Auto Background conseil conduite hiver route winter Tips and Advice

FAQ Jak wybierać odpowiednie opony

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Czy potrzebuję opon zimowych, jeśli mam pojazd 4x4?

Pojazdy 4x4, znane również jako pojazdy z napędem na 4 koła, zapewniają większą przyczepność na śniegu niż pojazdy z napędem na jedną oś. Mimo to ich osiągi będą gorsze od osiągów wyposażonych w opony na śnieg (opony zimowe 3PMSF lub opony całoroczne 3PMSF).

Podczas jazdy na oponach letnich napęd na 4 koła może częściowo kompensować brak przyczepności podczas jazdy pod górę. Jednak podczas zjazdu ze wzniesienia napęd 4x4 nie będzie mieć większego znaczenia, a ponieważ pęd zjeżdżającego pojazdu będzie większy, to jazda na nieodpowiednich oponach będzie niebezpieczna. Korzyści z opon 3PMSF są niepodważalne.


Czy łańcuchy śniegowe można zakładać na dowolnym pojeździe?

W większości pojazdów można stosować łańcuchy tradycyjne.

Ale w niektórych pojazdach wymagany będzie montaż określonego typu łańcuchów.

Zaczynamy od sprawdzenia w instrukcji obsługi samochodu, czy pojazd jest przystosowany do montażu standardowych łańcuchów. Niektóre pojazdy z założonymi klasycznymi łańcuchami nie powinny być dopuszczone do ruchu drogowego z uwagi zbyt małego prześwitu między oponami a nadwoziem samochodu. Montaż łańcuchów w takim pojeździe może spowodować uszkodzenie opon lub części pojazdu. W takim przypadku zalecane będzie stosowanie łańcuchów w układzie drabinkowym.

Aby dowiedzieć się więcej o łańcuchach w ofercie MICHELIN LIFESTYLE, kliknij tutaj.

Co daje stosowanie opon z kolcami?

W regionach i krajach, w których stosowanie opon z kolcami jest dozwolone, opony tego typu poradzą sobie najlepiej nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych. Opony z kolcami zapewniają większe osiągi od zimowych opon bez kolców na gołoledzi i drogach oblodzonych.

Czy można poruszać się na oponach z kolcami po drogach publicznych?

Można  ruszać w drogę z oponami z kolcami, pod warunkiem przestrzegania określonych zasad obowiązujących w poszczególnych krajach.

Po montażu opon z kolcami należy umieścić specjalną naklejkę z tyłu pojazdu i nie przekraczać prędkości 90 km/h.

Jakie jest różnica między oponami zimowymi, oponami śniegowymi i oponami z termogumy

Zasadniczo nie ma większych różnic między tymi oponami. Wraz z rozwojem nowych technologii ewoluowało również nazewnictwo tych opon. Dziś nazywamy je po prostu oponami zimowymi, ponieważ o ich zaletach można przekonać się nie tylko na drogach pokrytych śniegiem, ale wszystkich warunkach zimowych, w szczególności na mokrej nawierzchni w temperaturze poniżej 7°C.

Czym różnią się tradycyjne łańcuchy śniegowe od łańcuchów tekstylnych?

Oba typy łańcuchów różnią się przede wszystkim konstrukcją. Łańcuchy śniegowe zakłada się na bieżnik opony, natomiast łańcuchy tekstylne, potocznie zwane skarpetami śniegowymi zakłada się na całe koło. Podczas stosowania typowego łańcucha śniegowego przyczepność zawdzięczamy oponie i łańcuchowi. W nakładkach tekstylnych o przyczepność dba materiał, z którego zrobiona jest nakładka.

Na ubitym śniegu skuteczność obu rozwiązań jest podobna, ale na świeżym śniegu i gołoledzi tradycyjne łańcuchy będą bardziej skuteczne. Są one również bardziej wytrzymałe i odporne na uszkodzenia na odśnieżonych drogach. Zaletą nakładek tekstylnych jest z kolei szybkość i łatwość montażu.

Jeszcze do niedawna na rynku dostępne były wyłącznie metalowe łańcuchy śniegowe. Jednak w ciągu ostatnich kilkunastu lat na rynku zaczęły pojawiać się inne rozwiązania, również za sprawą Michelin. W ofercie firmy pojawiły się nakładki tekstylne (SOS Grip) oraz łańcuchy kompozytowe (Michelin Easy Grip), cenione między innymi za łatwość montażu i coraz lepszą skuteczność.
 

Aby dowiedzieć się więcej o łańcuchach w ofercie Michelin, wejdź na stronę https://www.michelin.pl/home-auto/promo-2024

Czy do opon zimowych potrzebujemy specjalnych felg?

Opony zimowe można montować na zwykłych felgach. Kierowcom, którzy używają opon zimowych, Michelin zaleca używanie opon letnich w okresie letnim. Pociąga to za sobą konieczność dwukrotnej zmiany opon w ciągu roku:

  • wiosną - zmiana opon zimowych na letnie
  • jesienią - zmiana opon letnich na zimowe

Oczywiście zmiana opon wiąże się z koniecznością posiadania dwóch kompletów ogumienia, co wiąże się z pewnym wydatkiem. Jedną z możliwości jest posiadanie dwóch kompletów kół (felgi + opony), jednego z oponami zimowymi i drugiego z oponami letnimi.

W ten sposób wymiana ogumienia będzie polegać na odkręceniu jednych kół i przykręceniu drugich, dzięki czemu będziemy w stanie zaoszczędzić nieco pieniędzy.

2312 urb iframe 280x280 v3
CZY JESTEŚ PROFESJONALISTĄ, KTÓRY MUSI OSZACOWAĆ OSZCZĘDNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZEBIEGIEM OPON DO SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH?

Powinieneś wypróbować kalkulator MICHELIN Agilis dla samochodów dostawczych.
Jest bardzo łatwy i dokładny. Nie uwierzysz, ile możesz zaoszczędzić!

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny