59443543 m

Obniż hałas w samochodzie z technologią Michelin Acoustic

Duża prędkość podczas jazdy po autostradzie powoduje zwiększenie natężenia hałasu wewnątrz kabiny, który zazwyczaj odbieramy jako dość uciążliwy i męczący. Wychodząc naprzeciw temu zjawisku, Michelin opracował technologię Michelin Acoustic, która pozwoliła stworzyć ciche opony, które znacząco obniżają poziom hałasu w kabinie bez uszczerbku dla osiągów opon.

Dowiedz się, jak to działa.

PODSUMOWANIE:

michelin acoustic technology

Dlaczego w kabinie słyszymy szum?

Aby w pełni zrozumieć i docenić skuteczność rozwiązania Michelin, warto wyjaśnić, skąd bierze się hałas czy też szum słyszalny w kabinie pojazdu. Odpowiedzialne za niego są nie tylko opony, ale również szorstka powierzchnia drogi, składającą się z rozdrobnionego tłucznia, na który najeżdża bieżnik toczącej się opony. Elementy bieżnika, wchodząc w kontakt z podłożem generują niewielkie uderzenia, które kumulując się, tworzą wibracje o różnej częstotliwości, w zależności od jakości drogi, prędkości jazdy i samego pojazdu.

Wypełnione sprężonym powietrzem wnętrze opony działa jak komora rezonansowa, którą można porównać do bębna. Dźwięk wibracji i uderzeń o podłoże jest wzmacniany przez pustą komorę wewnątrz opony i wprawia w rezonans inne elementy pojazdu, co zazwyczaj odbieramy jako nieprzyjemny szum lub dudnienie, zwłaszcza w samochodach elektrycznych z niemal bezgłośnym silnikiem.

Rzeźba bieżnika opony MICHELIN Pilot Sport EV

Specjalna technologia wyciszająca opony

Michelin opracował rozwiązanie pozwalające projektować ciche opony, które podnoszą komfort akustyczny w kabinie. Technologia MICHELIN Acoustic efektywnie obniża poziom hałasu toczenia opon słyszany w kabinie pojazdu.

Rozwiązanie pozwala obniżyć natężenie hałasu we wnętrzu pojazdu o około 20%(1).

 

Wkład piankowy tłumiący hałas

Specjalnie zaprojektowany wkład z pianki poliuretanowej tłumi generowany w oponach rezonans odczuwalny w kabinie pojazdu jako uciążliwy hałas. Z nową oponą kierowcy i pasażerowie lepiej słyszą dźwięki z pokładowych urządzeń komunikacyjnych i odczuwają mniejsze znużenie podróżą przy dłuższych trasach. Technologia MICHELIN Acoustic tłumi hałas w pojeździe również przy zmieniających się warunkach drogowych.

Technologia MICHELIN Acoustic

Specjalnie zaprojektowany wkład z pianki poliuretanowej pomaga wytłumić słyszalny w kabinie hałas generowany w oponach.

Rzeźba bieżnika obniżająca hałas toczenia opon

Hałas toczenia opon tłumiony jest nie tylko przez specjalną piankę, ale także przez bieżnik zaprojektowany tak, aby opony były cichsze. Zanim opony Michelin trafią do dalszych prac projektowych testowane są w symulatorze Piano Noise Reduction, który umożliwia później odpowiednio zwymiarować i rozmieścić klocki bieżnika w oponie.

Dlaczego?
Ponieważ tocząca się opona z bieżnikiem z klockami o tej samej szerokości generuje dźwięk o pewnej częstotliwości odbierany jako uciążliwy hałas. Aby więc uniknąć hałasu generowanego przez oponę, projektujemy jej bieżnik tak, aby klocki miały różną szerokość, upewniając się zarazem, że nie wpłynie to na osiągi opony.

Piano Noise Reduction

Co oznacza wartość w decybelach na etykiecie opony?

Na dole etykiety opony podana jest wartość w decybelach.

Pamiętajmy, że wyraża ona natężenie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu, a nie poziom hałasu, czyli komfort akustyczny w kabinie.

Etykieta opony

Które opony MICHELIN posiadają technologię Acoustic?

Ilość pianki w oponie różni się w zależności od zakresu tłumionych częstotliwości, które są ściśle związane z danym pojazdem. Dlatego opracowaliśmy tę technologię we współpracy z producentami pojazdów, w efekcie czego opony MICHELIN z technolgią Acoustic są projektowane wyłącznie jako opony OE (Original Equipment), czyli na fabryczne wyposażenie pojazdów. Dzięki temu nabywca samochodu ma pewność optymalnego wyciszenia częstotliwości charakterystycznych dla jego pojazdu, a wraz z nią pewność bardziej przyjemnej, komfortowej i mniej nużącej jazdy.

Może zainteresuje Cię także artykuł: Poziom hałasu samochodu: czy samochody elektryczne są cichsze od samochodów spalinowych?

Informacje prawne

(1) Technologia MICHELIN Acoustic obniża poziom hałasu słyszalny w kabinie pojazdu o ok. 20% (pomiar wewnętrznego hałasu przeprowadzony w 2020 r. na oponach w rozmiarze 245/45 R19 zamontowanych w KIA Cadenza. Zakres pomiaru hałasu: 170-230 Hz). Wyniki mogą się różnić w zależności od pojazdu, gamy i rozmiaru opon, prędkości oraz warunków drogowych.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny