Opony letnie, opony całoroczne, opony zimowe... Zrozumienie tego, co kryje się za nazwami poszczególnych typów opon i która tak naprawdę będzie dla nas najlepszym wyborem może stanowić nie lada wyzwanie. Opony osobowe zasadniczo dzielą się na trzy kategorie, z których każda ma swoje plusy i minusy. Dlatego zrozumienie, czym charakteryzują się poszczególne kategorie może pomóc w doborze właściwej opony.
Różne typy opon: zasady doboru
Opony stanowią jedyny elementem kontaktu pojazdu z nawierzchnią, wobec czego muszą zapewniać efektywne przeniesienie mocy silnika, utrzymanie właściwego toru poruszania się pojazdu, umożliwiać skuteczne hamowanie, jak również utrzymywać ciężar pojazdu i pochłaniać wstrząsy. Innymi słowy: opona ma zapewniać bezpieczeństwo podczas jazdy. I dlatego dobór właściwego rodzaju opon jest tak istotny. Wszystkie samochody, niezależnie od typu, mają przypisane opony w odpowiednim rozmiarze o odpowiednim symbolu prędkości i indeksie nośności. Dalej, o doborze opon decydują także warunki klimatyczne w miejscu, w którym najczęściej się poruszamy, ponieważ będą one miały wpływ na osiągi naszych opon. Pierwszym kryterium wyboru opon będzie temperatura:
- Opony zimowe, są przystosowane do użytkowania w temperaturze maks. 7°C
- Opony letnie, which perform well on dry and wet road surfaces at temperatures above 7 °C;
- Opony całoroczne, designed to be used year-round in a range of weather conditions.
Opony letnie
To chyba najlepiej znane wszystkim opony. Opony letnie zapewniają osiągi w temperaturze powyżej 7°C zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Ich konstrukcja ma gwarantować znakomite osiągi pod względem
komfortu i zużycia paliwa, w przypadku opon drogowych
oraz przyczepności i wytrzymałość na torach wyścigowych w przypadku opon gamy Super Sport
Minusy: mocny spadek osiągów na zimnym podłożu i drogach zaśnieżonych.
Opony zimowe
Zalety opon zimowych: są projektowane do użytku w temperaturze poniżej 7°C i doskonale radzą sobie na nawierzchni mokrej i pokrytej śniegiem. Wraz z nadejściem sezonu zimowego opony letnie wymienia się najczęściej na opony zimowe. Minusy: w temperaturze powyżej 7°C opony zimowe tracą osiągi i mogą bardziej hałasować. Dlatego latem wraz z ociepleniem opony zimowe należy wymienić na opony letnie.
Osoby, dla których konieczność wymiany opon dwa razy w roku jest uciążliwa, mogą zastanowić się nad wyposażeniem swojego auta w opony całoroczne, na wszystkie 4 pory roku.
(1) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania na mokrej nawierzchni od 50 km/h do 0 km/h. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od 4°C do 6°C.
(2) Średnia różnica w długości drogi hamowania samochodu na oponach zimowych i letnich. Droga hamowania na zaśnieżonej nawierzchni od 50 km/h do 0 km/h. Na podstawie wyników testów przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2013 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 w temperaturze od -4°C do -6°C.
Opony całoroczne
Z roku na rok opony całoroczne cieszą się wśród kierowców coraz większą popularnością. Ich hybrydowa konstrukcja, łącząca technologie stosowane w oponach letnich i zimowych, sprawia, że opony całoroczne zapewniają dobre osiągi w większej rozpiętości warunków pogodowych niż opony letnie lub zimowe. Opony całoroczne są znacznie bezpieczniejsze dla kierowców przyzwyczajonych do korzystania z opon letnich przez cały rok, których na europejskich drogach jest coraz więcej. Dla osób przyzwyczajonych do sezonowej wymiany opon wybór opon całorocznych (o ile tylko pozwalają na to warunki klimatyczne) może być sporym udogodnieniem, które wyeliminuje konieczność wymiany opon co 6 miesięcy.