Moto Tło handling difficulties Opony

WIBRACJE KIEROWNICY MOTOCYKLOWEJ, EFEKT SHIMMY I INNE PROBLEMY ZE STEROWNOŚCIĄ

Podczas jazdy motocyklem mogą się pojawić nieprzyjemne doznania: wibracje, efekt shimmy, bujanie lub kołysanie. Jakie są przyczyny tych zjawisk i jak można im zaradzić? Odpowiedzi poznasz w naszym artykule. 

Wibracje kierownicy motocyklowej 

wibracje

To zjawisko występuje zarówno z przodu, jak i z tyłu motocykla, ale najsilniej odczuwalne jest na kierownicy, przeważnie przy prędkości od 90 do 130 km/h. 

Nieprzyjemne wibracje w dłoniach to sygnał, którego nie należy lekceważyć. 

W większości przypadków przyczyną nie są opony. Najczęściej wibracje kierownicy motocyklowej są spowodowane niewłaściwym wyważeniem kół. Może jednak być to również skutek nieprawidłowego wycentrowania opony na obręczy. 

Wibracje kierownicy motocyklowej najsilniej czuć na kierownicy

Wibracje kierownicy motocyklowej najsilniej czuć na kierownicy

Co zrobić w przypadku wibracji kierownicy motocyklowej? 

Zalecamy, by zabrać motocykl do specjalisty, który zidentyfikuje przyczynę problemu i w razie potrzeby skoryguje wyważenie koła lub wycentrowanie opony na obręczy. 

 

Efekt shimmy na kierownicy motocyklowej 

efekt shimmy

Efekt shimmy na kierownicy motocyklowej to ciągła oscylacja widelca na boki przy niskiej prędkości (<100 km/h), zazwyczaj podczas zwalniania. 

Shimmy czuć tylko na poziomie kierownicy. Pojawia się nieprzyjemne wrażenie, że kierownica porusza się na boki. 

Kiedy przyspieszasz, a następnie puszczasz przepustnicę, w pewnym momencie (przeważnie w zakresie między 50 km/h a 100 km/h) transfer masy na przód powoduje właśnie efekt shimmy. Częstotliwość chybotania na boki różni się w zależności od motocykla.

Efekt shimmy na kierownicy motocyklowej to ciągła oscylacja widelca na boki przy niskiej prędkości

Efekt shimmy na kierownicy motocyklowej to ciągła oscylacja widelca na boki przy niskiej prędkości

 

Co zrobić w przypadku efektu shimmy na kierownicy motocyklowej?  

Nie napinaj mięśni. Trzymaj kierownicę nieco luźniej i przy zmniejszonej prędkości zjawisko zniknie. 

Na poziomie opon istnieje kilka czynników, które mogą mieć wpływ na efekt shimmy. Najważniejsze z nich to wysoki poziom zużycia i niewłaściwe ciśnienie. Niektóre motocykle są na to bardziej wrażliwe. 

Aby wyeliminować efekt shimmy na kierownicy motocyklowej, zalecamy, by zwrócić się do specjalisty i jak najdokładniej opisać problem. 

Bujanie motocykla 

bujanie

Bujanie motocykla to zjawisko odczuwalne z przodu pojazdu. Kierownica wykonuje ruch na boki, podobny do efektu shimmy opisanego powyżej.  

Jest to ostry ruch w bok z przodu pojazdu (widelec porusza się w przód i w tył), przerywany i bardzo szybki, wyczuwalny zwłaszcza podczas przyspieszania. 

W przeciwieństwie do efektu shimmy bujanie nie stanowi powracającego problemu. Zwykle pojawia się pod wpływem czynnika zewnętrznego, takiego jak nierówność albo połączenie w nawierzchni. 

Niektóre motocykle są na to bardziej wrażliwe. 

Co zrobić w przypadku bujania motocykla?  

Bujanie pojawia się nagle. Jeśli wystąpi, nic nie rób. Wystarczy zwolnić, a ustanie. 

Warto zwrócić się do specjalisty, aby się upewnić, że widelec nie ma jakiejś wady, która może powodować nawracanie problemu.

Wężykowanie motocykla 

wężykowanie

Wężykowanie motocykla to chwiejny ruch o różnym zakresie, występujący podczas jazdy na wprost albo na zakrętach, zwykle powyżej średniej prędkości około 140 km/h. 

Następuje wtedy zmiana fazy między przednim i tylnym kołem, czego skutkiem jest właśnie wężykowanie. Pojawia się wrażenie, że kierownica porusza się na boki. 

Ten film pokazuje dokładnie, jak dochodzi do wężykowania motocykla: 

Better stability for more safety

Zjawiska tego nie należy lekceważyć, ponieważ może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo: im wyższa prędkość, tym intensywniej występuje i powyżej pewnego poziomu może doprowadzić do upadku z motocykla. 

Wężykowanie motocykla to chwiejny ruch występujący zazwyczaj powyżej prędkości około 140 km/h.

Wężykowanie motocykla to chwiejny ruch występujący zazwyczaj powyżej prędkości około 140 km/h.

Niektóre motocykle są bardziej wrażliwe na to zjawisko, więc może ono wystąpić również w nowym pojeździe.  

Na wężykowanie motocykla mogą mieć wpływ następujące czynniki związane z oponami: 

  • Poziom zużycia
  • Ciśnienie 
  • Struktura: diagonalna/radialna 
  • Dodatkowe obciążenie (bagaż, pasażer, skrzynia itp.)


Co zrobić, jeśli motocykl wężykuje?   

Nie przyspieszaj! Nie ściskaj kierownicy, trzymaj ją odrobinę luźniej. 

Nie hamuj też gwałtownie. Zwolnij, a zjawisko straci na sile i zniknie zupełnie.

Następnie podejmij następujące środki ostrożności: 

  • Sprawdź ciśnienie w oponie i w razie potrzeby je wyreguluj.  
  • Sprawdź zużycie opon: jeśli opony są zbyt mocno zużyte, wymień je. 
  • Sprawdź, czy opony zostały zatwierdzone do danego modelu motocykla. Na przykład jeśli założono opony diagonalne, a zalecane są radialne, może to skutkować wężykowaniem motocykla. Zawsze pamiętaj, by montować opony zatwierdzone przez producenta. 
  • Możesz zwrócić się do specjalisty, aby wykluczyć inne możliwe przyczyny problemu 
wyszukiwanie na mapie

ZNAJDŹ NAJBLIŻSZY PUNKT SPRZEDAŻY

Szukaj według
Adres, miasto lub kod pocztowy
Zlokalizuj mnie
Szukaj
Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny