Czy opony wzmocnione są obowiązkowe w samochodach dostawczych?

CZY OPONY WZMOCNIONE SĄ OBOWIĄZKOWE W SAMOCHODACH DOSTAWCZYCH?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Czym są opony wzmocnione? Kiedy ich używać? Jakie są korzyści z ich użytkowania? Czy są obowiązkowe w samochodach dostawczych? W tym artykule odpowiadamy na te pytania.

Co oznacza termin „opona wzmocniona”?

Opony wzmocnione to zgodnie z nazwą opony o wzmocnionym karkasie. Wzmocnienie opony podnosi jej wytrzymałość i nośność.

Oprócz większej nośności opony wzmocnione są także bardziej odporne na uszkodzenia podczas jazdy po nierównym podłożu, najeżdżania na krawężniki, dziury w jezdni itp.

Jak rozpoznać oponę wzmocnioną?

Opony wzmocnione można rozpoznać po oznaczeniach na bokach. Istnieje kilka oznaczeń, które szczegółowo omawimy poniżej:

oznaczenie c

Oznaczenie „C”.

Oznaczenie „C” znajdziemy na oponach do samochodów dostawczych. Z uwagi na to, że te pojazdy przewożą zwykle dość ciężkie ładunki, takie jak sprzęt budowlany czy przesyłki, to muszą one być wyposażone we wzmocnione opony przystosowane do takiego obciążenia.

Opony z oznaczeniem „C” są projektowane specjalnie do pojazdów tego typu i mają większy indeks nośności od opony standardowych.

Warto zaznaczyć, że jeden rozmiar opony może mieć kilka indeksów nośności, np. indeks nośności 115/113 lub 121/119 dla rozmiaru 235/65R16 MICHELIN Agilis CrossClimate. Wyboru opony należy zatem dokonywać w zależności od obciążenia pojazdu.

Oznaczenia XL i REINF (lub RF)

Oznaczenia XL i REINF (lub RF)

Oznaczenie XL (Extra Load) znajdziemy na oponach do samochodów osobowych o dużej masie własnej.

Oznaczenie XL (Extra Load) posiadają opony o indeksie nośności wyższym od indeksu standardowych opon w tym samym rozmiarze. Opony z takim oznaczeniem wytrzymują większe obciążenie.

Oznaczenie REINF lub RF (od ang. reinforced) oznacza oponę o wyższym indeksie nośności dla większych obciążeń.

Jednak warto podkreślić, że opony z oznaczeniami XL i REINF są przeznaczone do cięższych samochodów osobowych, a nie do samochodów dostawczych.

Do samochodów dostawczych przeznaczone są tylko opony z oznaczeniem „C” ze wzmocnionym karkasem.

Czy opony wzmocnione są obowiązkowe w samochodach dostawczych?

Montaż wzmocnionych opon może być obowiązkowy w następujących przypadkach:

  • Jeśli posiadasz samochód dostawczy, to musisz zamontować w nim opony z oznaczeniem „C”.
  • Jeśli posiadasz samochód dostawczy o rozmiarach porównywalnych z samochodem osobowym (np. Citroën Berlingo lub Renault Kangoo) nie musi mieć opon z oznaczeniem „C”, choć w niektórych przypadkach mogą być wymagane opony z oznaczeniami XL lub REINF.
  • Opony z oznaczeniem XL i REINF są przeznaczone do cięższych samochodów osobowych, ale nie są obowiązkowe w samochodach dostawczych.
samochody dostawcze

Jeśli nie wiesz, którą oponę wybrać, to sprawdź zalecenia producenta pojazdu zawarte w jego instrukcji obsługi. Jeśli w instrukcji nie ma informacji o wymogu montażu opon z oznaczeniem „C”, to kieruj się podanym w instrukcji indeksem nośności.

Wzmocnione opony MICHELIN

W gamie opon MICHELIN Agilis Van do samochodów dostawczych znajdziemy opony z oznaczeniem „C” o wyższym indeksie nośności.

michelin agilis 3

MICHELIN Agilis 3

Opona MICHELIN Agilis 3 (z oznaczeniem „C”) ze wzmocnionym karkasem pomoże Ci zadbać o Twoją firmę, a dzięki trwałości opony, Twoja firma bedzie bardziej przyjazna dla środowiska. Ta ekologicznie zaprojektowana opona do samochodów dostawczych znacząco obniża emisję CO2(2) i generuje mniej odpadów(3). Dzięki mocnej konstrukcji opona znakomicie radzi sobie z dziurami w drodze i nierównym podłożem(4).

michelin agilis crossclimate

MICHELIN Agilis CrossClimate

Całoroczna opona do samochodów dostawczych (oznaczenie „C”) zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie, trwałości, trakcji i spokoju w każdej pogodzie i na każdym podłożu. Wzmocniona konstrukcja zapewnia większą odporność na uszkodzenia i zużycie. Opona jest jednym z liderów z zakresie hamowania na suchej nawierzchni(5), posiada klasę A przyczepności na mokrej nawierzchni klasy A(6), dzięki czemu zapewnia bezpieczeństwo i trakcję na trudnym podłożu, takim jak błoto, trawa, żwir czy śnieg (oznaczenie 3PMSF)(7).

michelin agilis alpin

MICHELIN Agilis Alpin

Na wzmocnionej oponie MICHELIN Agilis Alpin (oznaczenie „C”) nie będą Ci straszne opady śniegu. Opona powstała, aby zapewniać użytkownikom samochodów dostawczych wysoki poziom bezpieczeństwa, kontrolę na drodze i mobilność w zimie. Opona stworzona z myślą o mocnym przyspieszaniu na śniegu(8) i optymalnej kontroli i mobilności na drodze (oznaczenie 3PMSF). Wzmocniona konstrukcja wytrzymuje duże obciążenia i ciężkie warunki użytkowania.

Nie zapominaj o ciśnieniu!

Bez względu na to, jakie wzmocnione opony wybierzesz do swojego pojazdu, pamiętaj, aby raz w miesiącu sprawdzać w nich ciśnienie tak, aby było zgodne z zaleceniami dla samochodów dostawczych lub zaleceniami producenta opon.

INFORMACJE PRAWNE

(1) Średnio, w porównaniu z oponą poprzedniej generacji. Na podstawie wyników testów hamowania od 60 km/h do 20 km/h przeprowadzonych przez TÜV SÜD w 2012 r. na oponach w rozmiarze 195/65 16C 104/102 R.

(2) - CO2 - Na podstawie wyników wewnętrznego badania cyklu życia „Analyse Cycle de Vie” (ACV) przeprowadzonego we wrześniu 2019 r. w Centrum Technologicznym Michelin, w którym porównano osiągi opon MICHELIN Agilis 3 i MICHELIN Agilis+ w rozmiarze 235/65 R16 115/113R. Jedna opona MICHELIN Agilis 3 generuje o 1,3 kg CO2/1000 km mniej od MICHELIN Agilis+. Dla samochodu dostawczego na komplecie 4 opon MICHELIN Agilis 3 pokonującego rocznie 20 000 km emisje CO2 w tym okresie będą niższe o 104 kg​. Przy założeniu, że jedno drzewo może zaabsorbować przeciętnie do 35 kg CO2 rocznie (w zależności od rodzaju i wieku - źródło: CSR i Platforma Zrównoważonego Rozwoju), obniżenie emisji gazu o 104 kg, czyli równowartość ilości gazu pochłanianego przez 3 drzewa.

(3) - waga opon - Opona MICHELIN Agilis 3 jest lżejsza o ok. 1,6 kg od opony MICHELIN Agilis+. 

(4) - technologie - Opona posiada specjalne tarcze ochronne na bokach chroniące je przed uszkodzeniem, a odporna na otarcia mieszanka gumowa, z której wykonano oponę jest oparta na innowacyjnej technologii stosowanej w oponach ciężarowych.

(5) - hamowanie na suchej nawierzchni - Wyniki przeprowadzonych przez IDIADA na zlecenie Michelin w latach 2017 i  2019 testów hamowania na suchej nawierzchni opon w rozmiarze 235/65 R16C 115/113 R zamontowanych w Mercedesie-Benz Sprinter. Porównanie z oponami letnimi, zimowymi i całorocznymi klasy premium głównych konkurentów. Porównanie opon MICHELIN Agilis CrossClimate (40,7 m) z BRIDGESTONE Duravis 660 (41,7 m), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (41,7 m), CONTINENTAL VanContact Winter (47,1 m), PIRELLI Carrier™ Winter (46,9 m) oraz porównanie MICHELIN Agilis CrossClimate (41,5 m) z CONTINENTAL VanContact™ 4Season (47,1 m), PIRELLI Carrier™ All Season (44,0 m) oraz w 2019 r. porównanie MICHELIN Agilis CrossClimate (46,2 m) z GOODYEAR Vector 4 Seasons Cargo (49,5 m).

(6) - przyczepność na mokrej nawierzchni - MICHELIN Agilis CrossClimate posiada klasę A przyczepności na mokrej nawierzchni z europejskich etykiet.

(7) - osiągi na śniegu - Opona MICHELIN Agilis CrossClimate posiada homologację do użytkowania na śniegu (oznaczenie 3PMSF). 

(8) - osiągi na śniegu - Opona MICHELIN Agilis Alpin posiada homologację do użytkowania na śniegu (oznaczenie 3PMSF). 

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny