
Wskazówki i porady na temat motocykli
Zużycie opon motocyklowych, wybrzuszenia, odkształcenia, przebicia... Czy należy zmienić opony, jeśli mają ślady zużycia lub uderzenia? Przeczytaj nasze porady i dowiedz się, na jakie znaki ostrzegawcze trzeba uważać, by zachować bezpieczeństwo.
Kiedy zmienić opony motocyklowe?
Słaby stan opon może drastycznie obniżyć osiągi pojazdu, a nawet zagrozić bezpieczeństwu Twojemu i Twoich bliskich. Dlatego zaleca się przeprowadzanie comiesięcznej kontroli:
- stanu opon,
- wskaźnika zużycia,
- ewentualnych uszkodzeń spowodowanych uderzeniami albo śladów nieprawidłowego zużycia,
- ciśnienia w oponach.
Podczas kontroli wzrokowej zwróć szczególną uwagę na obszar bieżnika oraz boki. Skup się na nieprawidłowym, nadmiernym lub nierównym zużyciu bieżnika, ciałach obcych, wybrzuszeniach lub odkształceniach, śladach przebicia, pękania gumy albo jakiejkolwiek degeneracji czy uszkodzeniach.
Jeśli opona jest przebita
Opony są trwałe i zaprojektowano je tak, by wytrzymały pewną liczbę zdarzeń, ale czasami mogą zostać przebite. W takiej sytuacji oponę powinien zbadać specjalista. Tylko on będzie w stanie potwierdzić, czy wnętrze opony doznało uszkodzeń niemożliwych do naprawienia.
Jeśli osiągnięto przepisowy limit zużycia bieżnika
Zużycie opon motocyklowych prędzej czy później dotyka każdą oponę. Należy uważać, by nie przekroczyć przepisowego limitu zużycia.
Wskaźniki zużycia na oponie mają wysokość 0,8 mm. Jest ona dokładnie taka sama dla wszystkich opon.
Chociaż wskaźniki zużycia informują o jego poziomie, trzeba pamiętać, że jest to wartość orientacyjna, która nie zawsze odzwierciedla uregulowania prawne. Oficjalny przepisowy limit może się różnić w zależności od praw obowiązujących w danym kraju. Na przykład we Francji wynosi on 1 mm, a w Szwajcarii 1,6 mm.
Jak znaleźć wskaźniki zużycia opony?
Symbol Ludzika Michelina na górnej części opon oznacza, że są wyposażone we wskaźnik zużycia bieżnika. Przypominają małe symbole i znajdują się na dnie głównych rowków.

1 - Znajdź symbol Ludzika Michelin
2 - Znajdź najbliższy wskaźnik zużycia opony motocyklowej w głównym rowku
Jeśli pozostała guma zetrze się do tego poziomu, opona osiągnęła lub przekroczyła przepisowy limit zużycia. Chociaż opony Michelin są projektowane z myślą o trwałych osiągach, stanowczo zalecamy ich wcześniejszą wymianę. Po przekroczeniu tego etapu nie masz już gwarancji bezpieczeństwa ani przyczepności czy osiągów, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.
Jeśli opony wykazują oznaki starzenia się
Trudno przewidzieć okres trwałości opony, ponieważ nie ma ona związku z datą produkcji. Opony, które nie były używane wcale albo rzadko, również mogą wykazywać oznaki starzenia się. Na ich trwałość wpływa wiele czynników: warunki pogodowe, warunki przechowywania i użytkowania, obciążenie, prędkość, ciśnienie w oponach, konserwacja, styl jazdy itp.
Michelin zaleca, by wszyscy kierowcy regularnie poświęcali kilka chwil na kontrolę opon, tak by zidentyfikować ewentualne zewnętrzne oznaki starzenia: odkształcenia lub pękanie na bieżniku, barkach lub bokach itp.
Należy również zlecić kontrolę opon specjaliście, który potrafi ocenić, czy wymagają one wymiany.
Ile wytrzymują opony motocyklowe?

Po co najmniej 5 latach użytkowania opony musi co roku badać specjalista. Jeśli należy je wymienić, postępuj zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi wymiany oryginalnych części. Ze względów ostrożności wszystkie opony należy wymienić po dziesięciu latach, nawet jeśli wydają się w dobrym stanie i nie osiągnęły limitu zużycia bieżnika.
Jeśli opona jest uszkodzona
Krawężniki, dziury w jezdni lub tępe przedmioty mogą spowodować poważne uszkodzenia opon. Wszelkie rozdarcia, przecięcia i odkształcenia powinien starannie zbadać specjalista. Tylko on może potwierdzić, czy oponę da się naprawić. Z zasady nie wolno jeździć na uszkodzonych lub przebitych oponach.
Kiedy opony nie da się już naprawić?

Opony nie da się naprawić w następujących przypadkach:
- Przebicia na bokach opony (naprawa jest możliwa wyłącznie w obszarze T, który stanowi 3/4 szerokości opony)
- Widoczna stopka
- Oderwana lub odkształcona guma bieżnika
- Degradacja z widocznymi częściami wnętrza opony
- Uszkodzenia spowodowane olejami lub substancjami żrącymi
- Pękanie gumy spowodowane starzeniem się opony
Oto kilka przykładów uszkodzeń wymagających interwencji specjalisty:

Pęknięcia

Rozszczepienia

Strzępienie się
Jeśli opona ma nietypowe zużycie bieżnika
Nieprawidłowe zużycie opony motocyklowej na bieżniku – zlokalizowane w konkretnych miejscach, pośrodku lub na barkach – często jest oznaką niewłaściwego ciśnienia w oponach. Zbyt mocno napompowana opona będzie się zużywać bardziej pośrodku bieżnika, podczas gdy opona napompowana zbyt słabo będzie się bardziej zużywać na barkach, co z czasem może doprowadzić do uszkodzenia karkasu wewnątrz opony. Aby tego uniknąć, regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, tak by odpowiadało wartości zalecanej przez producenta.
Kolejną przyczyną nierównomiernego zużycia opon motocyklowych może być problem mechaniczny (zużyte amortyzatory, przekładnia, mocowania itp.) albo bardzo sportowa jazda.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się z ekspertem.
Jeśli opony są nieodpowiednie dla pojazdu
Wybieraj opony zgodnie z wymogami przepisów oraz homologacją producenta.
Aby uzyskać optymalne osiągi, najlepiej używać z przodu i z tyłu opon tej samej marki i z tej samej gamy. Nigdy nie zakładaj do motocykla jednej opony radialnej i drugiej nieradialnej, chyba że takie są zalecenia producenta. Najlepszym sposobem, by na pewno wybrać właściwe opony, jest przestrzeganie homologacji producenta.
Gdy nadejdzie czas zmienić opony, zapoznaj się z naszym przewodnikiem wyboru opon poniżej, aby mieć pewność, że podejmujesz właściwą decyzję, albo poproś o radę specjalistę.
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo