Czy wiesz, że historia naszych opon do pojazdów jednośladowych rozpoczęła się już w 1891 roku? Od tamtego czasu dokonaliśmy wielu imponujących innowacji w zakresie opon do rowerów i motocykli. Wiele z nich było efektem przełomów technologicznych, a wypływały zawsze z pragnienia, by zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa i osiągów! Jako firma pionierska w naszej kategorii dążymy do jasno wyznaczonego celu: spełniać zmieniające się potrzeby rowerzystów i motocyklistów na drodze i poza nią.
Innowacyjność to fundament historii opon MICHELIN do pojazdów jednośladowych
1891: „Przebłysk natchnienia”
Edouard Manet doznał takiego olśnienia, gdy natrafił na rowerzystę zmagającego się z przebitą oponą. Wkrótce wynalazł demontaż i naprawę opon. Ta innowacja poprawiła komfort pojazdu i zmniejszyła ryzyko przebicia opony. Była również początkiem naszej przyszłości na polu technologii opon.
Od lat trzydziestych do pięćdziesiątych: innowacje skoncentrowane na bezpieczeństwie
Michelin wprowadza kolejne innowacje dzięki nowym technikom wytwarzania gumy oraz nowej strukturze konstrukcji materiału: proste ściany, stopki, żebrowane wzory, ukośne opasanie.
Gama opon MICHELIN, dotąd obejmująca modele do motocykli zapobiegające poślizgom z 1926 roku, wkrótce poszerza się o modele całkowicie odporne na poślizg.
Na początku lat trzydziestych pojawia się szeroki wachlarz innowacji, takich jak opony „Confort à tringles” (z prostymi ścianami), „Confort Bibendum”, „Confort à talons” (ze stopką), „Cablé à tringles” (z prostymi ścianami i warstwami tekstylnej osnowy) czy „Cablé à talons” (ze stopką i warstwami tekstylnej osnowy). Wkrótce – w 1935 roku – dołączają do nich opony MICHELIN Flèche d’Or (Złota Strzała) i ZigZag.
Po wojnie Michelin wprowadza na rynek zupełnie nową oponę radialną. Inaczej niż przy poprzednich technikach konstrukcyjnych, opasanie układa się pod kątem 90° do środkowej części opony. To odkrycie oznacza rewolucję pod względem przyczepności, trwałości i osiągów. Wyznacza również nowe standardy na rynku mobilności w Europie i Ameryce.
1960: narodziny „le Rapido” i standardu ACS
Adherence, Comfort and Safety (przyczepność, komfort i bezpieczeństwo). Michelin kładzie nacisk na swoje priorytety w zakresie warunków jazdy dla małych i średnich motocykli. Obejmuje to opony do takich pojazdów jednośladowych jak motorowery i lekkie motocykle.
130 lat ciągłej drogi naprzód
130 lat później nasza przygoda z oponami do pojazdów jednośladowych nadal koncentruje się na osiągach. To, co kiedyś było ważne tylko dla motocyklistów i zawodników, teraz ma kluczowe znaczenie dla każdego, kto jeździ na dwóch kółkach. Osiągi są istotne niezależnie od tego, czy jeździsz po drodze, czy terenowo. Stanowi to bodziec do rozwijania nowej technologii opon, która zaspokoi potrzeby w zakresie wolumenu, wartości oraz osiągów. Postęp w dziedzinie materiałów doprowadził do wielu innowacji, przekształcając zwykłą gumę w coś znacznie bardziej wyrafinowanego.
Od lat dziewięćdziesiątych na polu technologii materiałowych pojawiły się takie koncepcje jak Dual Compound (2CT), dodatek krzemionki czy opony bezdętkowe, zmieniając całkowicie dotychczasową perspektywę.
Koncepcje te umożliwiły zapewnienie hipersportowych osiągów na drodze dzięki takim produktom jak gama MICHELIN Pilot z 1999 roku do pojazdów dwuśladowych albo gama MICHELIN Power z 2005 roku do motocykli.
Czy wiesz, że rejestrujemy około 400 patentów rocznie?
Projektujemy opony, którym możesz zaufać
Kierowcy, producenci, podmioty ze świata sportów motorowych i kluczowi liderzy opinii pytają o nasze opony.
Partnerstwa z producentami
Nawiązaliśmy współpracę z najlepszymi w swojej klasie producentami motocykli, takimi jak Harley-Davidson z gamą Scorcher. W każdym projekcie firm Michelin i Harley-Davidson stosowane jest inne podejście. Praca w wirtualnej pętli rozpoczyna się na wczesnym etapie, w fazach projektowania i rozwoju. Dzięki umiejętnościom modelowania obu firm byliśmy w stanie stworzyć nową gamę motocykli jednocześnie z idealnie dopasowanymi do nich oponami, a następnie przeprowadzić szereg testów, aby udoskonalić to połączenie, ocenić inne możliwości i uzyskać ostateczną spójność. Ten proces wspólnego projektowania wirtualnego i symulacji sprawił, że każdy motocykl i przeznaczone do niego opony pasowały do siebie idealnie.
Sponsoring z najlepszymi zawodnikami
Połączyliśmy siły z wiodącymi sportowcami. Nieustraszeni kolarze MTB Cam Zink, Sam Hill, Nicholi Rogatkin i Malene Degn oraz supersprawni kolarze szosowi Bryan Coquard, Guillaume Martin i Simon Geschke to doskonały przykład znakomitych powiązań Michelin. Gama rowerowa stworzona z myślą o zawodach to Racing Line Range. Została zaprojektowana specjalnie, aby zaspokoić potrzeby profesjonalnych, półprofesjonalnych i amatorskich rowerzystów oraz zapewnić Ci najwyższe miejsce na podium.
Jeśli chodzi o motocykle, o jakości opon, które dostarczamy jako oficjalny dostawca MotoGP™, mogą zaświadczyć między innymi Johann Zarco, Francesco Bagnaia, Fabio Quartararo, Jorge Martin czy Marc Márquez. Michelin to marka kojarzona z wiarygodnością i bezpieczeństwem. Gama opon MICHELIN Power pozwoli Ci uzyskać najlepsze osiągi na motocyklu dzięki technologii przejętej bezpośrednio ze świata wyścigów.
Udział w wyścigach światowej klasy
Nasza historia ze światem wyścigów przyczyniła się do wprowadzenia licznych innowacji wśród opon do pojazdów jednośladowych.
Wszystko zaczęło się od kilku zwycięstw z rzędu odniesionych w 1899 roku w Nice-Castellane, Paris-Roubaix, „Critérium des Motocycles” oraz „Coupe des Motocycles”.
W 1973 roku Jack Findlay wygrywa Senior Tourist Trophy. To nasze pierwsze zwycięstwo w kategorii 500cc.
W kolejnym roku wprowadzamy innowacje w postaci opon wyścigowych stworzonych specjalnie z myślą o Grand Prix. To one pomogą Barry’emu Sheene’owi zwyciężyć w mistrzostwach GP w 1976 roku.
W roku 1977 zgarniamy całą pulę! Wygrywamy mistrzostwa świata we wszystkich pięciu kategoriach (50, 125, 250, 350 i 500cc).
Lata osiemdziesiąte: innowacje na każdym kroku
W 1982 roku innowacje obejmują jazdę terenową dzięki premierze opony terenowej „Desert”, przeznaczonej na rynek motocykli rajdowych. Prowadzi to do zwycięstw kolejno w Rajdzie Atlas i Rajdzie Faraonów w tym samym roku. Rok 1983 przynosi pierwsze z 36 zwycięstw z rzędu w Rajdzie Paryż-Dakar, ujawniając niesamowity potencjał tej opony.
Jeszcze w tym samym roku wracamy na tor i wprowadzamy naszą pierwszą oponę radialną w GP500. Kolejnym krokiem są udoskonalone serie A59X i M59X w 1987 roku.
Dodatek krzemionki i technologia Dual Compound dla GP500 sprawiają, że jesteśmy niekwestionowanymi liderami mistrzostw przez całe lata dziewięćdziesiąte.
Nowe wyzwania XXI wieku
Michelin nie tylko powraca do MotoGPTM, ale także zostaje oficjalnym dostawcą Pucharu Świata FIM Enel MotoE World Cup, nowego typu zawodów w świecie motocykli elektrycznych.
Rynek pojazdów elektrycznych okazuje się niezwykle wymagający pod względem nowych parametrów, takich jak opory toczenia, straty energii i redukcja hałasu. Śmiało stawiamy czoła tym wyzwaniom technologicznym.
W październiku 2023 roku świętujemy nasze 500. zwycięstwo w GP wspólnie z Franceskiem Bagnaią. Nie ma mistrzostw świata, zawodów terenowych czy szosowych, w których nasze nagradzane opony nie grałyby pierwszych skrzypiec!
Firma Michelin angażuje się w odkrywanie nowych horyzontów w dziedzinie technologii, bezpieczeństwa i osiągów na poziomie globalnym. Jest to zapowiedź wielu przełomowych innowacji w przyszłości.