Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Pompowanie opon to ważny czynnik mający znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach Twojego pojazdu może wpływać na koszty eksploatacji z powodu przedwczesnego zużycia opon oraz wyższego niż standardowe zużycia paliwa.
Z poniższego artykułu dowiesz się kiedy sprawdzać ciśnienie w oponie oraz jak pompować opony w 3 prostych krokach. Dowiesz się, że pompowanie opon należy wykonywać w inny sposób w zależności od tego, czy opony są zimne lub rozgrzane; należy pamiętać, że napompowanie koła zapasowego należy też sprawdzać regularnie, jednak nie tak często jak innych kół.
Ponadto odniesiemy się do kwestii przenośnych kompresorów do pompowania opon jako rozwiązania alternatywnego do kompresorów na stacjach benzynowych. Pomożemy Ci podjąć decyzję czy pompować opony azotem.
Jakie są zagrożenia związane z nieprawidłowym napompowaniem opon?
Jeśli ciśnienie w oponach jest za niskie
- Większe zużycie paliwa,
- Szybsze i bardziej nieregularne zużywanie się opon, Trwałość opony, której ciśnienie jest o 20% za niskie, może być o 20% krótsza. Przykład: jeśli potencjalny przebieg dla opony wynosi 40 000 km, to w takiej sytuacji może skrócić się o 8000 km.
- Niebezpieczeństwo podczas kierowania oraz nagrzewanie się opon do temperatur, które przy dużych prędkościach mogą doprowadzić do rozerwania opony.
- Wyższy poziom emisji CO2.
Jeśli ciśnienie w oponach jest za wysokie
- Skrócenie trwałości opon z powodu przyspieszonego zużywania się w środkowej części bieżnika,
- Niebezpieczeństwo podczas kierowania, w szczególności na mokrej nawierzchni.
Kiedy kontrolować ciśnienie w oponach?
Powietrze z opony uchodzi w sposób naturalny: zwykle około 0,1 bara na miesiąc (1,45 PSI).
Utrata powietrza może odbywać się szybciej z powodu innych przyczyn wycieku powietrza:
- przypadkowe przebicie,
- uszkodzony zawór: zawór należy obowiązkowo wymieniać razem z oponą (dotyczy też zaworów z czujnikami powietrza),
- brak kapturka zaworu: kapturek jest niezbędny do uzyskania odpowiedniego uszczelnienia,
- stan obręczy: obręcz należy umyć przy każdej wymianie opony.
Dlatego zalecamy sprawdzanie ciśnienia w oponach raz w miesiącu oraz każdorazowo przed długą jazdą.
Więcej informacji na temat przyczyn utraty ciśnienia można uzyskać w tym artykule.
Jeśli nie korzystasz z opon przez dłuższy czas, np. przy zmianie opon dwa razy w roku, tj. z letnich na zimowe, należy bezwzględnie sprawdzać ciśnienie przed zamontowaniem ich na samochodzie.
Odpowiednie ciśnienie w oponach to większe bezpieczeństwo, bardziej ekonomiczna jazda i ekologia!
Jak pompować opony w 3 krokach
Krok 1: Określ zalecane ciśnienie dla Twojej opony
Nie szukaj zalecanego ciśnienia na ścianach bocznych opon, ponieważ nie jest ono tam podane!
Zalecane ciśnienie jest zwykle podane w następujących miejscach:
- Na naklejce na słupku B lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa,
- W instrukcji obsługi samochodu, zwykle przechowywanej w schowku.
- Można skorzystać też z kalkulatora ciśnienia.
Krok 2: Sprawdź ciśnienie w oponach
- Podjedź do sprężarki do kół na stacji benzynowej,
- Nałóż końcówkę sprężarki na zawór koła,
- Na manometrze (wskaźnik ciśnienia w oponach) zostanie wyświetlone ciśnienie w oponie w barach lub PSI,
- Słyszalny syk pochodzi od powietrza uciekającego z opony. Nie wpływa to poważnie na ciśnienie w oponie.
Krok 3: Dostosuj swoje ciśnienie powietrza w oponach
- Porównaj ciśnienie pokazane na wskaźniku ciśnienia w oponach z ciśnieniem zalecanym przez producenta,
- Jeśli ciśnienie jest powyżej zalecanej wartości, należy upuścić trochę powietrza do momentu uzyskania prawidłowego ciśnienia.
- Jeśli ciśnienie jest niższe od zalecanego, napompuj opony do zalecanego poziomu.
Jak pompować opony zimne lub rozgrzane?
- Ciśnienie należy sprawdzać najlepiej na zimnych oponach, tj. samochód powinien stać przez ostatnie 2 godziny lub przejechał maks. 5 kilometrów z niską prędkością,
- Jeżeli jednak ciśnienie mierzy się na rozgrzanych oponach, to należy dodać 0,3 bar (4,35 PSI) do wartości ciśnienia zalecanej przez producenta pojazdu. Następnie należy sprawdzić ciśnienie i skorygować je na zimnych oponach.
- Nie wolno upuszczać powietrza z rozgrzanej opony (ciśnienie wzrasta wraz z temperaturą).
Czy należy też sprawdzać ciśnienie w kole zapasowym?
Powietrze uchodzi z opony w sposób naturalny, dlatego sprawdzanie ciśnienia w kole zapasowym jest równie ważne. Jednakże koło zapasowe nie jest wykorzystywane codziennie, dlatego można ograniczyć kontrole ciśnienia raz lub dwa razy do roku.
Znaczenie kalibracji wskaźnika ciśnienia w oponach
Należy zachować ostrożność podczas korzystania ze sprężarki do kół na stacji benzynowej: wskaźniki ciśnienia w oponach nie zawsze są skalibrowane, przez co nie zawsze ich wskazania są wiarygodne.
Z tego powodu ważne są następujące kwestie:
- casionally by a professional
- or to check the tyre pressure yourself with a calibrated pressure gauge (you can find them in specialized stores)
Przenośna sprężarka do pompowania opon: alternatywa dla kompresora na stacji benzynowej
Przenośna sprężarka to urządzenie akcesoryjne przeznaczone do dostarczania sprężonego powietrza do opony. W zależności od modelu sprężarkę podłącza się do gniazda zapalniczki lub do gniazdka elektrycznego. Wbudowany wskaźnik ciśnienia umożliwia uzyskanie prawidłowego ciśnienia w oponach.
Gdzie kupić przenośną sprężarkę do pompowania opon?
Przenośne sprężarki do pompowania opon można kupić w sklepie motoryzacyjnym i w niektórych supermarketach.
Przenośna sprężarka do pompowania opon MICHELIN MCX6
Czy powinienem pompować opony azotem?
Czym jest azot?
Azot to powietrze, z którego usunięto tlen. Około 79% powietrza to azot.
W jaki sposób stosuje się azot?
Podczas montażu kół opony są najczęściej pompowane sprężonym powietrzem. Niektórzy wulkanizatorzy oferują pompowanie opon azotem.
Większość opon można pompować zarówno powietrzem jak i azotem pod warunkiem stosowania ciśnienia zalecanego przez ich producenta.
Azot i sprężone powietrze mieszają się dobrze, np. przy podnoszeniu ciśnienia.
Korzyści związane ze stosowaniem azotu
Zastąpienie tlenu azotem daje wolniejsze ubywanie powietrza z opon i pozwala dłużej zachować prawidłowe ciśnienie.
Sprawdzaj ciśnienie w oponach, nawet jeśli opony są napełnione azotem
Obecność wielu źródeł wycieku powietrza: obszar styku opony z obręczą, zawór, połączenie zaworu z obręczą itp. powoduje, że ani powietrze ani azot nie gwarantują zachowania prawidłowego ciśnienia przez cały czas.
Pamiętaj, aby kontrolować ciśnienie w oponie co najmniej raz w miesiącu lub przed długą jazdą.
Gdzie pompować opony azotem?
Nie ma stacji benzynowych umożliwiających pompowanie opon azotem. Jest to płatna usługa dostępna w ofercie wulkanizacji, sklepów z oponami i warsztatów. Oferuje ją np. sieć Euromaster z placówkami w całej Europie.
Do czego służy zawór w oponie?
- Utrzymuje ciśnienie w oponie na zalecanym poziomie,
- Zapobiega przedostawaniu się wilgoci do wnętrza opony,
- Kapturek zaworu odgrywa ważną rolę w zapobieganiu dostawaniu się kurzu do zaworu i zatykania go, a także zapewnia szczelność. Zalecamy stosowanie kapturków dobrej jakości.