Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Ponieważ powietrze w sposób naturalny po trochu uchodzi z opon, ważne jest regularne mierzenie ciśnienia w oponach. W przeciwnym razie istnieje ryzyko utraty przyczepności i wydłużenia drogi hamowania. Może to także spowodować uszkodzenie opon, skrócenie ich trwałości i zwiększenie zużycia paliwa.
Zobaczmy, jak uniknąć tych zagrożeń.
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach swojego samochodu?
Na stacji paliw
Najłatwiejszym sposobem, aby to zrobić, jest wybranie się na stację paliw, która dysponuje stanowiskiem z kompresorem.
Najłatwiejszym sposobem, aby to zrobić, jest wybranie się na stację paliw, która dysponuje stanowiskiem z kompresorem.
Po ustaleniu ciśnienia zalecanego przez producenta wkładamy dyszę kompresora do zaworu.
Sprawdzamy, czy wskazanie ciśnienia w oponach pokrywa się z zaleceniem.
Jeśli nie, naciskamy przycisk i nie puszczamy go, dopóki nie zostanie osiągnięte prawidłowe ciśnienie.
W domu także można zmierzyć i skorygować ciśnienie w oponach. Potrzebny jest do tego przenośny kompresor, który można kupić w sklepie.
Akcesoria samochodowe takie jak przenośny kompresor MICHELIN są dostępne na stronie Michelin Lifestyle Ltd wraz z szeroką gamą innych markowych produktów.
Najlepiej jest wykonywać każdy pomiar za pomocą tego samego kompresora, aby różnica w kalibracji między dwoma urządzeniami nie wpływała na poziom ciśnienia w oponach.
Sprawdź ciśnienie swoich opon w serwisach Euromaster.
Kiedy powinno się sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach?
Zawsze należy mierzyć ciśnienie w oponach, gdy opony długo nie były używane lub są używane bardzo mało.
Dlaczego? Ponieważ podczas jazdy opony się nagrzewają, co powoduje wzrost ciśnienia w nich. Jeśli zmierzymy ciśnienie w oponach po jeździe przez dłuższy czas, odniesiemy wrażenie, że opony są nadmiernie napompowane, i możemy (niesłusznie) chcieć spuścić z niej powietrze, aby to skorygować.
Pomiar ciśnienia w oponach należy przeprowadzać, gdy samochód przejechał mniej niż 2 km. Pozwoli to uzyskać prawdziwy obraz ciśnienia w oponach. W razie potrzeby oponę można dopompować, jeśli ciśnienie w niej jest niskie.
Co z kołem zapasowym?
Podczas procesu pomiaru ciśnienia w oponach często zapomina się o oponie zapasowej. Jeśli jednak samochód jest w nią wyposażony, należy mieć pewność, że można na niej polegać w przypadku przebicia jednej z opon. Oponę zapasową także należy regularnie kontrolować, nawet jeśli na co dzień się z niej nie korzysta. Pamiętajmy zatem, aby mierzyć ciśnienie także w niej.
Jak często powinno się sprawdzać ciśnienie w oponach?
Niewielka utrata ciśnienia powietrza jest zjawiskiem normalnym niezależnie od wieku i stopnia zużycia opon. W miarę, jak opona się toczy, uchodzi z niej trochę powietrza. Dlatego zalecamy przeprowadzanie pomiaru ciśnienia w oponach raz w miesiącu, aby uniknąć opisanych powyżej zagrożeń.
Przyczyny utraty ciśnienia
Dlaczego jedne opony tracą ciśnienie szybciej niż inne?
Istnieją różne przyczyny:
- Jeśli zawór opony jest nieco porowaty, powietrze może uchodzić z opony szybciej niż normalnie.
- Gdy felga jest stara i zardzewiała, może także powodować uszkodzenie opony i utratę ciśnienia.
- Jeśli samochód jest długo parkowany w tym samym miejscu, powietrze będzie uchodziło szybciej z tych opon, które są wystawione na działanie słońca.
- Przebicie, na przykład gwoździem, może skutkować powolną i stałą utratą ciśnienia.
Jeśli w trakcie comiesięcznej kontroli zostanie zaobserwowana wyraźna różnica pomiaru ciśnienia między jedną oponą a innymi, może to być oznaka usterki. W takim przypadku należy zlecić kontrolę w specjalistycznym zakładzie.
Mniejsze różnice ciśnienia między oponami są typowym objawem. Należy wyrobić sobie nawyk mierzenia ciśnienia w oponach co miesiąc, aby uniknąć niedopompowania i przyspieszonego zużycia opon.