Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
System TPMS (system monitorowania ciśnienia w oponach) umożliwia wykrywanie zbyt niskiego ciśnienia w oponach.Od 1 listopada 2014 r. TPMS jest obowiązkowym wyposażeniem w Europie (w USA od 2007 r.), co oznacza, że jeśli samochód był wyprodukowany po tej dacie, musi być w nie wyposażony.
W wymiarze praktycznym TPMS jest w stanie sygnalizować poziom ciśnienia w oponach na desce rozdzielczej w formie wskaźnika lub lampki ostrzegawczej.
W jaki sposób działa czujnik ciśnienia w oponach?
Wykrywanie w TPMS może działać na dwóch zasadach: bezpośrednio i pośrednio.
System bezpośredni
W systemie bezpośrednim sygnał ciśnienia przesyłany jest w czasie rzeczywistym z czujnika ciśnienia w oponach umieszczonego w oponie lub zaworze. Jest on odbierany przez komputer pokładowy, który odpowiada za wyświetlenie informacji na desce rozdzielczej. Zależnie od samochodu wyświetlenie może przybierać różne formy:
Lampka ostrzegacza lub sygnalizacyjna
Wskazaniami poziomu ciśnienia w oponach
System pośredni
W systemie pośrednim ciśnienie w oponach jest obliczane przez system monitorowania ciśnienia w oponach na podstawie prędkości obrotowej koła, która używana jest także przez systemy ABS (przeciwblokujący układ hamulcowy) i ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).
Prędkość obrotowa wzrasta w miarę, jak średnica koła zmniejsza się wskutek niedopompowania. Informacja ta wysyłana jest następnie do deski rozdzielczej przez TPMS.
TPMS: zalety i wady
Zaletą tego systemu jest fakt, że automatycznie ostrzega o ciśnieniu w oponach. Można by zatem pomyśleć, że nie trzeba już jeździć co miesiąc do stacji obsługi, ponieważ od tego jest TPMS, aby sygnalizował, kiedy należy napompować opony. Jednak takie podejście jest niewskazane.
System TPMS ma bowiem jedną wadę: reaguje dopiero, gdy z opony ujdzie 20% powietrza, co odpowiada średnio stracie ciśnienia rzędu 0,4 bar.
Dlaczego jest to problem?
Ponieważ uważa się, że na tym poziomie ciśnienia opona jest już niedopompowana w stopniu powodującym jej przyspieszone zużycie.Jeśli opona zużywa się szybciej, będzie musiała zostać wymieniona wcześniej niż zakładano. To przekłada się na dodatkowe koszty.
As handy as this indicator is, it is still recommended to check your tyre pressure once a month to avoid having to replace your tyres prematurely.
Niezależnie od tego, jak wygodny jest ten wskaźnik, nadal zaleca się mierzenie ciśnienia w oponach raz w miesiącu, aby uniknąć częstej wymiany opon.
Jak konfigurować TPMS?
Nie jest wymagane żadne specjalne działanie, ponieważ optymalne ciśnienie w danych oponach zostało już zaprogramowane w systemie ostrzegawczym. Gdy jedna z opon jest niedopompowana (tzn. ciśnienie w niej wynosi poniżej 20% zalecanego ciśnienia), na desce rozdzielczej zapali się lampka. W ten sposób TPMS sygnalizuje, że z którąś oponą w samochodzie jest problem.
Kiedy należy kalibrować TPMS?
W takim przypadku fachowiec musi przeprogramować TPMS, aby ostrzegał o ewentualnym spadku ciśnienia zgodnie z nową konfiguracją.
Wymiana czujnika ciśnienia w oponach
Trwałość czujników ciśnienia w oponach wynosi teoretycznie od 5 do 7 lat.
Wynika to z tego, że czujniki ciśnienia w oponach są wystawione na działanie korozji, wstrząsów i wysokich prędkości podczas jazdy po autostradzie.
W razie usterki można zlecić wymianę wadliwego czujnika ciśnienia w oponach w specjalistycznym sklepie opony.