Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Utknięcie w miejscu z przebitą oponą to niestety częsty problem, który w pewnym momencie przytrafia się wszystkim kierowcom. Dlatego ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, jak założyć koło zapasowe, kiedy złapiesz „gumę” – i upewnić się, że posiadasz cały sprzęt niezbędny do szybkiej wymiany przebitej opony, abyś mógł jak najszybciej wrócić na drogę.
Wymiana przebitej opony na koło zapasowe
Na szczęście wymiana koła nie jest zbyt trudna, jeśli się wie, co robić. Poniżej przedstawiamy proste czynności, które należy wykonać, aby rozwiązać problem związany z przebitą oponą, a także odpowiadamy na niektóre z najczęstszych pytań dotyczących wymiany przebitej opony.
Zanim gdziekolwiek wyruszysz, zawsze upewnij się, że masz wszystkie rzeczy potrzebne do założenia koła zapasowego. Większość z nich powinna zostać dostarczona z pojazdem, ale inne stanowią przydatne dodatki, które można przechowywać w schowku na wypadek wielu różnych nagłych sytuacji. Należy do nich np. latarka lub samochodowy zestaw naprawczy.
Niezbędny sprzęt potrzebny do wymiany opony:
- Podnośnik,
- Instrukcja obsługi dla właściciela pojazdu,
- W pełni napompowane koło zapasowe (pamiętaj o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w kole zapasowym!)
- Klucz do kół,
Pomocne dodatki
- Latarka,
- Kliny pod koła,
- Zestaw naprawczy do opon.
przewodnik krok po kroku
Krok 1: Zjedź z drogi i znajdź bezpieczne miejsce
Gdy tylko zdasz sobie sprawę, że przebiłeś oponę, zmniejsz prędkość i unikaj gwałtownych ruchów. Poszukaj prostego odcinka drogi o równym podłożu, takiego jak parking, lub, jeśli to konieczne, twardego pobocza z wystarczającą ilością miejsca do bezpiecznego manewrowania wokół samochodu.
Krok 2: Zaparkuj samochód i włącz światła awaryjne
Pamiętaj, że przy pojeździe możesz pracować tylko w bezpiecznym, dozwolonym miejscu oraz że pojazd musi znajdować się na stabilnym podłożu. Upewnij się, że inni kierowcy widzą, że zmieniasz koło. Włącz światła awaryjne, szczególnie jeśli znajdujesz się obok ruchliwej drogi o dużym natężeniu ruchu. Nie zapomnij założyć kamizelki odblaskowej i ustawić trójkąta ostrzegawczego, ustaw go kilka metrów za samochodem.
Krok 3: Załóż kliny pod koła
Jeśli masz kliny pod koła wsuń je pod opony naprzeciwko miejsca, w którym znajduje się przebita opona. Mają one zapobiec potencjalnemu toczeniu się samochodu (np. jeśli przebita opona znajduje się z tyłu, umieść je z przodu). Koła powinny być zaklinowane, hamulec postojowy zaciągnięty, a auto mieć wrzucony bieg (lub P w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów), aby pojazd nie mógł się toczyć.
Krok 4: Sprawdź, czy masz cały potrzebny sprzęt
Wyjmij podnośnik i klucz do kół z samochodu i sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu wszelkie istotne informacje dotyczące posiadanego modelu samochodu. Poszukaj koła zapasowego, które zwykle znajduje się w schowku na podłodze bagażnika i sprawdź, czy jest w pełni napompowane. Jeśli istnieje bezpieczne miejsce na umieszczenie opony, np. trawa obok samochodu, wyjmij ją i ostrożnie tam umieść.
Krok 5: Zdejmij maskownicę zasłaniającą śruby przy feldze aluminiowej lub kołpak (w przypadku felgi stalowej) z uszkodzonej felgi.
Jeśli na oponie znajduje się kołpak, który zakrywa śruby, zdejmij go płaskim końcem klucza. Odłóż go na bok.
Krok 6: Poluzuj śruby koła
Użyj klucza do kół, aby poluzować śruby, które znajdują się tuż pod kołpakiem. Są one zwykle stożkowe lub sześciokątne i można je poluzować, naciskając odwrotnie do ruchów wskazówek zegara. Nie zdejmuje ich całkowicie, ale poluzuj je o około ½–1/4 obrotu, aby je odblokować.
Krok 7: Podnieś samochód za pomocą podnośnika
Umieść podnośnik pod ramą pojazdu blisko przebitej opony — może się okazać, że w pojeździe występuje fragment odsłoniętego metalu przeznaczony specjalnie do umieszczenia podnośnika. Skorzystaj z instrukcji obsługi, aby uzyskać pełne szczegóły a także dowiedzieć się co robić, aby uniknąć uszkodzeń.
Po założeniu obróć uchwyt podnośnika w prawo, aż przebita opona znajdzie się kilkanaście centymetrów nad ziemią. Umieść uchwyt podnośnika pod samochodem, aby go tam przytrzymać. Nigdy nie wkładaj żadnej części ciała pod pojazd, gdy jest on umieszczony na podnośniku.
Krok 8: Odkręć śruby
Kontynuuj odkręcanie śrub, aż będzie można je całkowicie zdjąć i odłóż je na bok w bezpiecznym miejscu.
Krok 9: Zdejmij koło
Chwyć koło i delikatnie ściągnij je z piasty, a następnie odłóż bezpiecznie na bok uważając, aby się nie stoczyło.
Krok 10: Zamontuj koło zapasowe
Chwyć koło zapasowe i ustaw je odpowiednio do otworów po śrubach, a następnie delikatnie wepchnij, aż koniec gwintu będzie widoczny przez felgę. Załóż z powrotem śruby i dokręć je ręcznie, zanim sprawdzisz, czy są właściwie założone.
Krok 11: Opuść samochód, aż dotknie podłoża
Opuść podnośnik tak, aby nowa opona dotykała ziemi, ale nie obciążaj jej całą masą pojazdu. Dokręć śruby kluczem do poczucia oporu.
Krok 12: Zakończ opuszczanie samochodu
Opuść samochód do końca i wyjmij podnośnik, zanim ponownie sprawdzisz, czy nakrętki kół są odpowiednio dokręcone.
Krok 13: Wymień kołpak
Jeśli możesz, załóż kołpak z przebitej opony na koło zapasowe. W przeciwnym razie zachowaj go na później.
Krok 14: Odłóż wszystkie elementy
Umieść przebitą oponę w miejscu, w którym przechowywane jest koło zapasowe, i upewnij się, że podczas pakowania nie zapomniałeś o żadnym elemencie wyposażenia.
Krok 15: Ostateczna kontrola
Pamiętaj, że ciśnienie w kole zapasowym powinno być wystarczające do bezpiecznej jazdy. Jeśli masz jakiekolwiek obawy, zadzwoń po lawetę. Możesz uzyskać pomoc przy wymianie koła na koło zapasowe oraz potwierdzenie, że samochodem można bezpiecznie jechać do najbliższego warsztatu w celu oceny uszkodzeń.
Często zadawane pytania:
Jak długo można używać koła zapasowego?
W zależności od rodzaju posiadanego koła zapasowego, zazwyczaj nie jest ono przeznaczone do używania przez długi czas – ani przy szczególnie dużych prędkościach. Niektóre modele samochodów mają miejsce tylko na mniejsze koła zapasowe, tzw. „dojazdówki” w przypadku których nie należy przekraczać prędkości 80 km/h, ponieważ mają mniejszą przyczepność i gorzej radzą sobie na drodze przy złej pogodzie. Pamiętaj, że koło zapasowe może mieć również założoną oponę na inny sezon niż pozostałe koła w samochodzie.
Po zamontowaniu koła zapasowego jak najszybciej udaj się do specjalisty ds. opon, aby upewnić się, że koło jest dobrze zamocowane i aby sprawdzić uszkodzoną oponę. Jeśli koło zapasowe jest przeznaczone do użytku tymczasowego lub jest to „dojazdówka”, należy przestrzegać ograniczeń użytkowania opisanych w instrukcji obsługi pojazdu. Jednak z zasady należy jak najszybciej udać się do warsztatu, aby przeprowadzić pełną ocenę i wymienić przebitą oponę na nową.
Kiedy należy zmienić opony?
Zdecydowanie zaleca się wymianę opon po 10 latach. Jeśli jednak zauważysz, że opona jest uszkodzona lub osiągnęła dopuszczalny limit zużycia bieżnika przed tym okresem, należy wymienić ją wcześniej.
Generalnie opony powinny być sprawdzane przez specjalistę co 5–6 lat.
Ile czasu zajmuje założenie koła zapasowego w samochodzie?
W zależności od tego, jak bardzo czujesz się na siłach, przebitą oponę można wymienić na koło zapasowe w czasie poniżej 30 minut, ale nie spiesz się i bezpiecznie przechodź przez każdy krok. Ponadto ciśnienie w kole zapasowym musi być na odpowiednim poziomie. Ważne jest, aby ciśnienie w kole zapasowym było regularnie sprawdzane podczas każdej kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej przez specjalistę. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, dobrym pomysłem może być przećwiczenie wymiany koła w bezpiecznym miejscu, np. kiedy samochód jest zaparkowany w garażu lub na parkingu.
Zanim gdziekolwiek wyruszysz, zawsze upewnij się, że masz wszystkie narzędzia potrzebne do założenia koła zapasowego, tak na wszelki wypadek. Większość z nich powinna zostać dostarczona z pojazdem, ale inne stanowią przydatne dodatki, które można przechowywać w schowku na wypadek wielu różnych nagłych sytuacji. Należy do nich np. latarka lub samochodowy zestaw naprawczy.
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo