Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
W dzisiejszych czasach rośnie zainteresowanie technikami „eko-jazdy” lub technik „ekologicznej jazdy”. W tym miejscu „zajrzymy pod maskę” pojęcia eko-jazdyi zobaczymy, jak pewne zachowania podczas jazdy mogą nie tylko pomóc środowisku, ale także zaoszczędzić pieniądze w budżecie na paliwo.
Czym jest eko-jazda?
Człon „eko” w wyrażeniu eko-jazda odnosi się do dwóch zasad.Po pierwsze, ekologia:
- jazda z myślą o środowisku obecnie zyskuje coraz większe znaczenie dla konsumentów.Po drugie oszczędność: oszczędność paliwa ma pozytywny wpływ na portfel kierowcy.
- Eko-jazda lub „ekologiczna jazda” odnosi się do zbioru technik jazdy, których celem jest maksymalne ograniczenie emisji i zmniejszenie wykorzystania paliw kopalnych.A jeśli jeździsz pojazdem elektrycznym, to odpowiednia technika pomoże Ci również zwiększyć zasięg na akumulatorze!
Jakie techniki jazdy mogą pomóc w oszczędzaniu paliwa?
Oto 9 wskazówek dotyczących eko-jazdy, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i zaoszczędzić pieniądze.
1. Sprawdź ciśnienie w oponach
Niedopompowane opony zwiększają zużycie paliwa, a także wpływają na zdolność kontroli kierowcy nad pojazdem. Z drugiej strony zbyt wysokie ciśnienie w oponach przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa, ale wydłuża drogę hamowania i skraca trwałość opon.Prawidłowe wartości ciśnienia są zwykle podane w instrukcji obsługi pojazdu, w schowku, na drzwiach lub na klapce wlewu paliwa.
2. Wybierz odpowiednią oponę
Opony wpływające na zużycie paliwaopracowano z myślą o generowaniu niskich oporów toczenia, przez co właśnie mogą znacznie zmniejszyć zużycie paliwa w Twoim samochodzie. System etykietowania może pomóc Ci zidentyfikować najbardziej wydajną oponę: poszukaj piktogramu „dystrybutora” na etykiecie i wybierz opony z oceną A
Na etykiecie znajduje się między innymi efektywność paliwowa opony w skali od A do E (gdzie A oznacza najwyższą efektywność).
3. Przewiduj: zwolnij, nie hamuj
Na przykład unikaj ścigania się na światłach i ostrego hamowania.Zamiast tego planuj z wyprzedzeniem i pozostaw odpowiednią odległość na to, aby samochód delikatnie wyhamował w odpowiednim czasie.
4. Unikaj szarpania podczas jazdy
Nie zawsze jest to łatwe na obszarze zabudowanym w mieście, jednak ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie odbija się na zużyciu paliwa. Jednym ze sposobów na uzyskanie lepszego spalania (liczby kilometrów przejeżdżanych na jednym baku) podczas jazdy po mieście jest: odpuścić! Nie musisz ciągle jechać zderzak w zderzak za samochodem z przodu. Na szczęście w dzisiejszych czasach wiele pojazdów jest wyposażonych w tryb jazdy miejskiej opracowany w celu zmniejszenia zużycia paliwa.
5. Unikaj nagłego przyspieszania
Im gwałtowniej zmieniasz prędkość obiektu, tym więcej siły to wymaga. Nagły wzrost prędkości wymaga dodatkowej dawki energii, czyli zużycia większej ilości paliwa.
6. Przestrzegaj ograniczeń prędkości
Chodzi nie tylko o bezpieczeństwo, ograniczenia prędkości samochodów przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.
7. „Czytaj” teren
Swobodne toczenie na biegu to doskonały sposób na uzyskanie lepszych wyników spalania. Jeśli na przykład zbliżasz się do zjazdu, pozwól, aby Twój samochód „płynął” i grawitacja wykonała swoje. Jeśli zaraz po tym pojawi się wzniesienie, zacznij przyspieszać, gdy dotrzesz do dolnej części zbocza.A co z tempomatem?Choć przydaje się na autostradzie, to na pagórkowatym terenie najlepiej wyłączyć go.
8. Nie zostawiaj pracującego silnika
Zarówno ze względu na portfel, jak i środowisko, unikaj pozostawiania uruchomionego samochodu, jeśli nie jest to konieczne.Obejmuje to zatrzymywanie się, aby zadzwonić, czekanie w samochodzie, aby odebrać dzieci, a nawet stanie w dużym korku.
9. Oszczędnie korzystaj z klimatyzacji
Niepotrzebne używanie klimatyzacji oznacza większe zużycie paliwa i więcej CO₂ w atmosferze.Przy niskiej prędkości wybierz raczej nawiew lub opuszczaj okna.
Ekologiczna jazda: porady ekspertów, które pomogą Ci w oszczędzaniu paliwa
Cyrille Roget, dyrektor ds. komunikacji technicznej i naukowej w firmie Michelin, daje kilka konkretnych przykładów, jak oszczędzać paliwo za pomocą technik ekologicznej jazdy.
Cyrille wyjaśnia: „Przyspieszaj delikatnie, wykorzystując moc samochodu, na przykład podczas rozruchu”. Nie musisz ruszać z piskiem opon i z rykiem silnika. Podobnie, jeśli chodzi o prędkość: „Przestrzegaj ograniczeń prędkości na autostradzie, aby oszczędzać paliwo. Nie zawsze musisz przyspieszać pod górę, możesz pozwolić, aby samochód trochę zwolnił na pochyłościach”.
Co do obszarów miejskich: „jest pokusa trzymania się blisko kierowcy z przodu. W niektórych miastach ludzie mają tendencję do rozwijania niespokojnego stylu jazdy. Tu kluczem jest trzymanie się własnego rytmu i jak największa doza przewidywania”.
Co jest jednym z najważniejszych czynników, jeśli chodzi o oszczędzanie paliwa i uzyskiwanie maksymalnych przebiegów na jednym baku paliwa? Opony! Cyrille wyjaśnia, że duża część „zmarnowanej” energii (paliwa, które nie jest wykorzystywane do obracania kołami samochodu) jest tracona z powodu oporów toczenia: „Takie straty stanowią nawet 20%, innymi słowy marnuje się jeden na pięć baków.Jeśli weźmiesz pod uwagę, ile paliwa wlewasz do baku samochodu co roku, zrozumiesz, że to znaczna ilość”.
Rozwiązaniem na zmniejszenie oporów toczenia (bez utraty przyczepności) są odpowiednie opony.Weźmy na przykład nowe opony MICHELIN e.PRIMACY. Opracowano je specjalnie z myślą o wszystkich aspektach ekonomicznej jazdy, pomagają kierowcom w oszczędzaniu paliwa i pieniędzy, dzięki wyjątkowo niskim oporom toczenia(1).
Charakteryzują się one najlepszymi parametrami w zakresie oporu toczenia w porównaniu do konkurencyjnych opon premium (1): MICHELIN e.PRIMACY oferuje oszczędność 0,21 litra paliwa na 100 kilometrów i około 80 euro przez cały okres eksploatacji opony (2,3).W przypadku samochodów elektrycznych szacuje się wzrost zasięgu o 7% w porównaniu z innymi oponami z tej kategorii, czyli 30 km w przypadku szacowanego zasięgu 400 km (4).
W jaki sposób kierowcy mogą pomóc środowisku?
Branża motoryzacyjna podejmuje znaczące działania w kierunku ograniczenia wpływu pojazdów na środowisko dzięki innowacjom, takim jak opona MICHELIN e.PRIMACY lub MICHELIN PILOT SPORT EV.Jednak kierowca ma również do odegrania znaczącą rolę.Jak widzieliśmy, eko-jazda to nie tylko sposób na oszczędzanie paliwa, pieniędzy i bezpieczeństwo na drodze, ale sposób myślenia o ekologicznej jeździe ma również fundamentalne znaczenie, jeśli razem zmierzamy w kierunku bardziej ekologicznej przyszłości
Wybierz odpowiednie opony do swojego samochodu
MICHELIN e·Primacy
Opony do samochodów osobowych
Samochody elektryczne lub hybrydowe
★★★★★
★★★★★
MICHELIN e.PRIMACY: ekologicznie zaprojektowana opona stworzona, by zapewnić trwałość.
Sprawdź
MICHELIN Pilot Sport EV
Opony do samochodów osobowych
Samochody elektryczne lub hybrydowe
★★★★★
★★★★★
Stworzone, by zapewnić długotrwałą i elektryzującą kontrolę nad pojazdem.
Sprawdź
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo
Źródła zdjęć:
Wzmianki prawne
(1) MICHELIN e.Primacy category of tyres is defined as one of the Premium summer tyres such as CONTINENTAL, GOODYEAR,BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP brands, and which are not dedicated to Original Equipment application (i.e not designed to achieve car manufacturers specific targets) but tyres that can be purchased from retailers.
Rolling Resistance test - Rolling Resistance tests conducted on machine by Applus Idiada, on Michelin's request, June (on new) & August (on 2mm buffed) 2020, on dimension 205/55 R16 91V, comparing MICHELIN e.PRIMACY (new: 5.58kg/t & worn: 5.13kg/t) versus MICHELIN PRIMACY 4 (new: 7.74kg/t & worn: 6.25kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (new: 7.17kg/t & worn: 5.81kg/t) ; CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (new: 6.39kg/t & worn: 5.49kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (new: 8,93kg/t & worn: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (new: 7.97kg/t & worn: 5.54kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (new: 7.01kg/t & worn: 5.38kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (new: 6.96kg/t & worn: 6.30kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 (new: 8.79kg/t & worn: 6.97kg/t).
(2) Współczynnik oporu toczenia nowej opony MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 0,21 l paliwa na 100 km i obniżeniu emisji CO2 o 5 g/km w przypadku VW Golfa 7 1.5 TSI lub zwiększeniu zasięgu VW e.Golfa o 7%.
Podczas użytkowania współczynnik oporu toczenia MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 1,5 kg/t od oporu toczenia opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 80 EUR na paliwie. Dzięki obniżeniu zużycia paliwa do atmosfery nie trafia ok. 174 kg CO2. Korzyści w trakcie użytkowania są uśrednionymi wartościami z badań opon nowych i z bieżnikiem startym do 2 mm, które odzwierciedlają osiągi w rzeczywistych warunkach użytkowania. Obliczenia dla przebiegu 35 000 km i przy cenie paliwa 1,46 EUR/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en01.06.2020 r. średnia ważona dla 10 krajów o najwyższym ruchu pojazdów silnikowych w kraju i za granicą– https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Rzeczywiste oszczędności paliwa i wydatków mogą różnić się w zależności od stylu jazdy, pojazdu lub ciśnienia w oponach.
(3) Zwiększony zasięg samochodu elektrycznego na akumulatorze i redukcja emisji CO2. Współczynnik oporu toczenia nowej opony MICHELIN e·Primacy jest niższy średnio o 2 kg/t od opon konkurentów, co odpowiada oszczędności do 0,21 l paliwa na 100 km i obniżeniu emisji CO2 o 5 g/km dla VW Golfa 7 1.5 TSI lub zwiększeniu zasięgu VW e.Golfa o 7%.