I dlatego dobór właściwego rodzaju opon jest tak istotny. Wszystkie samochody, niezależnie od typu, mają przypisane opony w odpowiednim rozmiarze o odpowiednim symbolu prędkości i indeksie nośności. Dalej, o doborze opon decydują także warunki klimatyczne w miejscu, w którym najczęściej się poruszamy, ponieważ będą one miały wpływ na osiągi naszych opon. Pierwszym kryterium wyboru opon będzie temperatura:
- opony zimowe przeznaczone do temperatury poniżej 7°C;
- opony letnie, które dobrze sprawdzają się na suchych i mokrych drogach w temperaturze powyżej 7°C;
- opony na 4 pory roku z oznakowaniem 3PMSF* przeznaczone do użytku przez cały rok w różnych warunkach pogodowych.
* Prosimy pamiętać, że w niektórych obszarach geograficznych korzystanie z opon z oznakowaniem 3PMSF w okresie zimowym jest obowiązkowe. Należy sprawdzić lokalne przepisy.

Opony letnie
To chyba najlepiej znane wszystkim opony. Opony letnie zapewniają osiągi w temperaturze powyżej 7°C zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Ich konstrukcja ma gwarantować znakomite osiągi pod względem
komfortu i zużycia paliwa, w przypadku opon drogowych
oraz przyczepności i wytrzymałość na torach wyścigowych w przypadku opon gamy Super Sport
Minusy: mocny spadek osiągów na zimnym podłożu i drogach zaśnieżonych.


Opony zimowe
Zalety opon zimowych: są projektowane do użytku w temperaturze poniżej 7°C i doskonale radzą sobie na nawierzchni mokrej i pokrytej śniegiem. Wraz z nadejściem sezonu zimowego opony letnie wymienia się najczęściej na opony zimowe. Minusy: w temperaturze powyżej 7°C opony zimowe tracą osiągi i mogą bardziej hałasować. Dlatego latem wraz z ociepleniem opony zimowe należy wymienić na opony letnie.
Osoby, dla których konieczność wymiany opon dwa razy w roku jest uciążliwa, mogą zastanowić się nad wyposażeniem swojego auta w opony całoroczne, na wszystkie 4 pory roku.


(1) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania na mokrej nawierzchni od 50 km/h do 0 km/h. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od 4°C do 6°C.

(2) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania na zaśnieżonej nawierzchni od 50 km/h do 0 km/h. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od -4°C do -6°C.

Opony całoroczne
Opony na 4 pory roku z oznakowaniem 3PMSF zyskały w ostatnich latach mocno na popularności, za czym stoi prawdopodobnie ich hybrydowa konstrukcja zapewniająca dobre działanie w różnych warunkach atmosferycznych w porównaniu z oponami letnimi lub zimowymi. Są one znacznie bezpieczniejsze dla kierowców przyzwyczajonych do jeżdżenia na oponach letnich przez cały rok, dlatego obecnie korzysta z nich wielu Europejczyków. Jeśli chodzi o kierowców, którzy są przyzwyczajeni do zmiany opon letnich na zimowe i odwrotnie każdego roku, wybór opon całorocznych z oznakowaniem 3PMSF (pod warunkiem, że będzie to możliwe z uwagi na warunki jazdy) ułatwi im życie, ponieważ umożliwi używanie tych samych opon przez cały rok, bez konieczności zmieniania ich co sześć miesięcy.