
Wskazówki i porady na temat motocykli
Być może uszkodzenia opon motocyklowych to dla Ciebie nowy temat, ponieważ nieczęsto się o nim mówi. Ma jednak istotne znaczenie dla wszystkich rodzajów opon, zwłaszcza zaś dla opon wyścigowych, szczególnie przy ich obsłudze i przechowywaniu.
Dlaczego to takie ważne? Ponieważ nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących temperatury opon może spowodować ich poważne uszkodzenia, do tego stopnia, że staną się niezdatne do użytku.
Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o zagrożeniach i o środkach ostrożności, jakie należy podjąć w związku z uszkodzeniami opon motocyklowych.
Jakich rodzajów opon dotyczy to zagadnienie?
Mówimy tu głównie o oponach wysokich osiągów, czyli takich, które są używane w ekstremalnych warunkach, na przykład podczas wyścigów. Ze względu na dobre właściwości jezdne na torze w wysokiej temperaturze opony te są szczególnie wrażliwe na zimno i wymagają podjęcia szczególnych środków ostrożności, które opisujemy niżej.
Opony motocyklowe zaprojektowane do innych celów niż wyścigi (szosowe, terenowe, miejskie itp.) mają inną konstrukcję i ich temperatura nie wzrasta tak mocno. Dlatego zimno nie ma na nie tak dużego wpływu i podobne środki ostrożności nie są potrzebne.
Dlaczego niskie temperatury mają negatywny wpływ na opony wyścigowe?
Opony wysokich osiągów potrzebują więcej czasu, by osiągnąć optymalną temperaturę, niż konwencjonalne opony szosowe (dlatego często stosuje się do nich ogrzewacze, aby nadać im właściwą temperaturę przed rozpoczęciem wyścigu), mogą jednak wytrzymać większe przeciążenia i wyższe temperatury.

Ogrzewacze stosuje się, by nadać oponom właściwą temperaturę przed rozpoczęciem wyścigu
Im bardziej ograniczony jest sposób użytkowania opony, tym więcej pojawia się zagrożeń związanych z temperaturą.
Opony torowe wymagają użycia specjalnej mieszanki gumy, która wytrzyma bardzo wysokie temperatury (związane z bardzo dobrą przyczepnością).
To dzięki tej mieszance opony tego typu utrzymują wysokie osiągi nawet po rozgrzaniu do 150°.

Dzięki specjalnej mieszance gumy opony utrzymują wysokie osiągi nawet w temperaturze 150°.
Negatywną konsekwencją jest to, że nie wolno ich narażać na niskie temperatury. Dotykanie takich opon, kiedy są zimne, może spowodować dosłowne ukruszenie się bieżnika albo innego fragmentu, jak gdyby guma była zrobiona ze szkła.
Dlatego należy dołożyć starań, by przechowywać opony we właściwych warunkach, unikając niskich temperatur. Jeśli takie temperatury wystąpią, opon nie należy w ogóle ruszać.
Temperatura uszkodzenia
Jest to problem, z którym mierzy się każdy producent opon: w ekstremalnych temperaturach nie da się uniknąć utraty osiągów opon i ryzyka nieodwracalnych uszkodzeń.
Istnieje graniczna niska temperatura, w której guma traci elastyczność i staje się krucha. Określa się ją jako temperaturę zeszklenia.
Kruszenie gumy na zimnie może wystąpić tylko wewnątrz opony i pozostać niewidoczne. Może także objawiać się jako jedno drobne pęknięcie albo wiele większych na całym obwodzie opony.

Przykład kruszenia się gumy po wystawieniu opony na działanie niskich temperatur
Wpływ temperatury na osiągi
Wszyscy wiemy, że opona pod wpływem niskiej temperatury traci przyczepność.
Istnieje jednak również graniczna wysoka temperatura, w której guma robi się ciastowata/lepka. Określa się to jako punkt odwrócenia. Osiągi opony ucierpią również wtedy, gdy jej temperatura przekroczy ten próg.
W tym zakresie temperatur znakomita większość naszych opon działa jednak bez przeszkód.
Różne temperatury graniczne dla różnych gam opon
Jak widać w poniższej tabeli, różne gamy naszych opon torowych mają różne poziomy tolerancji.

Aby uniknąć uszkodzeń przy transporcie i przechowywaniu, opon z gamy MICHELIN Power Performance nie należy ruszać w temperaturze poniżej 10°C.
Niższy próg 5°C obowiązuje dla następujących gam:
a jeszcze niższy próg -10°C dla następujących gam:
Przed montażem i demontażem zaleca się, by przez co najmniej 24 godziny przechowywać oponę MICHELIN Power Performance w miejscu, w którym temperatura jest równa 15°C lub wyższa.
W przypadku opon MICHELIN Power Slick², MICHELIN Power Cup² oraz MICHELIN Power Cup EVO temperatura otoczenia musi być równa lub wyższa niż 10°C przez 24 godziny przed montażem lub demontażem.

Opon MICHELIN Power Performance nie należy dotykać w temperaturze poniżej 10°C
Jak sprawdzić temperaturę opon?
Aby sprawdzić temperaturę opon, wystarczy użyć zwykłego termometru. Jeśli opona przebywa w danym pomieszczeniu od kilku godzin, można założyć, że jej temperatura odpowiada temperaturze otoczenia.
Znakomite osiągi na torze
Dzięki tym prostym środkom ostrożności będziesz mieć zapewnione znakomite osiągi i niezrównaną przyjemność z jazdy motocyklem po torze!
Wybierz najlepsze opony torowe do swojego motocykla
MICHELIN Power Performance 24
Sportowe
★★★★★
★★★★★
Utrzymanie zwycięskiego tempa, godzina po godzinie!
Niedopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź
MICHELIN Power Performance Slick
Sportowe
★★★★★
★★★★★
Zwycięskie tempo na każdym okrążeniu!
Niedopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź
MICHELIN Power Slick 2
Roadstery – Szosowe
Sportowe
★★★★★
★★★★★
Zaprojektowana z myślą o maksymalnej przyczepności na torze
Niedopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź
MICHELIN Power Cup 2
Roadstery – Szosowe
Sportowe
★★★★★
★★★★★
Zaprojektowane z myślą o torze, zatwierdzone do ruchu drogowego
Dopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź
MICHELIN Power Cup Evo
Roadstery – Szosowe
Sportowe
★★★★★
★★★★★
Dopuszczona do ruchu drogowego, opona zaprojektowana została do użytku torowego dla motocykli o mniejszej pojemności
Dopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź
MICHELIN Power Supermoto Rain
Supermoto
★★★★★
★★★★★
Opona do wyścigów supermoto, nawet podczas deszczu
Niedopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź
MICHELIN Power Rain
Roadstery – Szosowe
Sportowe
★★★★★
★★★★★
Deszczowa opona torowa
Niedopuszczona do ruchu drogowego
Sprawdź