Zapoznaj się z 7 zaleceniami Michelin dotyczącymi bezpieczniejszej jazdy zimą
Zapoznaj się z 7 zaleceniami Michelin dotyczącymi bezpieczniejszej jazdy zimą
Dowiedz się, jak zachować kontrolę nad pojazdem w niesprzyjających warunkach pogodowych oraz jak jeździć po drodze zaśnieżonej i oblodzonej.
W naszym praktycznym przewodniku powiemy Ci, co warto mieć w samochodzie zimą i jak przygotować opony do jazdy po śniegu.
Zalecenie nr 1: Przygotuj samochód i opony na nadejście zimy!
Zanim siądziesz za kierownicą, oczyść przednią szybę ze śniegu lub szronu, aby mieć jak najlepszą widoczność.
Gdy temperatura zacznie spadać poniżej 7°C stopni, Michelin zdecydowanie zaleca zmianę opon letnich na opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF. W ofercie opon zimowych (zwanych również oponami śniegowymi) Michelin znajdziesz gamę MICHELIN Alpin oraz gamę opon całorocznych MICHELIN CrossClimate.
Jeśli po przyjeździe w góry musisz nałożyć łańcuchy śniegowe, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu lub skorzystaj ze specjalnie wydzielonych zatoczek przeznaczonych właśnie do montażu łańcuchów.
Zalecenie nr 2: Dostosuj ciśnienie w oponach
Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia spada ciśnienie w oponach. Dlatego z powodów bezpieczeństwa i zużycia paliwa, zimą należy zadbać o właściwe ciśnienie w oponach.
Zalecenie nr 3: Właściwa technika jazdy po śniegu
Jazda po zaśnieżonej drodze może być bardzo stresująca dla niedoświadczonych kierowców. Aby panować nad pojazdem, trzeba zachować szczególną ostrożność, cały czas koncentrować się na drodze i trzymać kierownicę obiema rękami.
Bryan Bouffier, francuski kierowca wyścigowy i zwycięzca jubileuszowej, 100. edycji rajdu Monte Carlo w 2011 r., radzi: „Podczas jazdy po zaśnieżonych drogach najważniejsze jest przede wszystkim, aby zachować spokój. Wszelkie manewry, hamowanie i przyspieszanie należy wykonywać spokojnie i łagodnie. Cały czas kontrolujemy sytuację na drodze przed sobą, zachowujemy większą odległość od pojazdów przed nami i przede wszystkim – choć to jest chyba oczywiste – poruszamy się z mniejszą prędkością".
Nie używamy tempomatu, ponieważ nie jest on przeznaczony do poruszania się po śliskiej nawierzchni i może spowodować utratę kontroli nad pojazdem.
Zalecenie nr 4: Opanuj właściwą technikę hamowania na śniegu
W pierwszej kolejności zmniejszamy prędkość i trzymamy się w bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Pamiętajmy, że droga hamowania na śniegu wydłuża się czterokrotnie, zatem zjeżdżając lub wjeżdżając pod górę, zachowujemy bezpieczny odstęp od pojazdu przed nami.
Warto przećwiczyć hamowanie w różnych warunkach drogowych, czyli na drodze suchej, mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej. Przed tym upewnijmy się jednak, czy pozwalają na to warunki na drodze i nie będziemy stanowić zagrożenia dla innych kierowców. Zwalniamy i utrzymując tor ruchy w linii prostej, zaczynamy powoli i stopniowo hamować. Jeżeli po naciśnięcia pedału hamulca pojazd ma problemy z wyhamowaniem, to znak, że droga jest śliska. Ograniczamy prędkość i zachowujemy większą ostrożność.
Bryan Bouffier, francuski kierowca wyścigowy i zwycięzca jubileuszowej, 100. edycji rajdu Monte Carlo w 2011 r., radzi: „Złota zasada hamowania: unikamy gwałtownych ruchów”.
Zalecenie nr 5: Zachowuj kontrolę nad pojazdem na zakrętach
Napęd na przednią oś
Zbliżając się do zakrętu, zdejmujemy nogę z gazu i lekko hamujemy, traktując każdy zakręt, jakby był o wiele ciaśniejszy niż jest w rzeczywistości. Dzięki temu nasze opony zagwarantują większą przyczepność na łuku.
Wychodząc z zakrętu, zmniejszamy obroty silnika dla większej trakcji i lepszego przeniesienia napędu na koła.
Napęd na tylną oś
Jeżeli czujemy, że zarzuca tyłem pojazdu, staramy delikatniej operować gazem i hamulcem. Aby zapanować nad pojazdem, patrzymy w kierunku, w którym chcemy jechać i odpowiednio korygujemu tor jazdy.
Zalecenie nr 6: Jazda pod górę po zaśnieżonej drodze
Aby zachować trakcję i uniknąć buksowania kół na zaśnieżonej drodze, stopniowo zwalniamy sprzegło, bardzo lekko dodając gazu.
Pojazdy 4x4
Pojazdy 4x4 mają większą trakcję i bardziej efektywne przeniesienie napędu. W 90% przypadków pojazdy 4x4 świetnie poradzą sobie na wzniesieniach nawet na oponach letnich. Jednak z uwagi na większą masę pojazdu, problemem może być zjazd z góry i hamowanie. Dlatego do jazdy po śniegu najlepiej używać opon zimowych, nawet w pojazdach z napędem 4x4.
Zalecenie nr 7: Jazda po śniegu: różnica między pojazdami z manualną i automatyczną skrzynią biegów
Jadąc po śniegu samochodem z automatyczną skrzynią biegów, nie musimy zastanawiać się, który bieg będzie odpowiedni w tych warunkach. Niektóre modele samochodów z automatem posiadają specjalne przełożenie na śnieg. W samochodzie z manualną skrzynią biegów, staramy się poruszać na wyższym biegu, aby uniknąć utraty przyczepności. Na zaśnieżonej drodze możemy także wyłączyć system ESP i nie korzystamy z tempomatu.
O czym trzeba pamiętać podczas jazdy zimą?
Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie najważniejszych zaleceń Michelin odnośnie jazdy w warunkach zimowych:
- Przygotuj pojazd do jazdy, usuwając śnieg lub lód z przedniej szyby
- Zmień opony letnie na opony zimowe (śniegowe)
- Ogranicz prędkość
- Hamuj płynnie i powoli
- Zachowaj bezpieczny odstęp od pojazdów przed Tobą i miej na uwadze długość drogi hamowania
- Zachowuj kontrolę nad pojazdem na zakrętach
- Opanuj jazdę pod górę na śliskiej nawierzchni
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
Artykuły, które mogą Cię zainteresować