Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Czy na przód i tył pojazdu można zakładać różne opony? Czy można łączyć opony różnych marek? Czy na jednej osi można mieć opony o różnym stopniu zużycia? Dużo pytań, ale zaraz dowiesz się co można, a czego należy unikać.
1 - Montaż różnych opon z PRZODU i z TYŁU
Czy opony z przodu i z tyłu mogą mieć różną głębokość bieżnika?
Opony na przedniej i tylnej osi zużywają się w różnym tempie. Kupując nowy samochód z napędem na przednią oś lub wymieniając w nim wszystkie opony, dość szybko zauważymy, że opony z przodu zużywają się szybciej niż opony z tyłu pojazdu. Różnica w głębokości bieżników opon z przodu i z tyłu jest zatem zjawiskiem normalnym i nieregulowanym przepisami. Ogumienie w pojeździe należy wymienić, gdy poziom gumy czoła bieżnika zrówna się ze wskaźnikiem jego zużycia.
Montaż dwóch nowych opon: lepiej na przód czy na tył?
Nowe opony na tylnej osi zapewnią lepsze prowadzenie, przyczepność na mokrej nawierzchni i odprowadzanie wody, zapobiegając w ten sposób nadsterowności i utraty stabilności pojazdu na mokrej nawierzchni.
Opony z głębszym bieżnikiem na przedniej osi mogą zapewniać lepsze hamowanie na mokrej nawierzchni na prostej i skracać drogę hamowania.
O ile specjalista od ogumienia lub użytkownik pojazdu nie wybiorą innego rozwiązania, Michelin zawsze zaleca montaż nowych opon na tylnej osi.
Czy na przód i tył można założyć opony różnych marek?
Przepisy nie regulują tej kwestii. Dlatego można założyć opony MICHELIN na przednią oś, a opony innej marki na tylną.
Czy opony z przodu i z tyłu mogą mieć inną rzeźbę bieżnika?
Wiemy już, że na przedniej i tylnej osi pojazdu można mieć opony różnych marek. Na obu osiach można także mieć opony tej samej marki, ale z różnymi rzeźbami bieżnika
Czy można łączyć opony zimowe na przedniej osi z letnimi na tylnej?
Przepisy tego nie zabraniają, ale Michelin, jako specjalista od opon, nie zaleca takiego rozwiązania. Dlaczego? Ponieważ opony mogą zachowywać się inaczej w różnych warunkach drogowych i pogodowych.
Z oponami letnimi z przodu i zimowymi z tyłu będziemy zimą dysponować dobrą przyczepnością tyłu pojazdu, a ryzyko poślizgu będzie niewielkie.
Latem będzie odwrotnie: opony letnie będą lepiej trzymać się suchej nawierzchni, a zimowe z tyłu będą zwiększać ryzyko nadsterowności pojazdu. Czym jest nadsterowność? Mówimy o niej wtedy, gdy pojazd ma tendencję do skręcania mocniejszego niż oczekiwane. Bardzo łatwo wtedy o poślizg z zarzuceniem tyłem pojazdu.
Dlatego nie zaleca się montażu opon na różne pory roku na obu osiach pojazdu. Jeśli już nie mamy wyboru, to opony letnie montujemy z przodu, a opony zimowe lub całoroczne z tyłu pojazdu.
2 - Montaż różnych opon na jednej osi
Czy na jednej osi pojazdu można montować opony różnych marek, o różnym poziomie zużycia i na inną porę roku?
Przepisy zabraniają łączenia opon różnych marek, o różnym poziomie zużycia i na inną porę roku na jednej osi.
Co więcej, przepisy nakazują montaż na jednej osi dwóch identycznych opon. Inne rozwiązania są dopuszczalne wyłącznie gdy są one tymczasowe, czyli w przypadku, gdy przebijemy oponę i jedziemy na kole zapasowym. Musimy wtedy jak najszybciej wymienić oponę.
Dlaczego przepisy tego zabraniają?
To kwestia rozmiarów opon. Różne, choć czasem podobne do siebie, modele opon różnych producentów mogą mieć różne średnice. W rezultacie opony będą mieć inny obwód toczny, co może prowadzić do nieprawidłowego działania elektronicznego systemu ESP zapewniającego stabilność pojazdu oraz pośrednio do nieprawidłowości w odczytach wartości ciśnienia w oponach.
Różnica obwodów opon na jednej osi będzie skutkować różnicą w ich prędkości obrotowej, co zostanie zinterpretowane przez czujnik jako niedopompowanie mniejszej opony. Kierowca otrzyma wtedy odpowiedni komunikat. Różnica wysokości opon może powodować także ściąganie pojazdu na jedną stronę lub niewłaściwe zachowanie pojazdu przy skręcaniu na mokrej nawierzchni.
Różnica głębokości bieżników opon. Czy po przebiciu wymieniać obie opony?
Serwis powinien naprawić przebitą oponę lub wymienić ją na nową.
Przy niewielkiej różnicy głębokości bieżników serwis wymieni tylko przebitą oponę. Przy dużej rozbieżności serwis powinien zalecić wymianę obu opon.
Łączenie różnych opon w samochodzie 4x4
Wpływ kół na mechanizm różnicowy
Promień skrętu jest różny dla kół po lewej i po prawej stronie pojazdu. Na zakręcie koło wewnętrzne zawsze obraca się z mniejszą prędkością niż koło zewnętrzne. Rolą mechanizmu różnicowego, potocznie zwanego dyferencjałem, jest właśnie regulacja prędkości obrotowej kół na zakrętach.
W pojazdach na napędem 4x4 opony na przedniej osi mają inną średnicę niż opony osi tylnej.
Dyferencjał w tych pojazdach dba o odpowiedni rozkład sił napędowych na przedniej i tylnej osi.
Jeżeli w naszym samochodzie 4x4 zamontujemy opony o średnicy innej niż zalecana przez producenta pojazdu, to mechanizm różnicowy nie będzie w stanie właściwie rozłożyć siły napędowej. Dlatego powinniśmy zawsze przestrzegać zaleceń producenta pojazdu i opon. Przed montażem w pojeździe 4x4 opon o różnym zużyciu na przedniej i tylnej osi zalecamy zapoznanie się z zaleceniami producenta pojazdu.
W razie wątpliwości należy skonsultować się ze specjalistą w serwisie samochodowym.
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo