
Wskazówki i porady na temat motocykli
Podczas jazdy czujesz nieprawidłowe wibracje kierownicy? Być może jedno z kół wymaga wyważenia. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej o wyważaniu kół motocyklowych.
Treść artykułu:
Co to jest wyważanie kół motocyklowych?
Felga i opona nigdy nie są idealnie okrągłe. Dlatego podczas obrotu koła na osi ruch obrotowy nie będzie jednorodny ze względu na nierównomierny rozkład masy. Taki obrót powoduje „skoki”. W motocyklu takie skoki są przenoszone w górę przez widelec i powodują nieprawidłowe, nieprzyjemne wibracje kierownicy.
Wyważanie kół motocyklowych polega na umieszczaniu w określonych miejscach na kole obciążników, które wyrównują nierównowagę, aby możliwy był płynny ruch obrotowy.
Co powoduje, że koła są niewyważone?
Ze względu na materiał, z którego w większości jest wykonana opona (czyli gumę), nie może ona być idealnie okrągła. Dlatego każda opona montowana na kole, nawet nowa, musi zostać wyważona.
Podczas użytkowania mogą wystąpić inne zdarzenia, które powodują utratę wyważenia. Na przykład uderzenie o krawężnik może odkształcić koło, które przez to straci wyważenie. Może to również nastąpić, jeśli jeden lub kilka ciężarków nie zostanie prawidłowo przyklejonych i odpadną w trakcie jazdy. W takich przypadkach można zaobserwować nieprawidłowe wibracje kierownicy.
Kiedy należy wyważyć koło?
Jeśli podczas jazdy wystąpią nieprawidłowe wibracje, zalecamy oczywiście, by zwrócić się do sprzedawcy lub profesjonalisty.
Nieprawidłowe wibracje to problem, który należy rozwiązać, bo nie tylko obniża komfort jazdy, ale także może spowodować przedwczesne zużycie części motocyklowych. Skutkiem wibracji jest na przykład nadmierne obciążenie łożysk kół i kolumny kierownicy, a także rury widelca.
Specjalista zbada koła, by stwierdzić, czy któreś jest niewyważone, a następnie w zależności od potrzeby przeprowadzi procedurę wyważania kół motocyklowych. Jeśli nieprawidłowe wibracje nie ustąpią pomimo odpowiedniego wyważenia kół, poszuka innych możliwych przyczyn, aby je wyeliminować.
Wyważanie kół motocyklowych: wyjątek przy jeździe terenowej
W przypadku jazdy terenowej wyważanie kół motocyklowych nie jest wymagane. Przy tej aktywności w motocyklach często montuje się opony piankowe i zabezpieczenia, które są dodawane do kół, aby zapobiec obracaniu się pianki. Te dodatki powodują utratę wyważenia, ale korektę uważa się za zbędną. Dlaczego? Po prostu dlatego, że wstrząsy, podrzuty i wibracje to nieodzowna część jazdy terenowej.
Jak wyważa się koło?
Mechanik umieszcza koło na osi maszyny oraz ręcznie wprowadza takie dane jak średnica i szerokość opony. Po obrocie koła wyważarka wskazuje miejsce, w którym równowaga jest zakłócona, i jakiej masie odpowiada.
Specjalista może następnie zamocować po przeciwnej stronie koła ciężarek w celu kompensacji. Aby osiągnąć wymaganą masę, umieszcza w wybranym punkcie koła jeden lub więcej ciężarków.
Przy zakupie motocykla jest on wydawany z wyważonymi oponami i kołami. Jeśli specjalista będzie musiał zmienić opony, po ich zamontowaniu wyważy je przy pomocy nowych ciężarków.

Specjalista zazwyczaj korzysta z wyważarki, czyli półautomatycznego urządzenia, które obraca oponę i lokalizuje miejsca, w których równowaga jest zakłócona.

Na tym zdjęciu widać dwa białe ciężarki umieszczone obok siebie na kole. Widać, że trzeci ciężarek, który był tam zamocowany wcześniej, został usunięty.
Statyczne i dynamiczne wyważanie kół
Istnieją dwa możliwe sposoby wyważania kół.

Wyważanie statyczne
Wyważanie statyczne polega na umieszczaniu ciężarków pośrodku koła, na płaskiej części obręczy (zob. schemat poniżej). Przy tej metodzie, którą można stosować z wyważarką lub bez niej, wyważana jest jedynie pionowa oś koła.

Wyważanie dynamiczne
Wyważanie dynamiczne polega na umieszczaniu ciężarków po przeciwnej stronie od zidentyfikowanych punktów zakłócających równowagę, jeśli znajdują się nie pośrodku, ale na krawędziach zespołu koła. Ta metoda, bardziej skomplikowana, ale też bardziej skuteczna, jest stosowana z wykorzystaniem wyważarki, która pozwala wyważyć koło zarówno w pionie, jak i w poziomie.

Dynamiczne półautomatyczne wyważanie kół
W niektórych przypadkach wyważanie dynamiczne wykonuje się bez wyważarki. Dzieje się tak na przykład podczas wyścigów na torze albo w przypadku niektórych opon do skuterów, z powodu ich niewielkiego rozmiaru niekompatybilnego z maszyną.
Specjalista używa wtedy narzędzia z osią, dzięki któremu można obracać koło ręcznie i przy pomocy swoich umiejętności jest w stanie zlokalizować punkt zakłócający równowagę oraz masę, jaka jest potrzebna do jego zrównoważenia.
Podczas wyścigów koła są wyważane najprecyzyjniej, jak to tylko możliwe.
Jednak to na drodze, szczególnie prostej, wyraźnie czuć dyskomfort spowodowany ciągłymi wibracjami kierownicy, jeśli koło nie jest prawidłowo wyważone.
Czy można samodzielnie wyważyć koło?
Jak łatwo się zorientować, wyważanie wymaga szczególnego sprzętu i umiejętności. Dlatego od razu po zauważeniu nieprawidłowych wibracji kierownicy zalecamy zwrócić się do profesjonalisty, który zbada przyczynę i w razie potrzeby wyważy koła.
Możesz znaleźć najbliższego specjalistę przy pomocy naszego narzędzia znajdującego się poniżej.