Moto Tło Jak zmienić oponę motocyklową Opony

Jak zmienić oponę motocyklową

W tym poradniku pokazujemy, jak zmienić oponę motocrossową albo oponę do motocykla terenowego do innych aktywności (enduro, trial, rajd, jazdy przełajowe).

Pamiętaj, że nie zaleca się samodzielnej wymiany opon motocyklowych do użytku drogowego, ponieważ jest to bardziej złożona procedura, wymagająca wyważania kół. Jeśli chcesz wymienić oponę szosową, skontaktuj się ze specjalistą. Najbliższego mechanika znajdziesz tutaj.

Treść artykułu

Akcesoria do zmiany opon motocyklowych

Moto Edito michelin starcross 6 hard en product in context 1 nosignature square Opony
  • 2 łyżki do opon (lepiej 3)
  • 1 smar montażowy do opon (schnący na powietrzu, np. woda z mydłem; nie stosować tłuszczu, ponieważ może spowodować ślizganie się obręczy i oderwanie zaworu)
  • 1 miernik ciśnienia w przypadku opony z dętką
  • 1 klucz do wykręcania wkładów zaworów w przypadku opony z dętką (opcjonalnie)
  • 1 wilgotna szmatka (opcjonalnie)
  • 1 dźwignia (opcjonalnie)
  • 1 para rękawic (opcjonalnie)
     

Jeśli nie masz stanowiska do wymiany opon, możesz wykonać opisywane tu kroki na kartonowym pudełku na podłodze, aby nie uszkodzić boku koła od strony gruntu. Przestroga: Ze względu na niską wytrzymałość czoła opony, na początku połóż koło na drugim boku. Kiedy trzeba je będzie odwrócić, podłóż pod tarczę szmaty dla ochrony. Najpierw przyjrzymy się, jak zmienić oponę motocyklową wyposażoną w dętkę. Następnie zobaczymy, jak działać, jeśli opona zawiera MICHELIN Bib MousseTM.

1 - Jak zmienić oponę motocyklową z dętką:

1. Zdejmij nakrętkę zaworu
2. Wciśnij środek zaworu, aby spuścić powietrze z dętki (albo użyj klucza do wykręcania wkładów zaworów, aby spuścić całe powietrze)
3. Całkowicie wykręć zawór
4. Częściowo odkręć śrubę chwytaka, aby poluzować oponę
5. Przy pomocy dźwigni zdejmij boki z obu stron opony (albo naciśnij mocno, aby ją poluzować)
6. Przy użyciu łyżki zdejmij oponę z obręczy na całym obwodzie
7. Wyjmij całkowicie dętkę
8. Przy użyciu łyżki wyciągnij oponę z obręczy i przygnieć ją tarczą koła
9. Przy użyciu drugiej łyżki powtórz tę czynność około 15 cm dalej. Przygnieć oponę tarczą koła i wyjmij pierwszą łyżkę.
10. Kontynuuj zdejmowanie opony, używając na zmianę obu łyżek, aż do całkowitego wyciągnięcia krawędzi opony z obręczy na całym obwodzie
11. Obróć koło

12. Nasmaruj krawędź opony z tej strony
13. Powtórz kroki 6 oraz 8–10
14. Wsuń łyżkę między oponę a dolną część obręczy i podważ oponę na całym obwodzie (pamiętaj, by opona po jednej stronie znajdowała się pod obręczą, aby łatwiej było wyjąć ją z drugiej strony przy pomocy łyżki)
15. Oczyść wnętrze obręczy wilgotną szmatką
16. Sprawdź dno obręczy; w razie uszkodzeń wymień ją, ponieważ grozi to uszkodzeniem dętki
17. Załóż nową oponę na obręcz (pamiętaj o prawidłowym kierunku obrotów)
18. Umieść dętkę w środku, tak by zawór był równo z otworem
19. Jeśli wkład zaworu został wcześniej wykręcony przy użyciu klucza, włóż go z powrotem w dętkę
20. Napompuj częściowo dętkę, żeby nie była pusta, ale pozostała elastyczna
21. Nasmaruj krawędź opony z obu stron
22. Przy pomocy łyżki do opon załóż oponę z powrotem na całym obwodzie, wsuwając łyżkę między oponę a dolną krawędź obręczy i podważając ją

23. Wprowadź zawór w otwór w obręczy i dokręć nakrętkę do 3/4
24. Załóż część opony przy użyciu łyżki i przygnieć ją czołem opony
25. Zakładaj oponę stopniowo przy pomocy drugiej łyżki. Pod koniec w razie potrzeby użyj trzeciej łyżki i również przygnieć ją tarczą koła, aby lepiej przytrzymać krawędź zdjętej opony. Upewnij się, że przeciwległa część znajduje się pod obręczą
26. Odwróć koło i skontroluj drugą stronę, żeby zobaczyć, czy obręcz jest dopasowana na całym obwodzie
27. Zdejmij osłonę i napompuj oponę, aby prawidłowo osadzić stopkę na obręczy
28. Załóż osłonę z powrotem
29. Upewnij się, że opona jest prawidłowo scentrowana na obręczy
30. Dokręć śrubę chwytaka i śrubę zaworu
31. Przy użyciu sprężarki dopompuj oponę do zalecanego ciśnienia
32. Załóż nakrętkę zaworu, aby zabezpieczyć go przed zanieczyszczeniami i zapewnić lepszą szczelność

2 - Jak zmienić oponę motocyklową z MICHELIN Bib MousseTM

Jeśli chcesz zmienić oponę motocyklową z MICHELIN Bib MousseTM, kroki 4–14 będą takie same jak w przypadku opony z dętką, z tym wyjątkiem, że przy MICHELIN Bib MousseTM trzeba odkręcić 2 chwytaki (albo nawet 3 w przypadku MICHELIN Bib MousseTM M18 z oponą MICHELIN Enduro Xtrem w rozmiarze 140/80-18).

Moto Edito makieta opakowania michelin bib mousse Opony
Moto Edito michelin bib mousse 120 slash 70 12 51s c main 1 30 nopad Opony

Następnie
1. Wyjmij MICHELIN Bib MousseTM przy użyciu łyżki do opon
2. Sprawdź, czy jest w dobrym stanie
3. Oczyść produkt czystą szmatką
4. Oczyść wnętrze obręczy wilgotną szmatką
5. Sprawdź dno obręczy; w razie uszkodzeń wymień ją, ponieważ grozi to uszkodzeniem MICHELIN Bib MousseTM

6. Nałóż żel smarny dołączony do MICHELIN Bib MousseTM (1 tubka na tylną oponę, ½ na przednią) i przy użyciu szczoteczki rozprowadź go po wewnętrznej stronie nowej opony (nie rozprowadzaj żelu na krawędziach)
7. Załóż MICHELIN Bib MousseTM (aby rozeprzeć dolną część opony i ułatwić montaż, możesz na niej usiąść)
8. Nasmaruj krawędź opony z obu stron
9. Przed założeniem nowej opony na obręcz sprawdź, czy kierunek obrotów jest prawidłowy
10. Przy pomocy łyżki do opon załóż oponę z powrotem na całym obwodzie, wsuwając łyżkę między oponę a dolną krawędź obręczy i podważając ją

11. Załóż część opony przy użyciu łyżki i przygnieć ją czołem opony
12. Zakładaj oponę stopniowo przy pomocy drugiej łyżki. Pod koniec w razie potrzeby użyj trzeciej łyżki i również przygnieć ją tarczą koła, aby lepiej przytrzymać krawędź zdjętej opony
13. Odwróć koło i skontroluj drugą stronę, żeby zobaczyć, czy krawędź jest ściśle dopasowana na całym obwodzie
14. Sprawdź, czy opona jest prawidłowo scentrowana. Jeśli nie, scentruj ją przy użyciu łyżki do opon i smaru montażowego do opon
15. Dokręć śruby chwytaków

Dlaczego warto wybrać MICHELIN Bib MousseTM zamiast dętki?

MICHELIN Bib MousseTM to rozwiązanie Michelin do jazdy terenowej, zapobiegające przebiciom. Produkt jest lżejszy niż dętka wzmacniana i eliminuje niedogodność związaną z przebiciami podczas jazdy terenowej.

Poznaj wszystkie korzyści z MICHELIN Bib MousseTM

wyszukiwanie na mapie

ZNAJDŹ NAJBLIŻSZY PUNKT SPRZEDAŻY

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Motocykl
Zlokalizuj mnie
Szukaj
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny