
Wskazówki i porady na temat motocykli
Codzienna jazda motocyklem to nawyk, który pozwala zapomnieć o problemach – dopóki temperatura nie spadnie i nie zacznie się zima. Wtedy trzeba stawić czoło trudniejszym, a czasem niespodziewanym warunkom pogodowym, które oczywiście zwiększają ryzyko. Rodzą się pytania: Czy można bezpiecznie jeździć po śniegu? Czy potrzebne są do tego zimowe opony do motocykla? W tym artykule dzielimy się wszystkim, co myślimy na ten temat.
Jazda motocyklem po śniegu
Po opadach śniegu droga jest śliska. A kiedy śnieg się rozpuści, zmienia się w wodę, która może znowu zamarznąć, jeśli w nocy spadnie temperatura.
Taki scenariusz zdarza się bardzo często, można się więc zastanawiać, czy jazda motocyklem po śniegu lub lodzie jest bezpieczna oraz czy opony zapewnią wystarczającą przyczepność.

Przyczepność to nie wszystko
Oczywiście przyczepność ma kluczowe znaczenie. Zimne, mokre podłoże zamiast ciepłej i suchej pogody znacząco ją utrudnia. W przypadku samochodów założenie odpowiednich opon o dobrej przyczepności na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach pozwala zapewnić bezpieczną i płynną jazdę.
Jeśli jednak chodzi o motocykle, przyczepność to nie wszystko. W grę wchodzi jeszcze jeden parametr: równowaga. Kiedy oparcie dają tylko dwa koła, na zaśnieżonej lub oblodzonej drodze można tę równowagę w każdej chwili stracić – tym bardziej, jeśli wskutek niskiej temperatury pogorszyła się przyczepność.
Temperatura opony
Warto wiedzieć, że każda opona ma idealną temperaturę użytkowania. „Idealna” oznacza, że w tej temperaturze opona będzie działała najlepiej. Aby ją osiągnąć, opona musi przejechać pewien dystans, który zależy od jej typu. W miesiącach zimowych, kiedy wskutek zimna guma sztywnieje i traci przez to na przyczepności, osiągnięcie i utrzymanie tej idealnej temperatury jest trudne, a czasem nawet niemożliwe.
Podczas zawodów stosuje się ogrzewacze do opon, aby podnieść ich temperaturę przed rozpoczęciem wyścigu, tak by już na starcie zapewnić im idealne warunki. Potem temperatura opon już nie spada z powodu prędkości, z jaką poruszają się podczas wyścigu.
Jednak nawet gdyby taki sprzęt był dostępny poza torem, na zimnie opony po podgrzaniu szybko wytraciłyby ciepło, ponieważ nie byłyby poddawane typowym obciążeniom związanym z jazdą i prędkością.

A co z motocyklowymi oponami zimowymi?
Michelin projektuje i produkuje opony zimowe do pojazdów czterokołowych, aby kierowcy mogli stawić czoła trudnym warunkom jazdy zimą i niskim temperaturom. Osiągamy ten cel, ponieważ wszystkie nasze testy potwierdzają osiągi opon nawet w najtrudniejszych zimowych warunkach.
Logicznie można by się spodziewać, że to samo będziemy oferować użytkownikom motocykli: że będziemy projektować i produkować motocyklowe opony zimowe, tak jak robimy to w przypadku pojazdów dwuśladowych. Tak jednak nie jest. Dlaczego?
Ponieważ zależy nam na wytwarzaniu wysokiej jakości opon - które zapewniają optymalne osiągi - aby przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo użytkowników. Jak już wyjaśniliśmy, jazda motocyklem na zaśnieżonej lub oblodzonej drodze rodzi istotne problemy związane z bezpieczeństwem. Uważamy, że nie da się ich rozwiązać przy pomocy motocyklowych opon zimowych.

Co robić, jeśli mimo wszystko jazda motocyklem po śniegu jest konieczna?
Jak już wyjaśniliśmy, zalecamy, by unikać jazdy motocyklem po śniegu. Kiedy robi się zimno, pada śnieg, a w nocy jest mróz, na pierwszym miejscu postaw swoje bezpieczeństwo i wybierz inny środek transportu niż motocykl.
Jeśli jednak nie masz innego wyjścia i musisz skorzystać z motocykla w tych warunkach, przedstawiamy kilka porad, które pomogą Ci obniżyć ryzyko:
1 - Środki ostrożności przed wyruszeniem
- Ciśnienie: Upewnij się, że ciśnienie w oponach jest zgodne z zaleceniami producenta.
- Pamiętaj o oczyszczeniu reflektorów i kierunkowskazów, tak by być widocznym dla innych kierowców.
- W miarę możliwości załóż ubranie, które będzie wyraźnie widoczne z dużej odległości.
2 - Na drodze
- Ruszaj powoli, najlepiej na drugim biegu, aby uniknąć ślizgania się tylnego koła.
- Jedź bardzo płynnie.
- Utrzymuj odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu.
- Hamowanie: hamuj przede wszystkim silnikiem. Jeśli używasz hamulców, rób to delikatnie, na zmianę wciskając hamulce przednie i tylne, aby uniknąć zablokowania przedniego koła.
- Zakręty: trzymaj się linii środkowej, aby ominąć lód, który często tworzy się na skraju drogi. Nie pochylaj za mocno motocykla, tak by opony jak najwięcej pracowały bieżnikiem.
- Głębokość śniegu: jeśli na drodze leży gruba warstwa śniegu, staraj się jechać koleinami pozostawionymi przez samochody, aby nie ugrzęznąć.
- Omijaj pokrywy studzienek, które mogą być śliskie.
- A przede wszystkim się nie spiesz. Najważniejsze to dojechać bezpiecznie na miejsce!