Electric car range

Co może mieć wpływ na zasięg samochodu elektrycznego?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Zużycie energii akumulatora pojazdu nie zależy wyłącznie od pokonywanej przez niego odległości. Istnieje szereg innych czynników, które mogą mieć negatywny wpływ na zasięg samochodu elektrycznego. Jakie to czynniki i jak można zoptymalizować niektóre z nich? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Akumulator stopniowo traci pierwotną pojemność

Maksymalny zasięg pojazdu elektrycznego zależy od pojemności jego akumulatora. Nie wszyscy jednak wiedzą, że jego pojemność stopniowo spada, a tempo tego spadku może być różne w zależności od marki i modelu pojazdu. 

Można jednak nieco opóźnić ten proces, unikając codziennego szybkiego ładowania lub, w miarę możliwości, unikając zbyt długiej ekspozycji pojazdu na działanie niskich i wysokich temperatur.

Temperatura otoczenia ma wpływ na zasięg samochodu elektrycznego

Czynnikiem mającym wpływ na zasięg samochodu elektrycznego jest jazda w upalne lub bardzo zimne dni. Dlaczego? Ponieważ utrzymanie akumulatora w optymalnej temperaturze i używanie klimatyzacji pochłaniają energię. 

  • W chłodne dni akumulator musi zasilać ogrzewanie wnętrza kabiny, jak również systemy utrzymujące akumulator w optymalnej temperaturze niezbędnej do prawidłowego działania.
  • Z kolei w upalne dni dużo prądu zużywa klimatyzacja utrzymująca przyjemny chłód w kabinie oraz systemy zapobiegające przegrzaniu akumulatora.
Niska temperatura wpływa negatywnie na zasięg samochodów elektrycznych.

Prędkość skraca zasięg pojazdu EV

Im większa prędkość jazdy, tym mniejszy zasięg samochodu elektrycznego. Dzieje się tak, ponieważ pokonanie rosnącego wraz z prędkością oporu aerodynamicznego pojazdu wymaga coraz większej energii. Opór aerodynamiczny pojazdu zależy od jego konstrukcji. Pamiętajmy, że jest to zjawisko nieliniowe, czyli zużycie energii będzie wzrastać wraz ze wzrostem prędkości.

Na szczęście poczyniono już wiele postępów w projektowaniu bardziej aerodynamicznych pojazdów elektrycznych, które generują mniejszy opór powietrza. Producenci dokładają także starań, aby odchodzić nieco swoje pojazdy.

Opór toczenia opon może zmniejszyć zasięg samochodu elektrycznego

Opór toczenia jest niezwykle istotnym elementem w obszarze zasięgu pojazdów elektrycznych. Podczas jazdy opony generują opór toczenia wynikający z tarcia gumy o podłoże. Na pokonanie tego oporu potrzeba energii, a im większy opór, tym więcej jej potrzeba, a więc tym mniej jej pozostaje na napędzanie naszego „elektryka”. Dlatego opona zoptymalizowana pod kątem redukcji oporu toczenia może zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego.

Opór toczenia i hamowanie regeneracyjne

Samochody elektryczne mają tę szczególną cechę, że są w stanie odzyskiwać energię podczas hamowania dzięki systemowi hamowania regeneracyjnego. Działa on podobnie jak dynamo w rowerze: koła wprawiają silnik w ruch, który z kolei ładuje akumulator.

Jeśli jednak opór toczenia będzie duży, opony będą pochłaniać część energii, która inaczej zostałaby przekazana do akumulatora do jego podładowania. Dlatego tak ważne jest, aby pojazd elektryczny posiadał opony o zoptymalizowanym oporze toczenia.

Wybierz opony zwiększające zasięg samochodu elektrycznego

michelin e primacy g1 0590 compositing jante v1 20201021 nj

Dzięki naszym wieloletnim innowacjom wszystkie gamy opon MICHELIN ze zoptymalizowanym oporem toczenia będą odpowiednie do pojazdów elektrycznych. Wyboru gamy należy zawsze dokonywać mając na uwadze warunki użytkowania pojazdu. 
Jeśli priorytetem jest zasięg samochodu elektrycznego, to Michelin ma w ofercie specjalnie zaprojektowane, energooszczędne opony, które będą szczególnie efektywne na tym polu. Są to: letnia opona MICHELIN e.Primacy oraz MICHELIN Pilot Sport EV
 

Jeśli zaś szukamy opony na każdą pogodę, to znakomicie sprawdzi się tu opona MICHELIN CrossClimate 2. 

MICHELIN e.Primacy jest energooszczędną oponą zwiększającą zasięg samochodów elektrycznych

Opony, które również zmniejszają wpływ na środowisko

Z uwagi na większą od samochodu spalinowego masę pojazdu elektrycznego opony w nim zamontowane będą ścierać się bardziej intensywnie. W rezultacie większa będzie również emisja cząstek gumy opon ścierających się o nawierzchnię.

Wybór odpowiednich opon do pojazdu elektrycznego ma zatem ogromne znaczenie dla środowiska. Opony MICHELIN są nie tylko zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia, co pozwala utrzymać zasięg samochodu elektrycznego, ale także zoptymalizowane pod kątem ograniczenia ścierania i emisji cząstek gumy.

Według badania ADAC z marca 2022 r.(1), w którym porównano ścieralność prawie stu opon, opony MICHELIN uzyskały najlepszy wynik w tym aspekcie środowiskowym z emisją cząstek stałych o 28% niższą od opon konkurencyjnych marek(2), przy jednoczesnym zachowaniu dobrych osiągów.

Prawidłowe ciśnienie poprawia zasięg samochodu elektrycznego

Wybór odpowiednich opon może mieć pozytywny wpływ na żywotność akumulatora i środowisko, ale oprócz tego konieczne jest również utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach, ponieważ to od niego zależą osiągi, dla których opony zostały zaprojektowanem, jak również zasięg samochodu elektrycznego.

Prawidłowe ciśnienie to ciśnienie zalecane przez producenta pojazdu. Jego wartość znajdziemy na naklejce na drzwiach kierowcy lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Pozwala ono zoptymalizować opór toczenia opon, ograniczyć ścieranie gumy, a także zapewnić większe bezpieczeństwo i wydłużyć trwałość ogumienia.

Styl jazdy może mieć wpływ na zasięg pojazdu elektrycznego

Styl jazdy to kolejny czynnik, który może wpływać na zużycie energii, nawet bardziej w przypadku pojazdu elektrycznego niż spalinowego. Sportowa, dynamiczna jazda z pewnością zużywa więcej energii.

Warto pomyśleć o przewidywaniu hamowania i jak największym wykorzystaniu hamowania regeneracyjnego zamiast ostrego hamowania, które pozwoli zatrzymać jak najwięcej energii w akumulatorze i zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego.

Sportowa jazda zużywa więcej energii, a tym samym skraca zasięg samochodu elektrycznego

Typ nawierzchni i ukształtowanie drogi

Nawierzchnia może również wpływać na zasięg samochodu elektrycznego. Wiadomo, że jazda w górach będzie bardziej obciążająca dla akumulatora niż jazda po płaskiej, prostej drodze.

Na autostradzie nie zaleca się jazdy ze zbyt dużą prędkością, ponieważ jak już wyjaśniliśmy wcześniej pokonanie oporu powietrza przyspiesza zużycie akumulatora. Prędkość i dystans do przejechania należy dobierać, mając na uwadze odległość od punktu ładowania.

INFORMACJE PRAWNE

(1) Ścieralność opon: Zużycie i obciążenie dla środowiska; ADAC e.V. | 81360 Monachium; grudzień 2021 r.

(2) Obliczenia wewnętrzne na podstawie badania ADAC z 2021 r. zaktualizowanego w marcu 2022 r. Opony wszystkich testowanych gam MICHELIN tracą średnio 95 g gumy na 1000 km w porównaniu ze średnią 122,3 g/1000 km w przypadku testowanych opon klasy premium konkurentów. Opony MICHELIN tracą zatem o 28% mniej gumy na tym dystansie.

 

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny