4w rt tire michelin pilot sport ev en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Czy pojazdy elektryczne potrzebują specjalnych opon?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami o odpowiednich oponach do pojazdów elektrycznych i dowiedz się, jak właściwie dobrane opony wpływają na zasięg, zużycie energii i ogólne wrażenia z jazdy.

Dlaczego opony do pojazdów elektrycznych muszą różnić się od standardowych?

Pojazdy elektryczne są dociążone przez akumulatory, zatem ich opony muszą przenosić większy ciężar. Energia zmagazynowana w akumulatorze jest w pojeździe elektrycznym natychmiastowo zamieniana na moment obrotowy w silniku elektrycznym (bez hałasu w kabinie samochodu!). Oznacza to, w chwili naciśnięcia pedału gazu otrzymuje się od razu 100% mocy pojazdu elektrycznego. Rozkład ciężaru zmienia się zatem znacznie gwałtowniej i intensywniej niż w pojeździe z silnikiem spalinowym. Wpływa to także na zużycie opon.

Z tego względu w firmie Michelin opony do pojazdów elektrycznych projektuje się w inny sposób – głównie pod względem struktury opon i ich materiałów.

Drugim czynnikiem jest hałas. Pojazd elektryczny pracuje cicho. Brak hałasu wytwarzanego przez silnik spalinowy powoduje, że odgłos toczenia się opon po nawierzchni drogi jest w pojeździe elektrycznym znacznie bardziej słyszalny. Dlatego producenci muszą tworzyć znacznie cichsze opony. Umożliwi to zmniejszenie odczuwalnego hałasu w kabinie. Dla przykładu: jeśli w orkiestrze równocześnie ktoś gra na bębnie, a inna osoba na flecie, słyszymy głównie bęben. Gdyby jednak bębniarz przestał grać, dźwięk fletu stałby się wyraźniejszy. To samo dzieje się, gdy przesiadamy się do pojazdu elektrycznego: silnik spalinowy, który wydawał większość hałasu, zostaje zastąpiony przez niemal cichy silnik elektryczny, przez co bardziej słychać odgłos toczenia się opon.

Z tego względu w niektórych naszych oponach zastosowaliśmy nowatorską technologię Michelin Acoustic, która obniża poziom odczuwalnego hałasu wewnątrz samochodu nawet o 20% (1). Dzięki temu jazda jest znacznie przyjemniejsza, szczególnie na autostradzie.

Trzecim czynnikiem właściwym dla samochodów elektrycznych jest zasięg akumulatora i ryzyko awarii, zwłaszcza na długich trasach. Opory toczenia sprawiają, że opony przyczyniają się do zużycia energii. Jak można zobaczyć poniżej, nasze opony bardzo dobrze sprawdzają się w tym obszarze.

W jaki sposób opony Michelin poprawiają zasięg akumulatora?

liv mich pilotsportev closeup master v04 njo

Założenie opon do pojazdów elektrycznych zapewnia optymalny zasięg akumulatora.

W jaki sposób opony poprawiają zasięg? Do wprawienia obiektu w ruch niezbędne jest nadanie mu energii. Między otrzymywaną przez obiekt energią a tą, którą oddaje w formie przemieszczenia, występuje zawsze pewna strata w formie ciepła, ponieważ przekazuje część energii do podłoża. Nazywa się ją oporem toczenia.

W firmie Michelin projektujemy nasze opony w taki sposób, aby zmniejszać tę stratę energii w celu optymalizowania sprawności energetycznej i obniżenia zużycia energii. W przypadku pojazdów elektrycznych im bardziej zoptymalizowane jest zużycie energii, tym większy zasięg do dyspozycji.

Innymi słowy: można jechać dłużej na jednym ładowaniu.

Czy pojazdy elektryczne powodują większe zużycie opon?

Największą różnicą między samochodami elektrycznymi a samochodami z silnikiem spalinowym jest dynamiczny rozkład obciążenia i zwiększony moment obrotowy związany z tym szczególnym rodzajem silnika. Stanowi to wyzwanie dla producentów, ponieważ masa i wzrost momentu obrotowego wymagają opon o większej sztywności wzdłużnej (sztywności skrętnej) w celu utrzymania poczucia panowania na odpowiednim poziomie, dużej przyczepności umożliwiającej przyspieszanie, a także dobrej odporności na zużycie.

Istotnym czynnikiem w przypadku sportowych samochodów elektrycznych jest masa akumulatora. Jeśli mamy mocny silnik elektryczny, potrzebny jest duży akumulator, a to przekłada się na wagę. Średnia masa akumulatora do sportowego samochodu elektrycznego wynosi 400 kg.

Producenci samochodów oferują obecnie samochody elektryczne dwóch rodzajów:

  • Zwykłe samochody doposażone w napęd elektryczny
  • Zupełnie nowa platforma


Doposażone zwykłe samochody nie różnią się zazwyczaj rozmiarem opon od ich odpowiedników z silnikiem spalinowym. Opony takie mogą jednak zużywać się szybciej niż w samochodzie z silnikiem spalinowym.

W zupełnie nowej platformie kwestie masy i momentu obrotowego są uwzględniane od początku, rozmiar opon jest korygowany i zazwyczaj jest znacznie większy niż w analogicznych samochodach z silnikiem spalinowym. Zużycie będzie zatem podobne jak w samochodzie z silnikiem spalinowym.

Które opony Michelin warto wybrać do samochodu elektrycznego?

Wszystkie opony Michelin są odpowiednie dla pojazdów elektrycznych, ale niektóre spełniają konkretne potrzeby.

Kierowca samochodu sportowego lubi mocne przyspieszenie, świetne przenoszenie momentu obrotowego i wysoką precyzję kierowania. W przypadku takich kierowców doskonałym wyborem jest model MICHELIN Pilot Sport EV zaprojektowany z myślą o takich wymaganiach.

Kierowca pojazdu typu sedan jest raczej zainteresowany bezpieczeństwem i komfortem jazdy. W tym przypadku można zdecydować się na opony MICHELIN e.Primacy, zaprojektowane dla takich kierowców.

Jak przedłużyć trwałość opon do pojazdów elektrycznych?

4w rt tire michelin pilot sport ev en product in use nosignature 16 slash 9

Podobnie jak w przypadku innych modeli istnieją dwa sposoby ochrony opon do pojazdów elektrycznych, czyli optymalizacji ich trwałości: konserwacja i styl jazdy.

Konserwacja opon do pojazdów elektrycznych polega na monitorowaniu ciśnienia, geometrii i zużycia. Ciśnienie powinno być dostosowane do przenoszonego obciążenia. Jak jednak ustalić idealne ciśnienie w oponach? To proste! Producent umieszcza na samochodzie naklejkę z zalecanym ciśnieniem w oponach poszczególnych rozmiarów, często po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub przy wlewie paliwa. Istnieją także zalecenia zależnie od stopnia obciążenia samochodu.

Ekojazda to wyrażenie, które często dziś słyszymy, i to nie bez powodu. Odpowiedzialny styl jazdy w celu zmniejszenia zużycia energii nie tylko maksymalizuje zasięg samochodu elektrycznego, ale także optymalizuje jakość i działanie opon.

Podsumowując, styl jazdy jest szczególnie ważny dla zmaksymalizowania trwałości opon. Należy przyspieszać z umiarem i stosować łagodne hamowanie odzyskowe. Należy też ostrożnie pokonywać zakręty. To najlepszy sposób na wydłużenie zasięgu akumulatora i zwiększenie trwałości opon do pojazdów elektrycznych.

Jesteśmy pewni, że każdy znajdzie opony odpowiednie do swojego samochodu i stylu jazdy, zasięgając porady u sprzedawcy i korzystając z narzędzia doboru opon firmy MICHELIN.

Sprawdź inne powiązane artykuły

UWAGI PRAWNE

(1) Pomiar hałasu w kabinie przeprowadzony w 2016 r. w samochodzie KIA Cadenza z oponami w rozmiarze 245/45 R19. Poziom hałasu mierzono w zakresie „170–230 Hz”. Wyniki mogą się różnić w zależności od pojazdu, gamy i rozmiaru opon, prędkości oraz warunków drogowych.

(2) Kategoria opon, do których należy MICHELIN e.PRIMACY, jest zdefiniowana jako opony letnie klasy premium marek CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP; nieprzeznaczone do montażu jako oryginalne wyposażenie (tj. opony, które nie muszą spełniać określonych wymogów producentów samochodów), ale dostępne w handlu detalicznym.

Zwiększony zasięg pojazdu elektrycznego na akumulatorze i redukcja emisji CO₂ – współczynnik oporu toczenia nowej opony MICHELIN e·PRIMACY jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 0,21 l paliwa na 100 km i obniżeniu emisji CO₂ o 5 g/km w przypadku samochodu VW Golf 7 1.5 TSI lub zwiększeniu zasięgu samochodu VW e.Golf o 7%.

(3) Wewnętrzne badanie oporu toczenia przeprowadzone w 10/2020 na rozmiarze 255/45 R19 jako porównanie MICHELIN Pilot Sport EV (6,7 kg/t) i MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). W przypadku pojazdu elektrycznego o masie 2151 kg i zasięgu 540 km różnica wynosząca 2,1 kg/t przekłada się na wzrost zasięgu o ponad 60 km, czyli więcej niż 10% pierwotnego zasięgu.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny